Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

har dere hørt bråket når bilen vaskes i vaskehall? Dårlig lydisolasjon!

Startet av gamer73, onsdag 15. juni 2016, klokken 12:45

« forrige - neste »

Ourasi

Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. juni 2016, klokken 10:57
Sitat fra: DagRune på fredag 17. juni 2016, klokken 10:14
Sitat fra: Ourasi på torsdag 16. juni 2016, klokken 19:16

De støyer ikke bare litt mer enn de beste på dette punktet, de støyer tett på dobbelt så mye. Husk en ~3db økning er ca. dobbelt så mye støy.

Bare en liten kommentar til dB-skalaen: Riktig nok er 3 dB økning dobbelt så mye energi, men for øret oppfattes dette aldeles ikke som "dobbelt så høyt". For øret er 3 dB er faktisk bare litt høyere, og det er svært vanskelig å høre forskjeller på 1 dB. Husk at vårt hørselsområde spenner fra 40 dB til 100 db, hvor 100 dB er en million ganger høyere enn 40 dB!

40dB må da være en godt hørselsskadet 60-åring ;)

Vi har jevnlige hørselstester på jobben og de laveste tonene er på 5dB..

Enig der, i et stille rom vil en 40db støykilde, litt avhengig av frekvensområdet, oppleves som veldig støyete. Men, i et relativt stille kontorlandskap, i et moderat traffikert område, vil ambient lyden ofte begynne på ~37-38db, mulig han normaliserte i henhold til normal ambient db..
Golf GTE 2015 Carbon

Ourasi

Sitat fra: gamer73 på fredag 17. juni 2016, klokken 08:04
Personlig kan jeg ikke si at jeg hører mye forskjell på mine orginale sommerdekk (hva merke er det egentlig? hehe) og mine vinterdekk når det kommer til dekkstøy. Dem har akkurat samme dimensjon og vinterdekkene er Nokian hakkanoe piggfrie...(testvinner for 3-4 år siden?). Det jeg hører er en konstant rumling....sommer som vinter...antar det er orginalfelger...og jeg bytter dekk på felg (har bare ett par felger..orginalfelger). Men en ting er sikkert....jeg tror ikke jeg vil velge 18 toms felger og dekk med så dårlig lydisolering E-golfen har.

Om du titter på oppgitt db på vinterdekkene på nokian, spesiellt for mer enn 1 år bakover i tid, så har de ofte 71-72db på sine piggfrie, mao. veldig støyete målt mot de beste. Dette er da nesten 100% likt de 71-72db på orginalsommerdekket til E-Golf, så det er slettes ikke en uriktig opplevelse du beskriver her, selv om frekvensene på lyden oftest er forskjellig mellom sommer og piggfrie vinterdekk, der piggfrie oftest oppleves som mindre ubehagelig.

Hadde du derimot til vinteren byttet til et 65db vinterdekk, så ville det forundret meg om ikke du merket en ekstrem redusering i støy.

Kvalitetsforskjeller mellom dekk kan være ekstreme, der f.eks. ett bremser 20m lengre en det andre på samme testforhold eller vannplaner 20km/t tidligere, akkurat det samme gjelder støy/komfort. Folk som mener dekk er dekk er vel like irriterende som de som mener lyd er lyd :P

Dessverre er det kun ett dekk som vesentlig reduserer støy og samtidig beholder A rating på rullemotstand målt mot Continental orginal sommerdekket til E-Golf. Dette dekket er Goodyear EfficientGrip Performance 205/55 R16 94-XL W (kun A rullemotstand rating på denne laste og hastighetsindeksen), med 68db rating. Bonus er at det er bedre på stort sett allt, enten det er tørt eller vått.

Går man opp til B og C rating på rullemotstand, kan man få hinsides mye mer komfortable og mindre støyende dekk. Minuset er at man taper noen kilometer rekkevidde, rundt 1-3% på B og 3-5% på C rating..
Golf GTE 2015 Carbon

gamer73

Sitat fra: Ourasi på fredag 17. juni 2016, klokken 12:09
Sitat fra: gamer73 på fredag 17. juni 2016, klokken 08:04
Personlig kan jeg ikke si at jeg hører mye forskjell på mine orginale sommerdekk (hva merke er det egentlig? hehe) og mine vinterdekk når det kommer til dekkstøy. Dem har akkurat samme dimensjon og vinterdekkene er Nokian hakkanoe piggfrie...(testvinner for 3-4 år siden?). Det jeg hører er en konstant rumling....sommer som vinter...antar det er orginalfelger...og jeg bytter dekk på felg (har bare ett par felger..orginalfelger). Men en ting er sikkert....jeg tror ikke jeg vil velge 18 toms felger og dekk med så dårlig lydisolering E-golfen har.

Om du titter på oppgitt db på vinterdekkene på nokian, spesiellt for mer enn 1 år bakover i tid, så har de ofte 71-72db på sine piggfrie, mao. veldig støyete målt mot de beste. Dette er da nesten 100% likt de 71-72db på orginalsommerdekket til E-Golf, så det er slettes ikke en uriktig opplevelse du beskriver her, selv om frekvensene på lyden oftest er forskjellig mellom sommer og piggfrie vinterdekk, der piggfrie oftest oppleves som mindre ubehagelig.

Hadde du derimot til vinteren byttet til et 65db vinterdekk, så ville det forundret meg om ikke du merket en ekstrem redusering i støy.

Kvalitetsforskjeller mellom dekk kan være ekstreme, der f.eks. ett bremser 20m lengre en det andre på samme testforhold eller vannplaner 20km/t tidligere, akkurat det samme gjelder støy/komfort. Folk som mener dekk er dekk er vel like irriterende som de som mener lyd er lyd :P

Dessverre er det kun ett dekk som vesentlig reduserer støy og samtidig beholder A rating på rullemotstand målt mot Continental orginal sommerdekket til E-Golf. Dette dekket er Goodyear EfficientGrip Performance 205/55 R16 94-XL W (kun A rullemotstand rating på denne laste og hastighetsindeksen), med 68db rating. Bonus er at det er bedre på stort sett allt, enten det er tørt eller vått.

Går man opp til B til C rating på rullemotstand, kan man få hinsides mye mer komfortable og mindre støyende dekk. Minuset er at man taper noen kilometer rekkevidde, rundt 1-3% på B og 3-5% på C rating..

hmm høres logisk ut det du skriver mht at jeg opplever samme støy somemr som vinter. Så OM jeg noensinne går for 18 toms dekk og felg til E-golfen så bør jeg ihvertfall velge det goodyear dekket:)

Hideyowife

Vasker bilen 1-2ganger per uke. Aldri børster. Ikke noe mer bråk enn andre biler føler jeg. Kanskje bilen din var så full av møkk at det var derfor det bråka sånn hehe. Anbefaler at du vasker bilen oftere ;-)
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

gamer73

Sitat fra: Lasse Nessøe på tirsdag 21. juni 2016, klokken 23:32
Vasker bilen 1-2ganger per uke. Aldri børster. Ikke noe mer bråk enn andre biler føler jeg. Kanskje bilen din var så full av møkk at det var derfor det bråka sånn hehe. Anbefaler at du vasker bilen oftere ;-)

hehehe kan godt være;) I trafikken bråker den omtrent som mazda 6...dvs ingen lydisolasjon i det hele tatt, men hjulstøy var værre på mazda 6. Men mazda 6 var mer stille i vaskehall av en eller annen merkelig grunn.

Kjøpte jo hvit bil pga den trenger ikke vaskes da:) Det høres gjerne rart ut..MEN...hvit (og grå) tåler vanlig veistøv/veifilm best av alle farger:)

Jeg er litt rar, men jeg vasker egentlig kun ting jeg syntes er veldig pene å se på. Og jeg syntes golfen egentlig er stygg, men den er akseptabel ihvertfall. Jeg vasket ikke mazdaen på ett år før jeg solgte den....og jeg fikk ingen som helst kommentar på at skiten var vanskelig å få bort etc...fra dem som solgte bilen for meg..så å vaske bil har kun betydning mht om man ønsker at den ser ren ut eller ei.

Chivas

Sitat fra: Lasse Nessøe på tirsdag 21. juni 2016, klokken 23:32
Vasker bilen 1-2ganger per uke. Aldri børster. Ikke noe mer bråk enn andre biler føler jeg. Kanskje bilen din var så full av møkk at det var derfor det bråka sånn hehe. Anbefaler at du vasker bilen oftere ;-)
2 ganger per uke!? Er det igjen noe lakk?  ;) :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA