Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva har dere tenkt å gjøre med skiene?

Startet av Bjoris, søndag 26. juni 2016, klokken 11:29

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: nie på mandag 04. juli 2016, klokken 09:14
Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle gidde å bry meg om å diskutere Model X i det hele tatt men her er jeg  :)
Var og så på den på fredag og ble ekstremt positivt overrasket.
Har alltid syntes at den ser håpløs ut på bilder og at disse dørene var noe herk

Vel... Bilen er jo et smykke...og dørene har jeg troen på at kan fungere med såpass gode renner som de har laget rundt åpningene.

Men...
Vi er en aktiv ski-familie som frakter rundt på 8 par ski i helgene om vinteren og der fungerer vår 85D med skiboks aldeles fantastisk.
Håpet for lommeboka mi ligger da i at ski-transport blir så krøkkete at X-en utgår for oss.

....men bilen skal prøvekjøres i dag kl 1200  ;)


Hehe, kjenner meg igjen i den der beskrivelsen, så rett og slett ikke SUV lysten skulle komme, satt å ventet på service på Leafen og fikk låne en bil så da kjørt jeg bare opp om for å slå i hel litt tid, og nå skal vi også prøvekjøre...:)

Siggen

Sitat fra: nie på mandag 04. juli 2016, klokken 14:29
Øhhh...for å si det sånn;


- Den store frontruten er jo strengt tatt en slite-del.
Kommer antagelig til å koste en arm og en fot den dagen den må skiftes grunnet slitasje, hakk, sprekk.


Totalkonklusjon
Vår neste bil blir en TMX  90 D  :)
Bestiller når fabrikken er innkjørt og dollaren nede i 7,50 igjen

Citroen og Opel har hatt lignende frontruter i ganske mange år(Zafira og Grand C4 Picasso f.eks). Opel tar vel 8000-9000 for ruten.

Såklart, kan du ta det på forsikringen så blir det jo billigere ;)

Helge Alm

Er du sikker på at det er så lurt å vente? En bil som koster rundt 800.000 med litt utstyr kommer neppe til å bli skånet for mva fritak etter 2017. Si prisen er den samme i 2017/2018, men at det innføres mva med et fritak opp til kr 100.000....Pris med samme dollarkurs som i dag blir da ca 900.000,-.
Skulle kursen havne på 7,50 i 2018 og med mva fritak opp til kr 100.000,- vil bilen koste deg
ca. 804.000.  Jeg tror personlig at hverken Model S eller X blir rimeligere enn de er i dag.

Totalkonklusjon
Vår neste bil blir en TMX  90 D  :)
Bestiller når fabrikken er innkjørt og dollaren nede i 7,50 igjen
[/quote]


nie

Nei, sikker er jeg ikke.
Jeg tar for sikkerhets skyld utgangspunkt i at det kommer mva 1.1.2018 som annonsert tidligere.
Min plan er da å få levert ny bil tidlig på høsten 2017 for å sitte med så ny bil som mulig ved årsskiftet 2017/18 men uten å gjøre det altfor spennende for meg selv om bilen kommer tidsnok for mva-fritak.

Jeg kommer til å følge godt med på leveringstidene for X.
Frykter at bilen blir meget populær og at det kanskje ikke er så lenge til den må bestilles hvis jeg skal ha den i.h.t. min plan

turfsurf

Nesten samme plan som oss. Trenger bil til juni 2017
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

KrW

Poster et bilde jeg tok med ski i 7-seteren på forhåndsvisningen i Oslo.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

detersoe

Løsningen på bildet, er hva jeg også har tenkt.
Men, hva med en kollisjon hvor det sitter tre barn i andre seterad. Hva skjer med skiene? Er det en fare for at de kan forflytte seg sidelengs, og dermed ramme barna?
Hva tenker dere?
US Tesla Roadster 2008, bestilt 2007, levert 2009, solgt 2010
Bestilt Tesla model X 90D

KrW

Sitat fra: detersoe på torsdag 07. juli 2016, klokken 12:44
Løsningen på bildet, er hva jeg også har tenkt.
Men, hva med en kollisjon hvor det sitter tre barn i andre seterad. Hva skjer med skiene? Er det en fare for at de kan forflytte seg sidelengs, og dermed ramme barna?
Hva tenker dere?

Tror det går veldig bra. De på bildet ligger inne i taklukevinduet over setet. Ved bråstans vil de vel skli frem til enden av det innhuket. Skal mye til for at de klasker til passasjerene. Lurt å ha skiutstyret samlet i pose. Slalåmski og snowboard vil være kortere da, men jeg tenker at det burde gå bra for passasjerene.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

nie

Sitat fra: detersoe på torsdag 07. juli 2016, klokken 12:44
Løsningen på bildet, er hva jeg også har tenkt.
Men, hva med en kollisjon hvor det sitter tre barn i andre seterad. Hva skjer med skiene? Er det en fare for at de kan forflytte seg sidelengs, og dermed ramme barna?
Hva tenker dere?
Tror for så vidt at det går bra med tanke på barna ved en kollisjon.
Det kan også fungere for et voksent par som aldri har med mer enn to par ski.

Problemet, slik jeg ser det, er at bildet bare viser en liten skipose med max to par ski oppi.
For oss som er to voksne og to barn, har vi vanligvis med både slalomski og turski når vi skal på helge-tur.
Da vil denne metoden funke svært dårlig. Skiene vil lage mye kødd for pakkingen i bagasjerommet og barne i baksetet vil være omgitt av ski-tupper på alle kanter.

For vår familie er vi derfor helt avhengig at ski-stativet fungerer greit for vi i det hele tatt skal kunne kjøpe X.
...men så har vi jo vår S med skiboks som rommer alle ski, staver, skisko og litt til....så mest sannsynlig utgår X...slik at resten av bilen er disponibel for bagasje og mennesker :)

Blip

Jeg tror ikke det går bra i en kollisjon. Kreftene er enorme i en skikkelig smell, og ting som ikke henger fast vil flytte på seg.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Blip

Etter 800 leverte biler i Norge, må det begynne å komme litt erfaringer (ikke synsinger); derfor: Bump!

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Mr.TMX

#56
https://www.facebook.com/groups/898522180175929/permalink/1372433886118087/

Hatt møte med Skiguard og også diskutert/mailet med produktsjef hos Packline. Begge er positivt innstilte på å se videre på en løsning. Men blir ikke denne vinteren...
Ser for meg en tverrmontert stående skiboks festet på hengerfestet som den ideelle løsningen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

jlan

Sitat fra: ZOE på tirsdag 28. juni 2016, klokken 23:03
Blir bilen levert med noen form for skillevegg/lastenett? Jeg så for meg ett par slalomstøvler som kom med to meter rennefart i bakhodet i en kollisjon når jeg så de bildene  8)
Det er fullt mulig å modifisere plateløsningen min slik at det er en åpning for ski, som ikke slipper slalomstøvler gjennom.
http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=29156.0;attach=46048;image
Men jeg går for utvendig stativ:
http://fabbri-nordic.no/nettbutikk/15-hengerfeste-montering/15-bici-exclusive-deluxe-3-/
http://fabbri-nordic.no/nettbutikk/10-tilbehoer/19-optional-exclusiv-ski-amp-board/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

satheesh.net

Sitat fra: jlan på mandag 24. oktober 2016, klokken 16:41
Sitat fra: ZOE på tirsdag 28. juni 2016, klokken 23:03
Blir bilen levert med noen form for skillevegg/lastenett? Jeg så for meg ett par slalomstøvler som kom med to meter rennefart i bakhodet i en kollisjon når jeg så de bildene  8)
Det er fullt mulig å modifisere plateløsningen min slik at det er en åpning for ski, som ikke slipper slalomstøvler gjennom.
http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=29156.0;attach=46048;image
Men jeg går for utvendig stativ:
http://fabbri-nordic.no/nettbutikk/15-hengerfeste-montering/15-bici-exclusive-deluxe-3-/
http://fabbri-nordic.no/nettbutikk/10-tilbehoer/19-optional-exclusiv-ski-amp-board/

Skikkelig fail mtp logoformatet på den siden deres. 4.1MB :o

lenny36

Hahaha en SUV til en million du ikke kan frakte noen skarve ski med. Her har form gått foran funksjon.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA