Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verditap / Økonomi

Startet av OnlyOne, fredag 03. juni 2016, klokken 22:15

« forrige - neste »

OnlyOne

Min samboer kjører en 2016 e-Golf. En del utstyr inkludert varmepumpe, ikke skinn. Godt kun 5 t km. Litt skuffa over rekkevidde i kaldt vær, må vi innrømme at vi er.

Om halvannet ca 2 år skal denne byttes med en Tesla model 3. (Det gjenstår selvfølgelig å se når den kommer..)

Jeg er imidlertid bekymret for verditapet i mellomtida. E-Golfen må beholdes helt til model 3 leveres. Med mye utvikling i markedet, e-Golf med oppgradert batteri rundt hjørne og model 3 bestilt av over 8 000 nordmenn (og flere kommer til..), så frykter jeg et verditap utenom normalen de neste to årene.

Faktisk er jeg fristet til å selge e-Golfen, kanskje for 220-230 og kjøpe en Leaf som koster 100 000 mindre. For så å selge denne om 2 år når model 3 leveres.  I min ville fantasi innbiller jeg meg at jeg kunne spart kanskje 50 t på denne fremgangsmåten, og benyttet disse pengene til en bedre utstyrt model 3.

Er dette vill fantasi eller er det noe realisme i det?
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

Kanutten

Du "sparer" ingenting, men det er mulig du taper litt mindre.

Det du må ofre er følelsen av kjøre en ordentlig bil. Jeg synes det er milevis forskjell på Leaf og Golf både i forhold til kjøreegenskaper, utseende og kvalitetsfølelse.

SteinarSun

Vanlige biler taper seg rundt 50% i verdi de første 5 årene.
Her er en link til en bruktimportert 2011 Leaf som er til salgs for 104'
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=75463965

Jeg har en mistanke om at e-Golf vil dette mer enn dette pga nye og bedre batteriløsninger, som sannsynligvis vil motivere folk til å kjøpe nytt i stedet for brukt.
Min bil er straks 2 år, og jeg tipper jeg vil slite med å få mer enn 220' for den i dag. Dette er et verditap som en hvilken som annen bil, kanskje litt lavere, men jo eldre bilen blir, jo mer skeptiske vil bruktbilkjøpere bli til gjenværende batterikapasitet - noe som garantert vil reflekteres i pris.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

elektrolux

Du kan ikke få både i pose og sekk, eller mer passende i dette tilfelle det engelske ekvivalenten: You can't have a cake and eat it!

Nå har dere allerede tatt det største tapet, og er kanskje best tjent med å beholde e-Golf enda litt lenger, faktisk til brukte T3 dukker opp.

Selv kjører vi fremdeles Think Classic i påvente av T3 eller enda bedre VW XL1 EV. Classic'en har sannsynligvis nådd bunnverdi nå, og kan derfor kun gå opp.

Faktisk fikk vi enda en Classic denne helgen, da kunden stod mellom valget om 11 innbytteblokkers reperasjon til spesielpris 20 000 eller kaste inn håndkleet. Dessverre valgte han det siste og overlot bilen til oss mot nullkost på diagnosen. Siden vi venter på langtidsleie av bilen får kunden den tilbake for testkjøring inntill videre.

Kanskje ditt beste og mange andre sitt beste valg er å leie bil for 20 000 kr året inntil du får drømme bilen?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Callah

Hvis du tar litt kjørestil inn i regnskapet og tiden det tar med videresalg og styret der så vil du jo komme godt ut av å bare vente og ha E-golfen litt lenger tenker jeg.

Den verdien du "taper" i dag vinner du jo tilbake per kjørte kilometer med kjøretøyet. Selv har jeg spart 24 000 på drivstoff på et år! Hvis du er litt prippen på hva som også spares kan du jo inkludere bomavgift og årsavgift i dette regnskapet, men i respekt for andre bileiere lar jeg være dette :)

Kjøpte min 2014 mod for 249 000 importert hadde gått 3000 kilometer og hadde alt av ekstrautstyr utenom Dynaudio og alu vinter felg. I dag kan jeg få rundt 230 000 for den i det området jeg bor i. Verditapet for biler kjøpt rett fra forhandler vil jo selvfølgelig realistisk sett være langt større på grunn av forhandlerens inntjeninger, men jeg vil jo selvfølgelig dra frem regnestykket over kjørte kilometer og pris på drivstoff samt hva du hadde "faktisk forbruk" og sammenlignet det :)

God helg!

zairup

Hvis du skal selge så er i hvert fall e-golf 2016 veldig populær. Jeg hadde også en 2016 modell med så og si alt utenom skinn som ble solgt etter 2 timer før 255tkr inklusive omreg med en bulk jeg hadde fått i bakfangeren av ett hengerfeste. Jeg ble ned ringt! Så hvis du har varmepumpe og bare mangler skinn seter så er ikke tapet stort sånn som markedet er nå :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

tutti

#6
Jeg har en 2014 model nesten uten utstyr som koster snaue 260000 for to år siden. Dersom jeg sparer 1 kr pr km på å kjøre med strøm vs bensin og 1 kr pr km på bom (mye bom her jeg bor) så nærmer jeg med 80 000 sparte kr før alle andre fordeler med snart 40 k km. Det betyr at ca. 180 000 er 0-punktet for meg. Så billig har jeg ikke sett egolf ennå..

Om 80-90 k km så er bilen nedbetalt i forhold til avgiftbesparing. Det betyr at det er "gratis" å bruke om ca. 3 år for min del (og jeg har ingen lån eller heftelser heller). Da blir min knappe 3000 forsikring + 450 i årsavgift + noen kroner i dekk omtrent den eneste faste utgiften hvis jeg slutter med service.

Trond.m

Sitat fra: zairup på lørdag 04. juni 2016, klokken 19:01
Hvis du skal selge så er i hvert fall e-golf 2016 veldig populær. Jeg hadde også en 2016 modell med så og si alt utenom skinn som ble solgt etter 2 timer før 255tkr inklusive omreg med en bulk jeg hadde fått i bakfangeren av ett hengerfeste. Jeg ble ned ringt! Så hvis du har varmepumpe og bare mangler skinn seter så er ikke tapet stort sånn som markedet er nå :)
Det virker som om verditapet på populære elbiler er lavt så lenge det ikke skjer noen vesentlige endringer i teknologi. Men den dagen VW lanserer e-Golf med 300 km rekkevidde vil prisene på nyere e-Golf falle over natten. Vi har sett det med BMW i3, og det vil garantert gjenta seg med e-Golf. Over 2-3 vår vil nok e-golf tape seg mer i % enn en tilsvarende fossil variant.

tutti

#8
Elbil-markedet er også veldig sensitivt for endringer i bilavgiftene.

assc

Mine tre siste biler tapte seg over et tidsrom på 9 år like mye som 2 nye e-golfer. Jeg trøster meg derfor med det faktum at om min e-golf er verdt 0 kroner om 4-5 år, så er ting stort sett som før bortsett fra at jeg har lavere drivstoffkostnader, forsikring, bomring-regning og årsavgift...

Og hver dag jeg bruker den etter det er ren bonus!

torgrand

Samme tanker her. Min Volvo V50 ble nedskrevet med ganske nøyaktig en e-Golf på 5 år.
Jeg tenker derfor at alt over 0 i salgssum Etter 5 år er bonus.

En elbil som dette er jo ingen investering, derfor er det så viktig å ha en bil en trives med og kan ha i noen år slik at "tapet" blir fordelt på flest mulig år og KM.

Bob

Hvordan blir det med kilometerstanden da? Vanlige fossilbiler har jo mye flere slitedeler enn en el-bil og da er det jo veldig vanlig at verdien på en fossilbil med 100,000 km mot en som har kjørt 20,000 km av samme årsmodell vil bli verdt mye mindre.

Elmotoren sliter seg jo så å si aldri ut som en fossilmotor som må ha olje og ringer og ditten og datten.

Lurer pga jeg pendler 11 mil hver dag (kun jobb) og ekstra når jeg skal dra til trening eller når jeg skal ut å handle eller til byen. Akkurat nå står km.standen på 9951 km og har kun hatt den siden 26. feb. i år.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2016 VW e-Golf
2004 Mazda RX-8 231 HK
2008 Hyundai Accent

Råde

Det som blir glemt i hver eneste annenhåndsverdi-diskusjon er at "normale" elbiler er ganske nytt. De fleste av oss som diskuterer her har kjøpt ny bil, har interessen og har midler til å kjøpe ny bil igjen hvis valge sto mellom ny eller brukt.

Jo eldre elbilene (og våre egolfer blir), jo flere markeder åpner seg. Siden egolfer kun har vært på markedet i 2 år er den fremdeles ganske ny i bruktmarkedet rundt 200k. Samme så man for leaf rundt 200k for 2 år siden.

Bruktprisene blir holdt oppe av etterspørsel (ikke alle kan eller vil kjøpe ny bil med 300km rekkevidde men vil gjerne ha elbil).
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA