Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overtale / Informere arbeidsgiver om lading av El-Bil

Startet av Stig-Arne, onsdag 25. mai 2016, klokken 19:55

« forrige - neste »

Stig-Arne

Som den første på vår arbeidsplass, så gikk jeg til det skritt å bestilte El-bil.
Så kom en kollega å gjorde det samme, 2 mnd senere, av diverse årsaker så fikk han bil før meg..  ???
Men han var å snakket med avdelingsleder, som jo stilte seg undrende til dette og egentlig nektet for å montere noe ladestasjoner av noe slag.

Men jeg lurte på å ta en annen innfallsvinkel på dette. Om å gi han informasjon om dette, om forskjellige muligheter til ladestasjon til el-biler.
Nå er det jo en 3. mann hos oss som vurderer el-bil. Og da er vi på ca 10 % av alle ansatte som har el-bil.

Hvordan bør jeg gå frem ?
Jeg har jo lurt på å få han til å legge opp vanlig Schuko stikk til de bilene som finnes idag. Med opphengkroker for ladekabel. Vet jo dette ikke er anbefalt løsning, men er jo den desidert billigste.
Så kan vi som har El-bil og bruker kontaktene evt. trekkes 100-200 kr mnd for installasjon og strømforbruk.

Men om jeg skulle få han på gli til å montere skikkelige ladestasjoner, hva bør man da gå for?
Han virket litt forvirret, da det er så mange forskjellige standarder ute med type kabler og kontakter, så kan jo være greitt med en skikkelig info rundt dette.

Espen Hugaas Andersen

Ikke gå for schuko. 16A industristikk er bedre - da kan man få ut faktiske 16A, mens schuko er i dag begrenset til 8A, riktignok om det skal gjøres i henhold til anbefalningene/forskriftene.

Dere kan da enten skaffe dere ladekabler med industristikk, eller ha en industristikk til schuko overgang og deretter benytte ladekabelen som følger med bilen. Da kan dere altså velge mellom 8A eller 16A.

Det som nok er det billigste løsningen (som også er innenfor de anbefalte retningslinjene) er 3-5 ladepunkter, der det er en 16 kurs med jordfeilvern klasse B per ladepunkt. Installerer man 5 ladepunkter i en smekk (på en vegg) ville det ikke overraske meg om man vil kunne få det til rundt 35.000 kroner totalt. Så kan dere betale 200 kr/mnd eller noe slikt for å lade der.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#2
Og hvis du skulle få han på gli, så er det Type 2 som gjelder. Noe ala dette: http://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak

Og da er det jo bare å forsøke å få mest mulig effekt til ladepunktene også. :)

Ladestasjoner koster fort noe sånt som 5.000 per stk på toppen av det det vil koste for industristikk. Altså 60.000 i stedet for 35.000 for fem punkter. Pluss eventuelt det det vil koste å få høyere effekt enn 16A. (Jeg er ikke helt oppdatert på priser, og er ikke elektriker, så det er *ikke* en fasit. ;) )
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Johnny

Jeg er ikke enig i forslaget om å sette opp industristikk. Folk flest vet ikke hva dette er. Schuco eller type 2 er de aktuelle alternativene. Det siste vet de egentlig heller ikke hva er, men det er de bare nødt til å lære seg :)
TMS og eGolf.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Johnny på onsdag 25. mai 2016, klokken 21:45
Jeg er ikke enig i forslaget om å sette opp industristikk. Folk flest vet ikke hva dette er. Schuco eller type 2 er de aktuelle alternativene. Det siste vet de egentlig heller ikke hva er, men det er de bare nødt til å lære seg :)
Som sagt, jeg ville ikke satt opp Schuko. Det er et svært dårlig alternativ. Det er ikke overrraskende at Oslo kommune holder på å fjerne alle ladepunkter med schuko. Ei heller at maks anbefalt ladestrøm justeres ned hele tiden. Først var maks anbefalt 16A, så var det 13A, så var det 10A, og nå er det 8A. Neste år er det 6A?

Helst bør man så klart sette opp en Type 2 ladestasjon, men skal man ha et rimelig alternativ er industristikk den eneste løsningen som gir OK hastighet. Riktignok ville jeg ikke anbefalt dette for en mer offentlig ladestasjon, da dette er en mindre vanlig løsning, men når det er alltid de samme personene som bruker ladepunktene, så er det relativt uproblematisk for disse personene å skaffe seg riktig utstyr.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AreLib

Hvis jeg var arbeidsgiver så ville jeg og stilt meg undrende til å betale for at ansatte skal kunne lade/fylle drivstoff på min regning om bilene ikke brukes i jobbsammenheng.
Men hadde de ansatte komt med et regnestykke som viser at bedriften kan tjene inn de pengene så hadde det lett vært greit.
Det ville og vært rettferdig ovenfor de som kjører fossilt eller sykler/tar bussen
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: bensinhodet på torsdag 26. mai 2016, klokken 07:33
Hvis jeg var arbeidsgiver så ville jeg og stilt meg undrende til å betale for at ansatte skal kunne lade/fylle drivstoff på min regning om bilene ikke brukes i jobbsammenheng.
Men hadde de ansatte komt med et regnestykke som viser at bedriften kan tjene inn de pengene så hadde det lett vært greit.
Det ville og vært rettferdig ovenfor de som kjører fossilt eller sykler/tar bussen
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

weld77

Arbeidsgivere er normalt også interesserte i å beholde ansatte. Å få inn noen nye, lære de opp osv koster normalt enromt mye mer enn hva noen kontakter og litt strømregning koster. Avhenger selvsagt av arbeidsplass og bransje, men i den grad det er relevant er det en veldig billig måte å få ansatte til å like arbeidsgiver bedre i alle fall.

Trekkoppbil

Det gjelder nok å forklare behovet for lading av bil, og før det bør dere tenke nøye etter hvilke behov og gevinster man har av lading, og hvordan man skal sette ord på det, før man kan finne passelige anledninger å forklare saken på.
Tekniske detaljer om ulike løsninger kan man diskutere når det blir aktuellt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA