Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor blir Model S så skitten i alle sammenføyninger?

Startet av borge, mandag 20. juni 2016, klokken 11:04

« forrige - neste »

cra

Sølvfarget. Convenient, men akk så kjedelig... Bilparken holder på å bli enda kjedeligere enn grå betong fasader!  ::)

Dette er et incentiv elbilforeningen burde jobbe for: mindre skitt på elbiler! Helst fritak!  :D

Nuvel, det var dagens rant.

Synes ikke TMS blir mer skitten enn andre biler jeg har hatt, med unntak av noen striper som kommer oppe på bakskjermene, antakelig pga formen den har. Skitten jeg ikek liker er de grove prikkene på nedre halvdel, og det har jeg hatt på alle biler.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Jeg mener fremdeles at disse blir mer skitne i åpningene enn andre biler jeg har hatt, men det kan kanskje se verre ut enn det er pga tersklene er brede, det er et stort område fra spalteåpninger til pakninger osv. I tillegg tetter de ytre pakningene ganske dårlig. Noen steder er det ikke ytre pakninger i det hele tatt, for eksempel rundt bakluke og frunk. B-stolpen fra vindu til terskel er også et godt eksempel på et sted som gror skikkelig ned. Man må nok regne med litt ekstra tid til å rengjøre disse områdene når det vaskes om bilen fremdeles skal se ren ut når man åpner ei dør.

Klykken

Sitat fra: cra på onsdag 05. september 2018, klokken 13:48
Skitten jeg ikek liker er de grove prikkene på nedre halvdel, og det har jeg hatt på alle biler.  >:(
Bruk petrokjemisk avfetting. Mac124 Prickbort f.eks.

Ta en grundig vask, evt polere bilen og legg en durabel voks eller hybridvoks. Fusso er en god kandidat, eller Swissvax.

Sjekk ut detailersclub.no for å tilegne deg gode vaskerutiner :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Disqusor

Borge, du bør få lakkbehandlet bilen, som det finnes mye å velge mellom. Bilen blir som ny, hver dag :-) Ingen vask, kun spyling, som rekker i bøtter og spann, vask er påkrved med lengre mellomrom, anbefales :-)

KennethR

Sitat fra: Klykken på onsdag 05. september 2018, klokken 20:32
Sitat fra: cra på onsdag 05. september 2018, klokken 13:48
Skitten jeg ikek liker er de grove prikkene på nedre halvdel, og det har jeg hatt på alle biler.  >:(
Bruk petrokjemisk avfetting. Mac124 Prickbort f.eks.

Ta en grundig vask, evt polere bilen og legg en durabel voks eller hybridvoks. Fusso er en god kandidat, eller Swissvax.

Sjekk ut detailersclub.no for å tilegne deg gode vaskerutiner :)

Jeg hadde personlig vært litt forsiktig med å anbefale Fusso. Det er en godt holdbar forsegling til en veldig lav pris, men fordelene stopper der. For det første så stinker den parafin, så god ventilasjon er i hvertfall veldig viktig. For det andre så er ikke denne noe god å jobbe med. Mange opplever å få skjolder som fort kan være synlig i et par måneder. Mange opplever også at den er tung å buffe av. Jeg sier ikke at alle opplever dette, men det er utvilsomt en terskel for å være sikker på et godt resultat.

Swissvax derimot er et veldig trygt valg. Swissvax Shield eller Utopia er gode valg. Krukkene med voks koster litt, men om man tenker på at bruker i underkant av 10ml voks pr. påføring til en stor tesla så blir det ikke spesielt dyrt for en langvarig beskyttelse. Bruker man Cleanerfluid Medium og Regular så får man også fjerner utenheter på lakken, selv om vaskeriper vil forbli nærmest uberørt uten maskinpolering.

Jeg kan også anbefale denne lettleste boken, skrevet av en dyktig kar fra detailersclub.no. https://www.norli.no/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=10651&urlLangId=-101&productId=3074457345616868694&urlRequestType=Base&langId=-101&catalogId=10051

Muffinman

#20
Har nevnt det før, men jeg kjøpte Shield for en tid tilbake etter varme anbefalinger. Da var jeg tilnærmet nybegynner og hadde ingen kjennskap til noen produkter fra før.  Ble utrolig skuffet etter å ha betalt 1500kr for boksen. Det lukter godt og er lett å legge, men der stopper fordelene. Vannskrekken blir ikke spesielt bra, og holdbarheten er dårlig. Så handlet jeg en boks Fusso, og la den og Shield 50/50 på panser etter å ha forbehandlet med Cleaner Fluid Regular. Det var ikke mulig å se forskjell i glansen - ikke engang overgangen var synlig. Uansett lys og vinkel. Ingen skjolder på noen av dem. Men man kunne kjenne forskjellen med om man dro fingeren over, overflaten med Shield kjentes "seigere" ut. Om morgenen dugget det ofte på siden med Shield, men ikke på resten av bilen. Og når det ble kaldt om høsten frøs faktisk vanndråpene tidligere på samme side. Det var ekstrem forskjell i vannskrekk, her kunne siden med Fusso være tilnærmet tørr etter overspyling mens den andre siden hadde en god del vann liggende igjen. Jeg la også Shield på en av bilene, og Fusso på den andre. Fusso bare holdt og holdt, mens jeg måtte legge Shield på nytt langs sidene hele tre ganger i løpet av et halvt år. I tillegg trakk bilen med Shield veldig mye støv, slik at den ikke så ut allerede etter første kjøretur. Så antydninger til holos på bilen med Fusso, men det forsvant faktisk etter første vask.

Jeg gav vekk Shield-burken til førstemann som rakk opp hånda på Facebook, for dette produktet manglet etter min mening de viktigste egenskapene.

For tiden har jeg Fusso og Collinite 845 i hylla, og en aldri så liten spennende sak på vei inn. Men den skal jeg ikke skrive noe om før jeg får testet :)

petersv

Helt enig ang. Fusso (for lyse biler, vel go merke, ikke testet den for mørke.) Den er litt tung å buffe, men hjelpes meg for et resultat! Den varer og varer, og har supre vannavvisende egenskaper. Om den er bra for miljø og mennesker vet jeg ikke...

Muffinman

Man må legge Fusso syltynt. Da blir det ikke så veldig strevsomt å buffe. Noen anbefaler å bruke fuktig klut, og andre å buffe av før det er helt tørket. Min erfaring er at holdbarheten blir bedre om det får ligge tilstrekkelig lenge.

Men; forarbeidet er viktigst. Det tar jo gjerne 10-50 ganger så lang tid som å legge LSP, så jeg skjønner ikke helt hva som er problemet med å bruke et kvarter ekstra på siste trinn om resultatet blir holdbart.

Klykken

Muffinman har skjønt det. SYLTYNT er trikset  :)
Fusso har ekstrem holdbarhet, og ja, den kan svette litt og gi det som ligner hologram og skjolder, men da har man gjerne lagt for tykt. Forsvinner imidlertid etter en vask eller to.

Ellers, bruk samme voks i dørkarmer og på alle lakkerte flater (ikke på ulakkert plast!), så er man litt skjermet ned tanke på st skitt fester seg for lett.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

petersv

Så en som buffet den med DA i en video, så effektivt ut, men finner den ikke igjen for jeg skulle gjerne visst hvordan resultatet ble ;)

Muffinman

Høres ut som en løsning på et problem som ikke eksisterer egentlig. Skulle tro det er en grei oppskrift på hologrammer?

Klykken

Buffing skal være skånsomt, så DA som bufferedskap tror jeg er en oppskrift på katastrofe.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

borge

Hei,til alle som ikke har skjønt problemet:
Model S blir ikke mer skitten utvendig enn andre biler,det er jo tilnærmet umulig.
Men bilen blir mye raskere skitten i alle overføringer mellom bevegelige deler (dører og bakluke),alle de steder du må bruke tannbørste for å komme til,enn andre biler.
Jeg har 20-30 år gamle kvalitetsbiler som er mye renere på tilsvarende steder og aldri blitt vasket her,enn Model S er etter 2 mnd vanlig bruk.
Bare Muffinman og jeg som opplever dette? Neppe.

turfsurf

Sitat fra: borge på søndag 09. september 2018, klokken 08:27
Jeg har 20-30 år gamle kvalitetsbiler som er mye renere på tilsvarende steder og aldri blitt vasket her,enn Model S er etter 2 mnd vanlig bruk.
Bare Muffinman og jeg som opplever dette? Neppe.
Tja, i3en vår er ikke noe bedre enn Model Xen i så måte. Har hatt biler som har vært både verre og bedre. Touaregen var nok vesentlig bedre, kanskje å forvente på at SUVer har litt ekstra beskyttelse mot søle. Spyler / tørker uansett av der samtidig som jeg vasker bilen ellers.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øggen

Behandla alle dørsprekke med Fusso når bilen blei henta. Når ej vaska bilen, bruka ej no http://www.autodude.no/produkt/quick_detailer_soft99_fusso_coat_speed_barrier_hand_spray
for enkelt å vedlikeholde. Spray på, tørk av. Tar max 10 min ekstra. Klar over at det ikkje e heilt ette boka, men det funka gull.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA