Bompenger innføres for elbil

Startet av trondhla, søndag 05. juni 2016, klokken 15:17

« forrige - neste »

peik

Sitat fra: elektrolux på søndag 05. juni 2016, klokken 22:58
Bra at flere og flere 3 hjuls elektriske MC kommer.

De er sammen med Hydrogenbilene fremdeles fritatt.
Trehjuls- og firehjulsmotorsykler får ikke bruke kollektivfeltet, kun hvis de har elmotor vel og merke, som f.eks. Buddy.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Ingeniøren

Sitat fra: Skjervesbu på søndag 05. juni 2016, klokken 23:53
Tar på meg jobben som sur, misunnelig dieselkjører:

Elbilistene må gjerne fryde seg over skyhøye satser for fossilbilister, men etter hvert som fossilbilene fases ut så er det de som kommer til å arve det høye avgiftsnivået. Dette gjelder også parkering nå som treklemmerne i byrådet kanskje snart skjønner at gratis parkering gir reduserte inntekter.

Som syklist ser jeg gjerne at avgiftene på elbil (og andre biler) øker. I April-Mai var det skikkelig "tygge-grus" føre langs E18 pga bilenes bearbeiding av vinterens grus, og luften fremstod tidvis som verre enn de kaldeste vinterdagene. Sikkert ikke like farlig å puste i, men likevel. Så nullutslipp lokalt kan man tørke seg et visst sted med spør du meg, neste sesong blir det filtermaske på meg for denne perioden.

Det må være betydelig billigere å sykle enn å kjøre elbil, spesielt i rushen hvor man opptar dyrebar plass på samme måte som enhver annen bil. For sånne som meg som bruker bilen stort sett til  langkjøring så er dagens elbilalternativer latterlige, og det er milevis fra lønnsomt å kjøpe seg en Tesla eller elbil som nummer to-bil.

Får se om etpar år når elbilene betaler bom, står i kø og ser hydrogenbilene suse forbi gratis i kollektivfeltet. Ulogisk, ja, men det er tross alt politikere vi har med å gjøre her.

De bruker det at det skal koste å kjøre med elbil som en avledning i håp om at folk fleste ikke oppdager at det innføres rushtidsavgift. Det er bare å flekse mer, jobbe hjemme så trenger man ikke betale, og om du tror at sykler er fritatt for avgifter i all fremtid så tror du på julenissen - det kommer nok det og, bare man har fått nok folk til å sykle  ::)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Enigami

Dette er bra. Er for rushtidsavgift da dette hjelper på kø. Et problem dog kan være at folk kjører til siden kl 08.55 for å vente på at klokken slår 9.00 før de igjen kjører utpå og gjennom bommen.

Derfor bør satsene være like fra 07.00-10.30 og 15.00-18.00.

Selv kjører jeg bensinbiler og kommer til å fortsette med dette. Merker helt ærlig ingen stor forskjell på om avgiften pr passering er 32kr eller 64kr selv om jeg kjører ofte gjennom bommen. Synes de godt kunne vært høyere for alle, også elbiler, slik at kollektivtrafikken ble prioritert. Men da må kollektivtilbudet først være bedre (fornebubane, bedre bussfelt uten elbiler, etc).

timingbeltkiller

Sitat fra: Skjervesbu på søndag 05. juni 2016, klokken 23:53
Elbilistene må gjerne fryde seg over skyhøye satser for fossilbilister, men etter hvert som fossilbilene fases ut så er det de som kommer til å arve det høye avgiftsnivået. Dette gjelder også parkering nå som treklemmerne i byrådet kanskje snart skjønner at gratis parkering gir reduserte inntekter.
JA,
men fossilbilene fases ikke ut på  veien de første 20 årene.
For selv de heksejagede dieselbilene selges det pr i dag
flere av enn av elbiler.

Og mange elbillister synes å mene de kan betale hva som helst
forutsatt fossilbilene betaler mye mer.

Ellers bør både elbilister og fossilister merke seg spådommen
til bl.a. Elon Musk om opphør av privat bileierskap i framtidens (stor)byer.
Allerede i dag er bilen mange steder mye mer et problem enn et gode.

Og framtida kan med dagens giga raske utvikling gjerne bety eksempelvis 2030.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Sele

* Fra nyttår 2018 vil prisen øke til 20 kroner for passering med elbil i rushtiden.

* Fra nyttår 2020 blir det betaling også for passering utenom rushtiden: Da vil det koste 20 kroner å kjøre gjennom bomringen rundt Oslo. Prisen for å kjøre i rushtiden øker til 30 kroner, ifølge avtalen.

En slik politikk er ikke med på og høyne andelen elbiler snarere tvert i mot!

http://www.elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3804-farlig-spill-med-elbilpolitikken-i-en-kritisk-fase

meshintas

tomrh

Sitat fra: BensinV8 på mandag 06. juni 2016, klokken 08:14
Selv kjører jeg bensinbiler og kommer til å fortsette med dette. Merker helt ærlig ingen stor forskjell på om avgiften pr passering er 32kr eller 64kr selv om jeg kjører ofte gjennom bommen. Synes de godt kunne vært høyere for alle, også elbiler, slik at kollektivtrafikken ble prioritert. Men da må kollektivtilbudet først være bedre (fornebubane, bedre bussfelt uten elbiler, etc).
Du og andre fossilbilister er svært viktige for veiprosjektene. Man kan jo ikke ta for mye i bompenger slik at man slutter å kjøre fossilt for da tapes jo inntekter. (Kollektivtrafikk er bare utgifter for staten). Sett fra et veifinansierings-synspunkt er del viktig å finne riktig balansepunkt for bompengesatser slik at fossilbilistene legger igjen mest mulig. Og her kommer bompenger for elbiler inn, det kan ikke fortsette å være for fordelaktig å kjøre elbil, for da blir det altfor mange som går over fra fossil til el, og da svekkes avgiftsmelkekua. Det har nok politikere innsett. Men det må likevel være fordelaktig nok med elbiler så ikke altfor mange går over til kollektivtrafikk, det blir det jo ingen bompasseringer av, bare eskalerende utgifter til kollektivutbygging. :D

(Fullstendig politisk ukorrekt, men lurer på om kanskje enkelte politikere faktisk tenker akkurat sånn..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

AppleKnocker

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 06. juni 2016, klokken 10:54
Ellers bør både elbilister og fossilister merke seg spådommen
til bl.a. Elon Musk om opphør av privat bileierskap i framtidens (stor)byer.
Allerede i dag er bilen mange steder mye mer et problem enn et gode.

Og framtida kan med dagens giga raske utvikling gjerne bety eksempelvis 2030.

Det vil alltid være noen som ikke eier bil, slik er det i dag også. Ulike former for bildeling vil kanskje øke muligheten for de som ikke ønsker å eie en bil, studenter eller andre som har valgt å leve som hipstere (for sistnevnte har jo BMW laget i3  ;D). Av disse er det en undergruppe som alltid vil se på bilen som et problem. En undergruppe av disse igjen, betrakter enhver eiendel som et problem og utrykk for undertrykkelse.

For de fleste med jobb og familie som er bosatt utenfor ring 2 i Oslo vil det å ikke eie sin egen bil medføre såpass kraftige begrensninger at det i så fall må skje i parallell med at livstilen  endres totalt.
Forsøk med at folk flest ikke skal eie sin egen bil og dertil hørende livsstil, har vært forsøkt flere ganger. DDR og Nord-Korea er de mest åpenbare eksemplene. Det er helt klart noen av de brun-grønne som ønsker seg slike tilstander. Hvis de går for langt i å implementere skrulleideene sine, har jeg mer tro på at de utrydder seg selv som politiske aktører enn å endre verden.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Spiro

Det er faktisk ikke alle kommuner som har kollektivtransport å tilby. I mitt tilfelle er vi avhengig av 2 biler. Vi har en jobb hver og barn som må kjøres til skole og barnehage. Blir så forbanna av å høre på storby folk som drar opp kollektiven. Er ikke alle som kan sykle til jobb. Det finnes også håndverkere som bruker privatbil for å bygge opp dette landet. Jeg personlig kan ikke flytte nærme jobb. Jeg er snekker og må pendle der jobbene dukker opp.

Har 2 forslag. 1 gi alle I hele landet mulighet for kollektivtransport uavhengig om man bor på Svalbard.  2. De som bor nærmere jobb enn 1 mil og har kollektivmulighet kan enten sykle,ta buss,trikk eller hva dere har av goder. Eller ta bil, men da med en skyhøy årsavgift slik at vi andre som er avhengi av bil kan slippe billigere unna slik at man kan komme seg på jobb for å høste inn penger slik at det forbanna kjøleskapet kan fylles opp! .  bil for mange er luksus der andre som meg trenger det.
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

weld77

Yrkeskjøring er det vel til syvende og sist kundene som i stor grad betaler for? Å ha arbeidsbil og å kjøre den koster jo noen titusener i året og er vel en del svregnestykket når timeprisen man må fakturere settes.

Å bo slik at man må ha to biler og kjøre mye på privaten er et slags valg det også. På samme måte som å betale 80000 pr kvadrat for en liten leilighet innenfor ring 2 fremfor enebolig "på bygda". Da kan man klare seg greit uten bil i det hele stort sett.. Det er fordeler og ulemper med det meste her i livet

Om det er er mål å få folk flest til å kjøre mindre er det ikke mye annet en prismekanismen som funker

Spiro

Driver ikke for meg selv så de kronene går I lomma til arbeidsgiver, er heller ingen automatikk at håndverkere får firmabil . Byer der boligprisene er høye pleier også lønninger å Være høye.

Er ikke alle som kan velge og vrake i jobber I disse tider.

Ble bare litt fyrt  :)  har roet meg nå  :o
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

Enigami

Jeg bruker også bil i jobbsammenheng og en dag uten bil er slik sett nesten utenkelig. Jeg kjører enkelte ganger både 2 og 3 ganger gjennom bommen i løpet av en arbeidsdag. Men jeg belaster utgiften på firmaet.

Når det er sagt er kostnadene såpass lave i den store sammenhengen likevel (akkurat som bensinpriser) at det i praksis ikke har noe å si. Men vil tro det har mye å si for familier med vanlige inntekter og liten interesse for bil. Da føler man nok at elbil er en slags "gavepakke" der man sparer noen få titusener ekstra i året.
Hadde jeg jobbet i Oslo uten behov for bil i jobben hadde jeg garantert bosatt meg slik at jeg kunne bruke kollektivt til og fra. I Bærum og Oslo (områder hvor jeg holder til) er det plenty av gode kollektivtilbud, med mindre man bor helt avsides. Utfordringen er vel heller at busser og t-baner er overfyllte og oppleves ikke akkurat eksklusivt versus det å ta egen bil. I tillegg kjøres de av folk som kjører hakkete og ikke vet hva yrkesstolthet ved å kjøre mykt for passasjerer dreier seg om.

Man kan jo kjøre barna i barnehagen først og deretter ta kollektivt? Men siden det er så mye kø i rushtiden enkelte steder rekker man kanskje ikke hjemom med bilen først...

Noen steder går det til og med en passasjerbåter som kollektivt.

Strøm Tycoon

Ser flere her gjengi tidsintervallene for rushtid feil:

Fra 1. mars neste år vil det koste 10 kroner å passere bomringen rundt Oslo med elbil mellom klokken halv sju og ni om morgenen, og mellom klokken tre og fem på ettermiddagen. Ellers er det gratis.

Altså:
06:30 - 09:00
15:00 - 17:00

Jeg hever meg glatt over å bekymre meg for 10-20Kr pr. passering, det er bare småpenger ifht. det stakkarne med bensin- og dieseldrevne biler må forholde seg til.

Forøvrig skjer det ikke at jeg kommer på jobb etter 6:15, så i mange år til har jeg ingen bekymringer.

Bompengene utgår også en relativt sett liten del av besparelsen. I praksis, dersom jeg skulle betalt 10Kr pr. passering, så hadde de daglige driftsutgiftene gått fra ca. 12-14Kr til 22-24Kr. Ikke akkurat all verden når alternativet er i størrelsesorden 120Kr til 178Kr 154Kr til 192Kr.

EDIT: 120Kr er feil, har glemt bommen i Moss.

AppleKnocker

Sitat fra: BensinV8 på mandag 06. juni 2016, klokken 19:13
Jeg bruker også bil i jobbsammenheng og en dag uten bil er slik sett nesten utenkelig. Jeg kjører enkelte ganger både 2 og 3 ganger gjennom bommen i løpet av en arbeidsdag. Men jeg belaster utgiften på firmaet.

Når det er sagt er kostnadene såpass lave i den store sammenhengen likevel (akkurat som bensinpriser) at det i praksis ikke har noe å si. Men vil tro det har mye å si for familier med vanlige inntekter og liten interesse for bil. Da føler man nok at elbil er en slags "gavepakke" der man sparer noen få titusener ekstra i året.
Hadde jeg jobbet i Oslo uten behov for bil i jobben hadde jeg garantert bosatt meg slik at jeg kunne bruke kollektivt til og fra. I Bærum og Oslo (områder hvor jeg holder til) er det plenty av gode kollektivtilbud, med mindre man bor helt avsides. Utfordringen er vel heller at busser og t-baner er overfyllte og oppleves ikke akkurat eksklusivt versus det å ta egen bil. I tillegg kjøres de av folk som kjører hakkete og ikke vet hva yrkesstolthet ved å kjøre mykt for passasjerer dreier seg om.

Man kan jo kjøre barna i barnehagen først og deretter ta kollektivt? Men siden det er så mye kø i rushtiden enkelte steder rekker man kanskje ikke hjemom med bilen først...

Noen steder går det til og med en passasjerbåter som kollektivt.

Som egoist, ønsker jeg meg høyere bompenger. Regnestykket er enkelt: tid er penger. Hvis jeg kjører raskere på jobb pga mindre trafikk, kan jeg fakturere flere timer. F.eks hvis jeg sparer ett kvarter hver vei til jobb, er det verdt inntil 240kr i bompenger pr dag (800kr/t-40%skatt).

Som ansvarlig borger og opptatt av at samfunnet skal bli bedre, er høye bompenger for elbiler og andre noe tull. Det rammer usosialt ved at de med lave inntekter må ut med en stor andel av sin disponible inntekt. Slik bompengene innrettes nå for elbiler, og i lys av den samlede avviklingen av elbilfordeler, kommer det til å ta lenger tid en ellers å få andelen elbiler opp fra 3% til noe som virkelig monner.
Bompenger er også den mest følelesbetonte kostnaden for mange. Utgiften er kanskje ikke den viktigste i bilregnskapet, men den er in your face hver gang man krysser over bygrensen og skaper irritasjon. Enkelte har blitt lokket over i elbil av denne grunnen alene.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

epsilone6

prosjektet koster 50 mrd kroner og biltrafikken må ned,  kan du som ansvarlig borger legge frem frem en mer sosial finansieringsmodell?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA