Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan holder en TMS seg over tid?

Startet av Major_Error, søndag 19. juni 2016, klokken 16:27

« forrige - neste »

Major_Error

Min datter skal nå ut og studere. Planen har vært at hun blir utstyrt med moped. Inn fra sidelinjen kommer et alternativ om at hun får med seg den en (store) bilen. Denne flotte bilen bruker til daglig min kone frem og tilbake til jobben. Det er 6 mil hver vei, så det har spist jafs på kilometrene og når det gjelder bompenger og andre avgifter har jeg savnet julekortet fra Finansministeren. ("Vi takker for et hyggelig samarbeid i året som har gått" etc...).

Hvis min datter får denne bilen med seg til studiestedet så er det behov for en milsluker til min kone. Det er fortsatt noen fordeler med el-bil, men hvor trygt er det å kjøpe en brukt bil? Valget må bli en Tesla Model S, som følge av batterikapasiteten og behovet for kjørelengden.

Min største bekymring er at det kan være "tekniske og elektriske duppedingser og batteri/batterideler som er skadet og/eller misligholdt".

Hvordan er det å kjøpe en Model S brukt?

ME 8-)


asgeirn

Tesla har garanti på hele bilen i fem år inntil 100.000 km, og åtte år uten km begrensning på batteri og drivlinje.

På den siste er det kun mekanisk skade som muligens ikke dekkes, ellers er all bruk dekket av garanti.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Major_Error

Takker, @asgeirn!

Hvordan har folket opplevd kvalitet og holdbarhet på elektriske biler (spesielt Tesla) kontra andre?

Den jeg har nå har jeg hatt i 145000 og 12 år. Utgifter til reparasjoner har beløpet seg til 9000 (med arbeid). Det føler jeg er noe som kan være vanskelig å matche...

ME 8-)

Trond.m

#3
I teorien skulle en elbil kreve mindre vedlikehold og lavere kostnader til reparasjoner. Men dessverre tror jeg ikke dette stemmer i virkeligheten. Jeg tror nok de fleste Tesla eiere i starten hadde betydelig mer problemer enn eiere av fossilbiler i samme prisnivå. Så langt har dette vært dekket av garanti, men jeg tror det kan gi noen overraskelser hvis man beholder en Tesla i 12 år. Da er det nok tryggere med en e-golf som en en standard bil hvor bare drivverket er byttet ut. Men det finnes jo egentlig ingen konkurrenter til Tesla ennå når det kommer til rekkevidde.

turfsurf

Hm, 6 mil hver vei er ikke noe problem for nye i3. Med CFRP karosseri, billig service og lave delepriser så er det ett godt alternativ. Tesla er billig frem til garantien løper ut, men deleprisene vitner om at dette er en bil i luksusklassen. Og det er fremdeles konstruksjonsmessige ting som ikke er bra. Dørhåndtakene f.eks kommer til å ryke.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kjølholdt

Det har vært noen problemer med min bil men ikke noe som ikke Tesla har løst. Skal du kjøpe brukt bil i dag er dette en no brainer kjøp en Tesla til 5-600 tusen .
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

kjølholdt

Jepp dørhåndtak og luftfjæring koster nok etterhvert men kanskje dukker det opp model 3 håndtak på s etterhvert
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Major_Error

Jeg har lest om at batteriene ikke bør lades 100% hver gang. Det vil si at hvis du skal på langtur kan 100% være ok, men til daglig bør det være 80(?)%.

Er det noen måte å finne ut om batteriene er misligholdt?

Det samme med hurtiglading. Skader det batteriene i lengden?

mvh
Den kyniske skeptiker eller hva  mann skal kalle det!

ME 8-)

tomrh

#8
Sitat fra: Major_Error på mandag 20. juni 2016, klokken 08:08
Jeg har lest om at batteriene ikke bør lades 100% hver gang. Det vil si at hvis du skal på langtur kan 100% være ok, men til daglig bør det være 80(?)%.
Om man er opptatt av lengst mulig levetid på batterier: lithium-batterier trives best mellom 20% og 80%, misliker å være 100% ladet over lengre tid. Klattlading er bedre enn fulle opp- og utladninger. Saktelading bør gjøres hurtigst mulig (32A bedre enn 16A bedre enn 10A osv). Langtidsparkering bør gjøres med ca. halvfullt batteri. Alt dette kan man bare helt ignorere om vinteren i minusgrader.

Sitat fra: Major_Error på mandag 20. juni 2016, klokken 08:08
Er det noen måte å finne ut om batteriene er misligholdt?
Det finnes apper som viser batteristatus. For Leaf har vi LeafSpy, der det kobles mot en OBD2 dongle (fås billig på ebay), for trillinger EvBatMon. For andre modeller sikkert tilsvarende.

Sitat fra: Major_Error på mandag 20. juni 2016, klokken 08:08
Det samme med hurtiglading. Skader det batteriene i lengden?
Det er ikke skadelig, dette er betydelig overdrevet. Det eneste måtte i så fall være eldre Leaf som har en varmefølsom batterikjemi kombinert med manglende aktiv kjøling under hurtiglading. Men i norsk kaldt klima betyr det svært lite.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Major_Error

Sitat fra: tomrh på mandag 20. juni 2016, klokken 08:40
Sitat fra: Major_Error på mandag 20. juni 2016, klokken 08:08
Jeg har lest om at batteriene ikke bør lades 100% hver gang. Det vil si at hvis du skal på langtur kan 100% være ok, men til daglig bør det være 80(?)%.
Om man er opptatt av lengst mulig levetid på batterier: lithium-batterier trives best mellom 20% og 80%, misliker å være 100% ladet over lengre tid. Klattlading er bedre enn fulle opp- og utladninger. Saktelading bør gjøres hurtigst mulig (32A bedre enn 16A bedre enn 10A osv). Langtidsparkering bør gjøres med ca. halvfullt batteri. Alt dette kan man bare helt ignorere om vinteren i minusgrader.

Sitat fra: Major_Error på mandag 20. juni 2016, klokken 08:08
Er det noen måte å finne ut om batteriene er misligholdt?
Det finnes apper som viser batteristatus. For Leaf har vi LeafSpy, der det kobles mot en OBD2 dongle (fås billig på ebay), for trillinger EvBatMon. For andre modeller sikkert tilsvarende.

Sitat fra: Major_Error på mandag 20. juni 2016, klokken 08:08
Det samme med hurtiglading. Skader det batteriene i lengden?
Det er ikke skadelig, dette er betydelig overdrevet. Det eneste måtte i så fall være eldre Leaf som har en varmefølsom batterikjemi kombinert med manglende aktiv kjøling under hurtiglading. Men i norsk kaldt klima betyr det svært lite.

Takk for fint svar, @TomRH!

ME 8-)

Panduck

Tesla vil nok være en flott bil man blir fornøyd med.

Men hverken 30kWh LEAF og kommende 33kWh i3 vil ikke ha noen problem med den distansen. Da får man ny bil langt billigere enn brukt Tesla, og biler som vel har færre "innkjøringsproblem" enn Tesla har slitt med.

På en annen side, velger man Tesla, er sannsynligheten stor for at det også blir "langturbilen".

Ser du er beskymret for vedlikehold og batteri, men jeg antar at du etterhvert vil begynne å lure på hvordan du klarte å leve med bensinbil, gitt alle de problem man har med de. Kjør likesågodt en Telsa med en gang, så bytter du den andre fossilbilen med en i3/leaf/kia/eGolf om ikke så lenge.

Major_Error

Sitat fra: Panduck på mandag 20. juni 2016, klokken 21:33
Tesla vil nok være en flott bil man blir fornøyd med.

Men hverken 30kWh LEAF og kommende 33kWh i3 vil ikke ha noen problem med den distansen. Da får man ny bil langt billigere enn brukt Tesla, og biler som vel har færre "innkjøringsproblem" enn Tesla har slitt med.

På en annen side, velger man Tesla, er sannsynligheten stor for at det også blir "langturbilen".

Ser du er beskymret for vedlikehold og batteri, men jeg antar at du etterhvert vil begynne å lure på hvordan du klarte å leve med bensinbil, gitt alle de problem man har med de. Kjør likesågodt en Telsa med en gang, så bytter du den andre fossilbilen med en i3/leaf/kia/eGolf om ikke så lenge.

Takk for hyggelig svar, @Panduck!

8-)

e-curious

Sitat fra: tomrh på mandag 20. juni 2016, klokken 08:40
Saktelading bør gjøres hurtigst mulig (32A bedre enn 16A bedre enn 10A osv).

Hvorfor?

tomrh

Har blitt gjort ny forskning av en prof. Jeff Dahn + team, se transcript av langt foredrag: https://batterybro.com/blogs/18650-wholesale-battery-reviews/103090502-why-do-lithium-ion-batteries-die-long

Jeg forsøker meg på en oppsummering i dette innlegget: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27281.msg485903.html#msg485903

Kort fortalt går det ut på at selve ladeprosessen er belastende for batteriet (akkumulerer belegg av lithiumforbindelser), uavhengig av strømstyrke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA