Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S "facelift" - oppgradert lader/lade hjemme?

Startet av eha, torsdag 23. juni 2016, klokken 12:44

« forrige - neste »

eha

Vi lukter på elbil og trenger noe med lang rekkevidde, god bagasjeplass og hurtigladenettverk til langturer. Slik vi ser det nå er det kanskje bare Tesla Model S som oppfyller alle våre ønsker og krav. Hvis vi bestemmer oss for en ny TMS, så ser vi at denne har tilvalgsmuligheten "oppgradert lader". Denne muliggjør lading på 16,5 kW i stedet for 11 kW, og den muliggjør også lading via 3-fase 400V 24A stikk (hvis jeg forstår det rett).

Vi håper å kunne lade hjemme, men er ikke avhengig av å kunne "fullade" bilen hver eneste natt foreløpig. Men dette med lading, strøm etc. er til å bli gal av, så jeg har en drøss med spørsmål  :(

  • Bør vi kjøpe bilen med oppgradert lader? Hvorfor (ikke)?
  • Vil oppgradert lader muliggjøre raskere lading hjemme?
  • Hvilke ev. krav stiller TMS' oppgraderte lader til infrastrukturen i garasjen?
  • Hva er den enkleste og/eller beste måten å forbedre lademulighetene hjemme på (i forhold til vanlig stikkontakt), og hvor mye raskere vil det gå å lade?
  • Vil vi kunne lade på alle (ikke-SC) hurtigladere rundt omkring, og krever det ekstra adaptere? Vi vil vel kanskje ikke kunne lade på CCS eller hva det heter?
  • Det står under beskrivelsen av den oppgraderte laderen at den ikke vil gi raskere lader med CHAdeMO-adapter, så da lurer jeg på hvor den gir raskere lading... kun ved 400V/24A/trefase? Og i så fall - er dette noe jeg finner på ladestasjoner rundt omkring, eller muliggjør det bare raskere hjemmelading?
Mange newbie-spørsmål her, men sånn er det... Jeg tror at elbiler er fremtiden, men foreløpig er det litt for mye å forstå hva angår lading. Det jeg først og fremst lurer på er hvilken kombinasjon av innkjøp og TMS-tilvalgene på den ene siden, og utvidelse av infrastruktur for vår garasje på den andre siden, som i best mulig grad passer vår bruk av bilen som er:

  • Semi-daglige kjøreturer til fritidsaktiviteter, men forventes å øke (barn)
  • Kjøring til jobb i Oslo av og til, samt kanskje daglig til barnehage (uvisst)
  • Helgeturer i ny og ne (Nittedal-Gjøvik, Nittedal-Lyngdal)
  • 5-10 langturer i året (hele Norge, ned til Danmark og Tyskland etc.)
Når det gjelder selve bilen begynner jeg etter hvert å bli overbevist om at TMS er the way to go... men kom gjerne med kommentarer til dette også. Og tusen takk til deg som gadd å lese hele posten min...!
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Mazzbot

1.  Den får ikke utnyttet 22kw stolpene rundt om , men kjører du ekstremt mye bør du vurdere det. Kjører du normalt ville jeg ikke tatt den med ☺

2. Bare hvis du har 3 fase i huset ditt .

3.  3 fase 24A .

4. Ville prøvd først med vanlig stikk kontakt I en uke , 10A er trygt å lade på vanlig stikk . Skal du ha 16A bør du ha CEE . Det er 60% fortere lading eller 16km/t med lading .

5. Du trenger en chademo adapter for å lade på Chademo dc hurtiglader ( opptil 50kw )
Type 2 kabel for å lade på steder som kjøpesenter osv .
Tesla kan ikke lade på ccs .

Hør med nettleverandøren din om hvor høy amper du kan få , mange som ikke godtar mer enn 20A ( BKK i Bergen godtar bare 20A )

Der det er type 2 22kw er det ofte chademo eller Sc og da bruker du de fremfor type 2 .

Ville heller brukt de pengene på oppgradert lader til å kjøpe chademo adapter og type 2.

Håper det hjalp litt ☺
Tesla model 3 reservert 31/3 .

eha

Tusen takk for svar! Det var veldig utfyllende og oppklarende :)

  • Da er det vel slik at den oppgraderte laderen vil gjøre det raskere (16,5 kontra 11, men ikke fullt ut 22) med mellomrask og treg lading fra vekselstrøm, mens det for likestrømlading ikke har noe å si.
  • Jeg har 3x63A inntakssikring og 3x50A hovedsikring med Hafslund som leverandør i Nittedal. Regner med at det da vil være mulig å legge trefase til garasjen?
  • :)
  • Hvis jeg skal ha 16A så mener du vel at jeg ikke bør ha Schuko, men såkalt "industristikk"?
  • Er det noen god grunn til at Tesla som kan lade 120 kW+ i sine SC-er ikke kan kjøre mer enn 50 kW på CHAdeMO? Begge deler er jo likestrøm som omgår laderen i bilen? Er det teoretisk mulig for Tesla å lage et CHAdeMO-adapter som støtter flere watt?

Etter at jeg skrev innlegget mitt ble jeg også klar over at CCS ser ut til å være noe som kommer i stadig større grad, og at Tesla muligens kommer til å støtte det i fremtiden. Men det er uansett greit å få bekreftet at Tesla kan lades de fleste steder - om ikke med 100% hastighet på alle typer stasjoner, så sannsynligvis godt nok for vår bruk når man tar tilgjengeligheten av SC-ene i betraktning.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

leafnor

Sitat fra: eha på torsdag 23. juni 2016, klokken 18:54
Tusen takk for svar! Det var veldig utfyllende og oppklarende :)

  • Da er det vel slik at den oppgraderte laderen vil gjøre det raskere (16,5 kontra 11, men ikke fullt ut 22) med mellomrask og treg lading fra vekselstrøm, mens det for likestrømlading ikke har noe å si.
  • Jeg har 3x63A inntakssikring og 3x50A hovedsikring med Hafslund som leverandør i Nittedal. Regner med at det da vil være mulig å legge trefase til garasjen?
  • :)
  • Hvis jeg skal ha 16A så mener du vel at jeg ikke bør ha Schuko, men såkalt "industristikk"?
  • Er det noen god grunn til at Tesla som kan lade 120 kW+ i sine SC-er ikke kan kjøre mer enn 50 kW på CHAdeMO? Begge deler er jo likestrøm som omgår laderen i bilen? Er det teoretisk mulig for Tesla å lage et CHAdeMO-adapter som støtter flere watt?
Det er selve Chademoladerne som ikke gir mer enn 50kW, så hjelper ikke om med "større" adapter.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

eha

Jeg tenkte på de nye CHAdeMO-laderne som kommer, men det blir kanskje hypotetisk:
http://www.chademo.com/wp/wp-content/uploads/2016/06/2016-06-01_High_power_CHAdeMO.pdf

150 kW og kanskje 350 kW i fremtiden.

Kanskje vil Combo/CCS uansett slå dem ut i Norge og Europa for øvrig.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA