Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan frarår lading over vanlig stikkontakt som fast ladeløsnin! Hva er dette?

Startet av Gpouzera, torsdag 16. juni 2016, klokken 21:36

« forrige - neste »

Gpouzera

Hei

Har nettopp kjøpt en brukt Nissan leaf fra 2012 (norsk model fra Birger Haug).
Jeg driver med å lese bruker veiledning og ble veldig overrasket av en setning : "Nissan sterk anbefaler å IKKE bruke den evse kabel som følger med bilen for å lade bilen til vanlig stikk kontakt hjemme. Man bør få ladestasjon installert hjemme eller bruke 3fase stikk kontakt og kabel"
Hva!?
Jeg hadde bare tenkt å bruke den kabelen til vanlig stikk kontakt daglig jeg...
Hva er galt med den? Er det sikkerhet grunn? Eller noe med batteri levetid?
Jeg har nemlig ikke lyst til å bruke ekstra penger for å få en ladestasjon installert...
Det er veldig forvirrende, jeg håper dere kan hjelpe meg å forstå..

Mvh

E_S

Det er helt greit å bruke kabelen som følger med. Bare vær klar over at du med en ettermarkedskabel med passende kontakt eller en fastmontert ladestasjon kan lade ca. 50% raskere forutsatt at du har en kurs som tåler 16A.
:)

Mazzbot

Jeg bruker bare den kabelen som fulgte med bilen . Den er til for å brukes !!
Tesla model 3 reservert 31/3 .

epsilone6

Det kan bli varmgang i en vanlig stikkontakt hvis du trekker mye strøm over tid, dette er avhengig av tilstanden på den aktuelle kontakten som brukes. 10A bør generelt ikke være noe stress, men om det er 16A ville jeg ha sjekket eventuell varmeutvikling ganske så nøye.

Rav4_EV

Sitat fra: Mazzbot på fredag 17. juni 2016, klokken 05:00
Jeg bruker bare den kabelen som fulgte med bilen . Den er til for å brukes !!

Ja! Noen anbefalinger fra produsenten er bare å ignorere. Bare onde mennesker som ikke vil deg vel.  ;D ;D ;D Vinterdekk gir også bare et fordyrende bilhold. Klarer man ikke å håndtere bilen med sommerdekk året rundt er man en dårlig sjåfør.

Skal du eller din familie sove i nærheten mens bilen lader anbefaler jeg dog å benytte en elektriker som går gjennom anlegget slik at man er trygg på at kursen tåler vedvarende belastning fra elbilen.
De tusenlappene dette koster kan eventuelt legges inn i ny kurs og ladepunkt.
Da kan "overgangen til fortiden" ligge klar i bilen til nødlading andre steder.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Johnny

Installerer du en ladestasjon, har du også en backup den dagen en av de to plutselig slutter å virke!
TMS og eGolf.

Gpouzera

Tusen takk for svarene. Nå forstår jeg at det er sikkerhet med stikkontakt og sånn som er grunnen. Jeg hadde ønsket at nissan presiserer det i bruker guiden sånn at jeg slipper å lure på. :-)

Da skal jeg se med å få en ladestasjon installert!
Igjen ,takk.

KjellG

Egen kurs med elbil-jordfeilvern og ladestasjon er en fordel på fast ladested. En får et sikrere anlegg og kan i mange tilfeller trygt øke ladefarten fra anbefalte 8A til 16A.

Imidlertid, dersom schuko-kontakten er frisk, en avlaster kladden og begrenser seg til 8A, vil de fleste anse dette som akseptabelt.


jkirkebo

Sitat fra: KjellG på fredag 17. juni 2016, klokken 10:58
Egen kurs med elbil-jordfeilvern og ladestasjon er en fordel på fast ladested. En får et sikrere anlegg og kan i mange tilfeller trygt øke ladefarten fra anbefalte 8A til 16A.

Imidlertid, dersom schuko-kontakten er frisk, en avlaster kladden og begrenser seg til 8A, vil de fleste anse dette som akseptabelt.

Problemet er vel at de færreste uten Tesla kan lade på 8A. Justerbare kabler har ofte trinnene 6-10-13(16)A, originalkabler 10A. Eneste andre tilfelle jeg kan komme på er nyere Leaf der man har fått levert ut 8A kabel ved en feil...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gpouzera

Jeg så nå at det finnes en blå stikkkontakt i garasjen (IEC 60309?)!
Kan jeg regne med at den type kontakt er trygt å bruke (tryggere enn vanlig hushold kontakt)?
Da er det bare å skaffe meg med en ladekabel med samme blå kontakt uttak? (Og jeg sliper å installere ladestasjon?)

cra

Sitat fra: Gpouzera på fredag 17. juni 2016, klokken 12:18
Jeg så nå at det finnes en blå stikkkontakt i garasjen (IEC 60309?)!
Kan jeg regne med at den type kontakt er trygt å bruke (tryggere enn vanlig hushold kontakt)?

Ja, disse kontaktene er tiltenkt helt annen bruk enn "støvsugerkontakter". :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

E_S

Sitat fra: Gpouzera på fredag 17. juni 2016, klokken 12:18
Jeg så nå at det finnes en blå stikkkontakt i garasjen (IEC 60309?)!
Kan jeg regne med at den type kontakt er trygt å bruke (tryggere enn vanlig hushold kontakt)?
Da er det bare å skaffe meg med en ladekabel med samme blå kontakt uttak? (Og jeg sliper å installere ladestasjon?)

Ja, den blå er konstruert og dimensjonert for full belastning over tid. Er det en 3-pin (1-fas) eller 4-pin (3-fas) du har? 16A eller 32A? :)
:)

Gpouzera

Sitat fra: E_S på fredag 17. juni 2016, klokken 13:01
Ja, den blå er konstruert og dimensjonert for full belastning over tid. Er det en 3-pin (1-fas) eller 4-pin (3-fas) du har? 16A eller 32A? :)

Det er en 3-pin 16A.

Jeg netopp så at en ladekabel koster rundt 5000,-...
Så jeg vurderer bare finne en adaptor fra blå industrikontakt til vanlig stikkkontakt sånn at jeg kan bruke den ladekabel som jeg har fra før (med vanlig stikkkontakt).
Eller er det dumt?

kodalse

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

KjellG

Hva vinner en med den der? Schuko er jo der fortsatt? Flytte problemet
1 meter?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA