Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nok en spiker i dieseltanken - mere Euro 6 juks

Startet av Electrix, tirsdag 31. mai 2016, klokken 23:29

« forrige - neste »

Electrix

http://www.tu.no/artikler/nye-dieselgate-funn-bilprodusentene-skrur-av-eksosrensing-allerede-ved-17-grader/347699

Høydepunkter fra undersøkelsene:
Daimler skrur ned rensingen når det er kaldere enn +10 grader ute (ikke motortemperatur). Gjennomsnittstemperatureren i Europa er 9 grader...

Opel og Renault-Nissan skrur ned rensingen når det er kaldere enn +17 grader ute! Da er det ikke store delen av årlig kjøretid som man har rensing i Norge.

Men Fiat må jo være frekkest, de skur enkelt og greit av rensingen konsekvent etter 22 minutter. NEDC testen varer 20 minutter...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Robert Sund

Vil det noen sinne få konsekvenser for de ansvarlige.


Eller er det som med Trafigura at ikke bare slipper de straff for katastrofen i Gulen, og slipper straff for løgn til SFT, og slipper straff for falske papirer på hva de fraktet, osv.

De til og med ble tilkjendt millioner etter katastrofen de var ansvarlige for!


Og Scandinavian star brannen, der de som fikk forsikringspengene ikke kunne etterforskes fordi retten ikke viste hvem de var. Men ingen tok beslag i pengene (noe som ville vært den enkleste sak i verden). Skipperen ble valgt som syndebukk.


Mens Jarle Andhøy blir utsatt for den ene farse rettsaken etter den andre.


Før eller siden vil befolkningens tiltro til rettsystemet begynne å svekkes.

knut3448

#2
Slipper VW unna?

Kan andre slippe unna når det nå viser seg at det ikke bare var VW som drev med dette. Ikke særlig overraskende at det ikke bare var VW forresten.

Alt skulle bli så mye bedre med EU5, det resulterte i betydelige NO2 utslipp på tross av at NOx gikk ned. Juks med forbrukstall er ikke noe nytt, men det har blitt tatt til nye høyder etter EU6. Det er vel på tide å gi opp diesel nå...


tutti

#3
Bilder sier mer enn tusen ord..

Om noen år så skjønner også folk sannheten bak løgnene om hybridbiler og norsk klima

Sverreb

Sitat fra: tutti på onsdag 01. juni 2016, klokken 15:05
Bilder sier mer enn tusen ord..

Om noen år så skjønner også folk sannheten bak løgnene om hybridbiler og norsk klima

Som er hva nøyaktig? De fleste hybrider er bensin og ikke diesellbaserte, så jeg har problemer med å se hva slags relasjon du er ute etter.

elektrolux

Vil anta det siktes til fantasitall på forbruk og utslipp på slike biler. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Sverreb

Sitat fra: elektrolux på onsdag 01. juni 2016, klokken 16:26
Vil anta det siktes til fantasitall på forbruk og utslipp på slike biler. ;)

Hvilke fanatsitall? NEDC? Jeg har ikke sett noen leverandører som påstår at NEDC tall er reellt forbruk, tvert i mot er det jeg ser at leverandørene sier at endelig forbruk er avhengig av bruksmønster og at man må påregne høyere forbruk ved langkjøring.

Du er innforstått med at alle bilprodusenter er pålagt å oppgi NEDC tall? Det blir for dumt å påstå at det er løgner å føre opp et målt tall de er pålagt å oppgi.

kodalse

Sitat fra: Sverreb på onsdag 01. juni 2016, klokken 19:46
Hvilke fanatsitall? NEDC? Jeg har ikke sett noen leverandører som påstår at NEDC tall er reellt forbruk, tvert i mot er det jeg ser at leverandørene sier at endelig forbruk er avhengig av bruksmønster og at man må påregne høyere forbruk ved langkjøring.

Du er innforstått med at alle bilprodusenter er pålagt å oppgi NEDC tall? Det blir for dumt å påstå at det er løgner å føre opp et målt tall de er pålagt å oppgi.
Dvs at du mener VW er ute med villedende reklame når de i dag sier følgende på sine hjemmsider om Golf GTE?
" Ved blandet kjøring bruker bilen i gjennomsnitt kun 1,6 liter per 100 km, mens CO2-utslippet er helt nede i 37 gram per km."

Hvis dette ikke stemmer er det vel et greit eksempel på at ditt første utsagn er tilbakevist og at elektrolux har sine ord i behold.
Hvis det derimot stemmer og kjøpere opplever et helt annet forbruk ved blandet kjøring må de altså få heve kjøpet.
Legg merke til at det står ingenting i reklamen om forutsetninger, kun at dette er forbruket bilen vil ha.

http://www.volkswagen.no/no/models/golf-gte/om-golf-gte.html
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Sverreb

Sitat fra: kodalse på torsdag 02. juni 2016, klokken 13:01
Dvs at du mener VW er ute med villedende reklame når de i dag sier følgende på sine hjemmsider om Golf GTE?
" Ved blandet kjøring bruker bilen i gjennomsnitt kun 1,6 liter per 100 km, mens CO2-utslippet er helt nede i 37 gram per km."

Har ikke sett på VW tidligere. De er ganske økonomiske med fakta synes jeg. Mitsubishi og BMW oppgir mer utfyllende informasjon.

F.eks fra BMWs sider om langkjøring på bmw 225xe: "Et drivstofforbruk på 0,70 liter per mil ved blandet kjøring gir bilen en rekkevidde på 55 mil på langkjøring."

Mitsubishi sier: "Er bilen full-ladet ved oppstart, vil det for kjørelengder på under 100 km med normal kjøring være enkelt å oppnå meget lave forbrukstall. Faktisk så er forbrukstall oppgitt så lavt som 1,8 liter/100 km (EU testsyklus)."

Amoss

Sitat fra: kodalse på torsdag 02. juni 2016, klokken 13:01
" Ved blandet kjøring bruker bilen i gjennomsnitt kun 1,6 liter per 100 km, mens CO2-utslippet er helt nede i 37 gram per km."

Sitat
Et drivstofforbruk på 0,70 liter per mil ved blandet kjøring gir bilen en rekkevidde på 55 mil på langkjøring.

Sitat
Er bilen full-ladet ved oppstart, vil det for kjørelengder på under 100 km med normal kjøring være enkelt å oppnå meget lave forbrukstall. Faktisk så er forbrukstall oppgitt så lavt som 1,8 liter/100 km (EU testsyklus).

Gode eksempler på hvor viktig kjørelengde for å oppnå oppgitt forbruk blir når man snakker om hybrider, noe som strengt talt er uvesentlig for ikke-hybride biler...
Model S 85D

kodalse

Elbilen min bruker 0,0 liter bensin under disse forutsetningene, og den kjører hele den forutsatte strekningen uten problemer. :)

Tenker bare på hvis jeg mot formodning skulle få ett illebefinnende og bestille en hybridbil for de lengre turene, vil den bruke mer drivstoff enn det min gamle Dieselbil bruker - med henger på slep.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Amoss

Sitat fra: kodalse på torsdag 02. juni 2016, klokken 14:40
Elbilen min bruker 0,0 liter bensin under disse forutsetningene, og den kjører hele den forutsatte strekningen uten problemer. :)

Sant nok ;)  Men den bruker nok X Wh/km, men det gjør den sannsynligvis uavhengig om du kjører en eller 10 mil - gitt ellers like forhold.
Model S 85D

Øystein16

#12
Sitat fra: kodalse på torsdag 02. juni 2016, klokken 13:01
Sitat fra: Sverreb på onsdag 01. juni 2016, klokken 19:46
Hvilke fanatsitall? NEDC? Jeg har ikke sett noen leverandører som påstår at NEDC tall er reellt forbruk, tvert i mot høyere forbruk ved langkjøring.

Du er innforstått med at alle bilprodusenter er pålagt å oppgi NEDC tall? Det blir for dumt å påstå at det er løgner er det jeg ser at leverandørene sier at endelig forbruk er avhengig av bruksmønster og at man må påregne å føre opp et målt tall de er pålagt å oppgi.
Dvs at du mener VW er ute med villedende reklame når de i dag sier følgende på sine hjemmsider om Golf GTE?
" Ved blandet kjøring bruker bilen i gjennomsnitt kun 1,6 liter per 100 km, mens CO2-utslippet er helt nede i 37 gram per km."

Hvis dette ikke stemmer er det vel et greit eksempel på at ditt første utsagn er tilbakevist og at elektrolux har sine ord i behold.
Hvis det derimot stemmer og kjøpere opplever et helt annet forbruk ved blandet kjøring må de altså få heve kjøpet.
Legg merke til at det står ingenting i reklamen om forutsetninger, kun at dette er forbruket bilen vil ha.

http://www.volkswagen.no/no/models/golf-gte/om-golf-gte.html


Tja. Me kjøpte Golf GTE fordi det då var einaste bilmodellen som tilfredsstilte dei krava me hadde satt opp. Eit krav var å ta den daglege kjøringa elektrisk. For vår del har bilen faktisk våre vesentleg betre på forbruk enn det me rekna med. Frå den gamle, lettare og mindre bilen er forbruket redusert med 75%. Den er nå til disposisjon som hybridløysing for andre i familien som har elbilar.

Me ladar kun heime, sida me ikkje har lov å lada på kommunale parkeringsplassar der det faktisk er aktuelt. 

Vårt - to personar - totale årlege transportbehov er ca 30 000 km. Av dette reknar me med at 26 000 km skjer med el-kraft (bil og tog) og resten på ca 4000 km skje med bensin.

Eg legg ved to skjermbilete som viser langtidsforbruket mars-mai og eit som viser dei siste 158 km etter siste tankfylling. Me brukar den nye bilen meir aktiv enn den gamle.

At andre har anna forbruk enn oss med denne biltypen er ikkje interessant i vårt reknestykke.


Amoss

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 02. juni 2016, klokken 15:36
At andre har anna forbruk enn oss med denne biltypen er ikkje interessant i vårt reknestykke.

Det har du helt rett i. Og på samme måte er det ikke interessant for mitt regnestykke hvilket forbruk du får, da mitt bruksmønster vil tilsi ett helt annet resultat.

... og her er vi ved kjernen i problemet: oppgitt forbruk er kun relevant for de som har samme - eller tilsvarende - bruksmønster som det testsyklusen forutsetter. Hadde jeg som intetanende forbruker kjøpt denne bilen basert på forbrukstall oppgitt på sidene til VW - som referert av andre over her i tråden - så hadde jeg blitt "lurt", mens du havner i det minste omtrent på det området [size=10pt(1,8l/100km på langtidsforbruket ihht. bildet du la ved vs. 1,6l/100km som oppgitt)[/size].

Derfor jeg mener at forbrukerne må få oppgitt tilstrekkelig informasjon til at de kan ha en fornuftig formening om både hvor langt man kan forvente å kunne kjøre på ren eldrift (0l/100km), og forbruket man kan forvente når man ikke gjør det.
Model S 85D

stefse

Igjen - husk at hybridenes forbrukstall er basert på at folk lader bilen flere ganger for dagen...
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA