Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri kapasitet ny Leaf Nordic 30

Startet av Biker, onsdag 29. juni 2016, klokken 19:44

« forrige - neste »

Biker

Hei til dere her på forumet. Eg kjøpte meg nu en ny Leaf for noge uker siden, som så teoretisk skulle kunne nå 250 km.  Pendler hver dag 6 mil til jobb og ditto tilbake, det er en del lange bakker både opp og ned. Kjører kun ECO, ligger  godt under maks farts grensa, og  har i det siste lært meg å genere på bakkene nedover og der det genereres kan, bremsene blir omtrent ikke brukt..  Første uke parkerer jeg på jobb med 76%  / 140 km  igjen nu fire uker senere er det blitt 71%  og omtrent samme 130 km.   Ved hjemkomst første uke 40% / 95 km nu fire uker senere 29 %  / 35 km  Totalt kjørt 3200 km på fire uker. Eneste forbruk av strøm er P4 som eg må høre på og litt vifte av og til.
Eg er klar over at batterien foringer etterhvert og kanskje spesielt toppen, men skjer ikke det litt rask nu ?  Ladetiden økes såpass fra 10 timer i førsten til 15 timer i det siste.  Må si at eg er veldig glad bilen, beste bilen jeg har hatt ....  Men dette utladning, er dette i tråd med forventinger eller kan det være noge galt et sted ?  Hadde håpet å kunne kjøre Leafen slik i tre år.  Hadde satt pris på å høre hva enkelte her på forumet mener.

Bjoris

#1
Det er mye som spiller inn, reduksjon i kapasitet er det ikke, det skjer over tid! Hvis det er red kapasitet e det noe helt feil
Har du kjørt på samme dekkene hele tiden? 16 toms vinter går vesentlig lengre enn 17 toms sommer feks. Eller er regn elbilen isolert dett største tyv:)

LeafSpy og en "dongel" er alt som trengs for å ha full kontroll på kapasiteten:)

Biker

Yes, kjørt med dekkene som følgte med bilen for 4 uker siden :-)  Har ikke opplevd særlig regn i grunnen.

nr1rayner

Du nevner regen, husk at regen bremser bilen og er ikke 100% effektiv..
Mulig din endring i kjøreadferd har økt forbruket.
Tester har vist at jevn fart er mest økonomisk.

Hva gjelder batterireduksjon er det vel sagt at man får et dropp ganske snart etter bilen er satt i drift, men så stopper det opp.

10vs15 timer var jo enorm økning, men du har kanskje 8A kladden, så 10% å lade er vel 2 timer..?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

EV-FTW

Da jeg fikk min bil, økte ladetiden til nesten 20 timer. Da ladet jeg fra 15 til 100 prosent.
Det viste seg jo at kladdeb som fulgte med var på 8a og ikke 10a.
Har klaget flere ganger, men enda ikke fått ny kladd.

Men, har derimot installert stasjonær lader på 16a, så tenker ikke over ladetid lengre.

Rekkevidde på bil er jo veldig avhengig av vær og vind.
Men med min normale daglige start og stopp kjøring på land og i by, holder den 17 mil nå om sommeren.

Har kjørt flere turer fra Ålgård til Kristiansand, og lader da normalt i Lyngdal, med rundt 40 prosent igjen på batteriet, da trenger jeg maks å lade i 10 min.

Siste turen, da var det 17 grader, tørt og medvind. Trafikken gikk akkurat i fartsgrensene, da klarte jeg 22.5 mil fra 100 prosent til jeg fikk første lavt batteri varsel.

Som sagt, kjørelengde varierer fra dag til dag, og ganske mye, avhengig av temperatur, føre, vind, bakker osv.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA