Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Apropos forskjellen mellom elbil og bensinbil

Startet av kodalse, onsdag 22. juni 2016, klokken 09:43

« forrige - neste »

kodalse

Adressa har en artikkel om to karer som skal kjøre en Ford Mustang fra polarsirkelen til Oslo på kun 59 liter bensin.
Det vil ikke gå fort, rundt 60 kilometer i timen og stopp kun i nedoverbakker.

En liter bensin inneholder 8,8kWh. Det skal da brukes 519kWh på 100 mil.
Forbruk 5,59kWh pr mil.

Med en hvilken som helst elbil bruker man på sommerføre rundt 1,3kWh pr mil hvis man følger trafikken.
En elbil ville da kjørt 400 mil! 4 ganger så langt!!!
Det betyr:
- fra polarsirkelen til Oslo
- fra Oslo til polarsirkelen
- fra polarsirkelen til Oslo igjen
- atter en gang fra Oslo til Polarsirkelen igjen

Dette på samme energimengde som en bensinbil bruker på å hindre trafikken på en tur fra polarsirkelen til Oslo.
For ordens skyld er 0,59l pr mil litt under det madammen normalt bruker på sin 1-liters Toyota Yaris.

http://www.adressa.no/bil/article769162.snd   

Er fremtiden å videreutvikle bensin/dieselmotorer, eller er det å få på plass rimelig og god ladeinfrastruktur og elbiler som har rekkevidde på 30 - 50 mil?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

bmw2002

Fremtiden er nok elbiler med lengre rekkevidde enn 30-50 mil. For den jevne bileier er det uinteressant hvor mye energi en bil bruker. Det er derimot interessant å kunne kjøre uten unødvendige lange pauser for å lade.

epsilone6

En vil aldri kunne utnytte all den potensielle energien i fossile drivstoff til elektrisitet uansett og olje er ikke akkurat syntetisk fremstilt, så det blir et litt skjevt regnestykke syns jeg. Er i grunn mer interessert i energibruken med tanke på utvinning, foredling og transport av fossile drivstoff, altså hvor langt vi går over bekken etter vann.




stefse

Sitat fra: epsilone6 på onsdag 22. juni 2016, klokken 11:18
En vil aldri kunne utnytte all den potensielle energien i fossile drivstoff til elektrisitet uansett og olje er ikke akkurat syntetisk fremstilt, så det blir et litt skjevt regnestykke syns jeg. Er i grunn mer interessert i energibruken med tanke på utvinning, foredling og transport av fossile drivstoff, altså hvor langt vi går over bekken etter vann.
Når det er snakk om sammenligninger i energiforbruk så forhold dere kun til:

Well to wheel for fossilkjøring

Kraftverk to wheel for elbilkjøring

Gjør man det ser man hvor utrolig overlegen elbilen er. Dessuten kan en bil og batteri fremstilles på en fabrikk drevet av solkraft. Man kan også kjøre (og det blir også gjort) gruvemaskineri til utvinning av lithium på elkraft. Absolutt hele næringskjeden rundt elbiler kan gjøres med elkraft om man vil. Det samme er ikke mulig med fossil. Der ligger det derimot an til at utvinningen av olje blir mer energikrevende i fremtiden.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA