Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan frarår lading over vanlig stikkontakt som fast ladeløsnin! Hva er dette?

Startet av Gpouzera, torsdag 16. juni 2016, klokken 21:36

« forrige - neste »

Sele

Det er ikke annet enn ansvarsfraskrivelse for og unngå søksmål. Hadde ladekladden med schuko vært så farlig som enkelte fanatikere vil ha det til så hadde ikke en eneste bil vært levert med dette utstyret.

Øystein16

Sitat fra: Sele på fredag 01. juli 2016, klokken 11:48
Det er ikke annet enn ansvarsfraskrivelse for og unngå søksmål. Hadde ladekladden med schuko vært så farlig som enkelte fanatikere vil ha det til så hadde ikke en eneste bil vært levert med dette utstyret.

Sjølsagt, men sjå kva dei skriv på nettsida...

Griffel

Leser du det hele forstår du kanskje forskjellen mellom hva du kan og hva de anbefaler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sele

Står at hvis du bruker EVSE-kabel: For sikkerhets skyld bør ditt el-anlegg sjekkes av en aut.installatør. For øvrig det samme som DSB sier ved bruk av schuko.

Øystein16

Sitat fra: Griffel på fredag 01. juli 2016, klokken 12:02
Leser du det hele forstår du kanskje forskjellen mellom hva du kan og hva de anbefaler.

Enten er det greit å lade med ladekablane til bilen eller så er det ikkje. Dersom det ikkje er greit, er det nokon som har eit problem som MÅ løysast.

Griffel

Sitat fra: Sele på fredag 01. juli 2016, klokken 07:38
– Bruker du vanlig stikkontakt til daglig lading av elbil bør man få en elektriker til å installere dette på en egen kurs som begrenses til 10 ampere med jordfeilbryter type B som overvåker feil. Bruker du eksisterende kontakt må du i alle fall få en elektriker til å sjekke om det elektriske anlegget ditt tåler belastningen og at ladekontakten er i orden, sier Ween Grav i DSB.

Følger jeg DSB på dette så føler jeg meg rimelig trygg. All bruk av elektriske apparater er forbundet med risiko og konsekvensen kan være fatal.

Sitat fra: Sele på fredag 01. juli 2016, klokken 12:10
Står at hvis du bruker EVSE-kabel: For sikkerhets skyld bør ditt el-anlegg sjekkes av en aut.installatør. For øvrig det samme som DSB sier ved bruk av schuko.
Din tilnærming er helt grei, selv om det er gårsdagens løsning er den milevidt bedre enn mange andres anbefalinger. Det er godt innenfor minimumskravene og om noe galt skulle skje risikerer du ikke avkortning.
Vi kan være enige om at det står "bør" og at bør ikke er det samme som må.
(Jeg burde kjøpe ny bil med 5 stjerner men jeg ikke. Gammel 4 stjerners er greit for meg, men jeg anbefaler ikke andre det av den grunn. Jeg har også skrevet hva jeg ville ha gjort selv under ulike forutsetninger uten at det bør oppfattes som en anbefaling).

Hva en må/bør er også litt avhenging av hva en har fra før. Jeg er også enig i at betong og gipsplater er mindre brennbart enn tre.

Denne anbefalingen fra DSB/NEK er uansett mer komplett og rettet mot nyinstallasjoner:
Sitat
Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter.
...............
Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem).

Gruppen erkjente imidlertid at offentlige ladepunkter bør ha støtte for «Mode 1» og «Mode 2» - av hensyn til eksisterende elbilpark*. Ladestrøm for de to sistnevnte systemer, gitt en rimelig overgangsperiode, må begrenses til en maksimal ladestrøm på 10 A. Ovennevnte gjelder også lading av hybridbiler.
Tilrådningen fikk støtte fra hele ekspertgruppen.
*Dette var i 2012 nå er vi i 2016.

Nissan har også på hjemmesiden nedlasting av et PDF dokument:
"Informasjon om leverandører av ladestasjoner og installasjon av ulike ladeløsninger" som er helt grei bortsett fra begerpet "hjemmlader". (Da burde de også kalt EVSE-kabel for "reiselader")
Sitat
Normallading med Nissan EVSE-kabel:
Nissan EVSE-kabelen med jordet husholdningsstøpsel er først og fremst for lading ved offentlige ladestasjoner. Kabelen er dimensjonert for 8–10 A ladestrøm – nok til å lade opp et tomt batteri i løpet av 12–15 timer.

Normallading med hjemmelader
Den tryggeste og enkleste metoden for normallading er med en hjemmelader koblet
direkte til et 220–240 V strømnett. Hjemmeladeren installeres av en Nissangodkjent leverandør. Disse ladestasjonene er enkle i bruk og gir optimal vekselstrømlading til din Nissan elbil. En annen fordel er at det er mulig å fullade batteriet samtidig som du varmer opp kupeen, forutsatt at bilen er utstyrt med kommunikasjonssystemet NissanConnect EV. Da kan du bruke smarttelefonen til å kommunisere med bilen!

Normallading med Mode 3-kabe
l
Din Nissan-forhandler selger også Mode 3-kabler, ladekabler som kan brukes på kompatible offentlige ladestasjoner og sammen med enkelte typer hjemmeladere. Mode 3-kabelen er dimensjonert for opptil 32 A ladestrøm, som tilbys på enkelte av de nyeste offentlige ladestasjonene. For å få full glede av lading ved 32 A forutsetter det at elbilen er utstyrt med en 6,6 kW lader. Mode 3-kabelen trenger ingen «svart boks» på ledningen, ettersom sikkerhetskommunikasjonen skjer direkte mellom støpselet og bilen.
En Mode 3-kabel gir optimal vekselstrømlading til din Nissan elbil
Du vil også finne at det de feilaktig kaller hjemmlader er:
Sitat
Hjemmelader
Anbefalt som permanent løsning for hjemmelading
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: Griffel på fredag 01. juli 2016, klokken 10:29
Nå må ikke du komme med enkle praktiske løsninger her da ;) Jeg føler meg temmelig trygg på at en betongvegg ikke tar fyr uansett hvor varm en schuko blir. Å legge et par lag gips e.l. mellom schuko og vegg vil redusere sannsynligheten for brann drastisk..
Er det en enkel og praktisk løsning?  :o

Ja, det syns jeg da. Det er bare å se på branntrekanten i o-fagboka. Fjern brennbart materiale, og det blir plutselig langt tryggere. Framfor å få tak i elektriker og betale x antall tusenlapper.
Ola Normann pusser opp hus og hytter over en lav sko, så å flytte litt på en stikkontakt og få noe ikke-brannbart bak burde være en smal sak. Jeg ser problemet med varm kabel. Forslag til løsning: større ikke-brennbart område bak.

Sitat fra: Griffel på fredag 01. juli 2016, klokken 13:34
Jeg er også enig i at betong og gipsplater er mindre brennbart enn tre.

Forskjellen i brennbarhet på tre og betong er relativt stor...

Griffel

Sitat fra: Ferry på fredag 01. juli 2016, klokken 14:06
Framfor å få tak i elektriker og betale x antall tusenlapper.
Ola Normann pusser opp hus og hytter over en lav sko, så å flytte litt på en stikkontakt og få noe ikke-brannbart bak burde være en smal sak.
Å flytte litt på en stikkontakt uten "å få tak i elektriker og betale" har de ferreste lov til. Men nå skal du jo ha elektrikker uansett til å se over installasjonen.

(O-fag? det fantes ikke når jeg gikk på skolen, men jeg lærte å lage knallgass, og å brenne av elektriske ledninger med strøm).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Jeg er klar over lovligheten, og jeg er klar over hvordan dette håndteres i praksis hjemme hos folk og på byggeplasser. Kom ikke og fortell meg at elektriker involveres særlig ofte hvis en stikkontakt skal løsnes fra en vegg fordi det f.eks skal legges ny panel e.l. Eller byttes noen lister eller annen enkel oppussing.
Merk: Jeg prøver ikke å forsvare praksisen, kun å beskrive virkeligheten.

Sele


tomrh

Sitat fra: Gpouzera på torsdag 16. juni 2016, klokken 21:36
Jeg driver med å lese bruker veiledning og ble veldig overrasket av en setning : "Nissan sterk anbefaler å IKKE bruke den evse kabel som følger med bilen for å lade bilen til vanlig stikk kontakt hjemme. Man bør få ladestasjon installert hjemme eller bruke 3fase stikk kontakt og kabel"
Hva!?
Jeg hadde bare tenkt å bruke den kabelen til vanlig stikk kontakt daglig jeg...
Hva er galt med den? Er det sikkerhet grunn? Eller noe med batteri levetid?
Jeg har nemlig ikke lyst til å bruke ekstra penger for å få en ladestasjon installert...
Det er veldig forvirrende, jeg håper dere kan hjelpe meg å forstå..
Lurer på om trådstarter egentlig ble noe klokere? Ikke heng dere opp i dette, men ærlig talt synes jeg det er helt utrolig at det kan bli en sånn lang og opphetet diskusjon over temaet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Gardin

Sitat fra: Ferry på torsdag 30. juni 2016, klokken 18:47
Det er ikke noe entydig svar, derfor blir slike tråder lange. Svaret er nja ;) Det kan ikke bevises eller motbevises at schuko er trygt eller farlig.
Noe vet man vel? Schukokontakter har vært brukt på enormt mange forskjellige elektriske artikler i 90 år, så her burde det finnes massevis av erfaringsdata. Konklusjonen er vel at det er farlig, men sett i forhold til fordelen av innlagt strøm så er risikoen akseptabel. Schuko regnes forøvrig som et av de aller tryggeste alternativene til bruk inne i boligen.

Det finnes etterhvert ganske mange elbiler som for det meste lader på vanlige Schukokontakter, så det bør finnes en god del erfaringsdata der også. Tyder statistikken på at elbiler som lader på Schukokontakter utgjør en større risiko enn annet elektrisk utstyr?

Fra denne tråden ser det ut som at det er risikoen for brann i selve kontakten som er den største bekymringen. Betyr dette at det er uproblematisk å bruke kontakten som allerede er der dersom denne sitter på en murvegg? Eller om den sitter på en garasje eller stolpe et stykke unna huset, så er det også uproblematisk (hvis man er villig til akseptere en liten fare for at garasjen i verste fall kan brenne ned)?

Griffel

Sitat fra: tomrh på fredag 01. juli 2016, klokken 16:06
Lurer på om trådstarter egentlig ble noe klokere?

Det vil jeg da tro, trådstarter skrev:
Sitat fra: Gpouzera på fredag 17. juni 2016, klokken 13:02
Jeg merker at finnes en blå industrikontakt (IEC 60309) i garasjen.
Jeg vil derfor kjøpe en ladekabel for Leaf med sånn blå kontakt istedenfor vanlig stikkkontakt.

Kan dere anbefalle netbutikker hvor jeg kan kjøpe sånn kabel (billig)?
Han ble rutet videre til Elektrolux, og noen andre tilbydere. Han har da forhåpentlig kjøpt seg en slik kabel for å henge den opp i garasjen. Et fornuftig valg i forhold til det han hadde fra før, forutsatt at denne stikkontakten har egen kurs.

Forhåpentlig har han ikke falt for fristelsen til å spare noen kr. ved å kjøpe en overgangskabel til schuko.

Sitat fra: Gardin på fredag 01. juli 2016, klokken 17:16
Tyder statistikken på at elbiler som lader på Schukokontakter utgjør en større risiko enn annet elektrisk utstyr?
Risiko øker med strømstyrken og varighet. Derfor krever forskriftene maks. 10A på nye kontakter beregnet på mode1 og mode2 lading.

Ved siste revisjon av forskriften var det mange mod1 biler (blandt annet min), slik at krav om ladestasjon, slik DSB egentlig ønsket, ikke var praktisk gjennomførbart. I tillegg var det ikke tilstrekkelig konkuranse.

Antall varig-hardt-belastede-kontakter-natt i bolig er nokså beskjedent
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA