Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EU-kontroll

Startet av Brede, søndag 26. juni 2016, klokken 08:18

« forrige - neste »

RaBalder

Sitat fra: Stig O på torsdag 16. april 2020, klokken 17:29
Var på EU-kontroll i dag og fikk ikke godkjent Nokian R3 255/35-20 vinterdekkene p.g.a for lav LI på 97.( gikk greit for 2 år siden).  Det står LI 98 i vognkortet med 245/45-19.
Har et ekstra sett sommerhjul 245/35-21 med LI 96. Mener at Tesla godkjenner dette. Noen som vet?

Dette er vel ikke noe å lure på.

Står det lastindex 98 i vognkortet, så må det brukes dekk med lastindex 98 eller høyere.

Og hva andre måtte mene påvirker ikke situasjonen i det hele tatt.

snd

#76
Sitat fra: Stig O på torsdag 16. april 2020, klokken 17:29
Var på EU-kontroll i dag og fikk ikke godkjent Nokian R3 255/35-20 vinterdekkene p.g.a for lav LI på 97.( gikk greit for 2 år siden).  Det står LI 98 i vognkortet med 245/45-19.
Har et ekstra sett sommerhjul 245/35-21 med LI 96. Mener at Tesla godkjenner dette. Noen som vet?

Det er maks aksellast bak/foran som avgjør LI. F.eks.: P85DL har 1420 kg som gir 710 kg per dekk eller LI 96.

EDIT: Det står for øvrig LI 101 i vognkortet for min bil, selv om jeg kjøpte originale vinterhjul sammen med bilen fra Tesla med LI 96.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Stig O

Mener jo at P85 bilene de første årene ble levert med Micheline P2 dekk i 245/35-21, og de hadde LI 96!!
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

snd

Det er Tesla som registrerte bilene med lasteindeksen til dekkene de ble levert med. Uansett er det avgjørende å finne maks akselvekt og kalkulere LI etterpå.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

MuskElBil

Sitat fra: Stig O på torsdag 16. april 2020, klokken 17:29
Var på EU-kontroll i dag og fikk ikke godkjent Nokian R3 255/35-20 vinterdekkene p.g.a for lav LI på 97.( gikk greit for 2 år siden).  Det står LI 98 i vognkortet med 245/45-19.
Har et ekstra sett sommerhjul 245/35-21 med LI 96. Mener at Tesla godkjenner dette. Noen som vet?

Slå opp bilen din på vegvesen.no
Tilfeldig sjekk av P85+ på finn.no:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL30806
Denne har maks aksellast bak på 1420 kg, dvs 710 kg pr dekk som minimumskrav, som gir load index 96.
På foraksel krever den minimum 638 kg pr dekk, aksellast 1276 kg, som gir minimum load index 93.
Eksempel på tabell på load index: https://bridgestone.no/lasteindeks-dekk.html
Dette er uavhengig av kva som står i vognkortet.
Load index tall i vognkortet henviser kun til orginaldekka som sto på bilen levert fra fabrikk, og er følgelig ikkje eit minimumskrav verken på eu kontroll eller andre sammenhenger.

Be kontrolløren på verkstedet lese seg opp på regelverket han skal forholde seg til og be han slette denne anmerkningen på eu kontrollen uten noko meir om og men.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

alda

Skal ha första EU-kontroll på bilen. Tips på bra ställe i Oslo-vest/Bærum som någon använt nyligen?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Stig O

#81
Sitat fra: MuskElBil på fredag 17. april 2020, klokken 01:19
Sitat fra: Stig O på torsdag 16. april 2020, klokken 17:29
Var på EU-kontroll i dag og fikk ikke godkjent Nokian R3 255/35-20 vinterdekkene p.g.a for lav LI på 97.( gikk greit for 2 år siden).  Det står LI 98 i vognkortet med 245/45-19.
Har et ekstra sett sommerhjul 245/35-21 med LI 96. Mener at Tesla godkjenner dette. Noen som vet?

Slå opp bilen din på vegvesen.no
Tilfeldig sjekk av P85+ på finn.no:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop%2Bog%2Bsalg/kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EL30806
Denne har maks aksellast bak på 1420 kg, dvs 710 kg pr dekk som minimumskrav, som gir load index 96.
På foraksel krever den minimum 638 kg pr dekk, aksellast 1276 kg, som gir minimum load index 93.
Eksempel på tabell på load index: https://bridgestone.no/lasteindeks-dekk.html
Dette er uavhengig av kva som står i vognkortet.
Load index tall i vognkortet henviser kun til orginaldekka som sto på bilen levert fra fabrikk, og er følgelig ikkje eit minimumskrav verken på eu kontroll eller andre sammenhenger.

Be kontrolløren på verkstedet lese seg opp på regelverket han skal forholde seg til og be han slette denne anmerkningen på eu kontrollen uten noko meir om og men.


Dette ble vanskeligere enn jeg trodde. Kjøpte bilen med 19" hjul, da jeg ville kjøpe tredjeparts 21" felger som ikke alle har. Leverte disse til Tesla, og fikk de montert på før jeg tok ut bilen. Tenkte ikke over at det gjorde noe om det stod 19" i vognkortet, da Model S blir levert med begge deler. Problemet nå er at det står LI 98 og 1276kg framme og 1500 kg bak. Har ringt både Tesla og Vegvesen uten og komme noen vei. Tesla sier jeg må ta det opp med Vegvesen, og Vegvesen sier Tesla må ta saken. Regner med det er en del som har "oppgradert" til 21" som har 19" i vognkortet. Råd mottas med takk!
Det er to forskjellige typegodkjenninger. En for 19" (5786.003/2013 og 5786.006/2013 for 21")
Håper det lar seg ordne uten og betale ny registreringsavgift på bilen!$%&

Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Muffinman

Hmm, er det ikke fritak fra omregistreringsavgift på elbil?

Uansett, ville bare vist bilen med 19" og ferdig med det. Får sikkert låne et sett av noen bekjente Tesla-venner. Hadde du vært på nordvestlandet skulle det ihvertfall ordnet seg :)

Stig O

Ja det blir en nødløsning, men hadde vært greit og ordnet opp i dette til den dagen den skal selges. :)
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

MuskElBil

Frå kontrollinstruks til PKK (EU kontroll):
Merk at kjøretøy i vognkort kan være oppgitt med lastindeks og hastighetsindeks i samsvar med dekkene som var montert på fabrikk, og at dette ikke nødvendigvis er minimumskravet. Lastindeks og
hastighetsindeks skal tilfredsstille kjøretøyets tekniske spesifikasjoner (største tillatte akselvekter og topphastighet).

Nyttig tilleggsinformasjon:
Dersom dekkdimensjon ikke samsvarer med vognkort eller informasjon gitt av Statens vegvesen godtas tillatelse fra fabrikant som bekrefter alternativ dekkdimensjon. Tillatelse fra fabrikant kan være i form av
enten dokumentasjon/bekreftelse fra fabrikant, original klistrelapp på kjøretøyet eller informasjon i instruksjonsbok hvor det tydelig kommer frem alternativ dekkdimensjon for aktuell modell.

Alternative fabrikk godkjente dimensjoner er ofte opplistet i bilens instruksjonsbok, og av og til også påskrevet i vognkort.
I instruksjonsboka til min S100D er det opplista både 19" std, 21"std og 21" staggered dimensjoner.
Dette er generell info fra Tesla ang model S, men er usikker på om instruksjonsbok til facelift og pre facelift inneholder vesentlige forskjeller.

Slik eg ser det skal ikkje 21" være problem på bilen din, men om du har maks aksellast på 1500kg bak kan nok Li97 dekk gi deg problem. Prøv å finn ut om dette er korrekt aksellast for din bil. Står som regel på et klistremerke i døråpning e.l. der du også finner VIN osv.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Muffinman

Sitat fra: Stig O på torsdag 16. april 2020, klokken 17:52
Mener jo at P85 bilene de første årene ble levert med Micheline P2 dekk i 245/35-21, og de hadde LI 96!!
[/quote
De ble levert med Michelin PS2 eller Continental 5p. Jeg fikk sistnevnte. Verste dekkene jeg har hatt med god margin.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA