Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppgradering av lys

Startet av mogu, lørdag 21. mai 2016, klokken 12:03

« forrige - neste »

mogu

Hei, noen som har erfaring med oppgradering av frontlyktene på bilen? Tenker ikke da nødvendigvis bare på å sette inn 35w istedet for 25, men det går blant annet en tråd på teslamotorsclub.com der de modifiserer frontlyktene så de ser helt råe ut! Noen som vet om dette i det heletatt er lov i Norge?

Er det forresten noen som har ført med Tesla om det er muligheter for oppgradering til de nye LED lyktene på "gamle" biler?
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

mogu

Her er et par bilder! Det hadde vært en drøm å hatt sånne lykter på min hvite bil :)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

pwb

Sitat fra: mogu på lørdag 21. mai 2016, klokken 12:03
Hei, noen som har erfaring med oppgradering av frontlyktene på bilen? Tenker ikke da nødvendigvis bare på å sette inn 35w istedet for 25, men det går blant annet en tråd på teslamotorsclub.com der de modifiserer frontlyktene så de ser helt råe ut! Noen som vet om dette i det heletatt er lov i Norge?

Er det forresten noen som har ført med Tesla om det er muligheter for oppgradering til de nye LED lyktene på "gamle" biler?

NEI, det er ikke lov. Tenkte å lire ut av meg noe om harrytasser, men det er vel bedre å drive med opplysning.
http://www.hella.com/truck/assets/media/673_Legal%20Requirements_Brochure_HELLA_NOR.pdf

Muffinman


pwb

Ang. LED lys så må det typegodkjennes hvis man skal bytte lys på en bil, selv om f.eks halogen projektor lykta er merket at den kan brukes med xenon så er det ikke lov å sette inn uten at bilen er godkjent for det, så man kan ikke bytte lyskilde uten videre. Det finnes noen som har lagd retor lykter så man kan få xenon inn i en bil som ikke har hatt det fra før (hvis jeg ikke husker feil så er det mini), men tror ikke noen har lagd det for LED enda.

mogu

Sitat fra: pwb på lørdag 21. mai 2016, klokken 20:14
Sitat fra: mogu på lørdag 21. mai 2016, klokken 12:03
Hei, noen som har erfaring med oppgradering av frontlyktene på bilen? Tenker ikke da nødvendigvis bare på å sette inn 35w istedet for 25, men det går blant annet en tråd på teslamotorsclub.com der de modifiserer frontlyktene så de ser helt råe ut! Noen som vet om dette i det heletatt er lov i Norge?

Er det forresten noen som har ført med Tesla om det er muligheter for oppgradering til de nye LED lyktene på "gamle" biler?

NEI, det er ikke lov. Tenkte å lire ut av meg noe om harrytasser, men det er vel bedre å drive med opplysning.
http://www.hella.com/truck/assets/media/673_Legal%20Requirements_Brochure_HELLA_NOR.pdf

Du er god!

Jeg er vel ganske dum da, men jeg klarer ikke helt å lese meg frem til hvilken av disse punktene som blir brutt ved å gjøre de typene modifikasjoner som er snakk om over? Det er snakk om å svarte ut chrome og bytte til andre ballaster.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

pwb

Sitat fra: mogu på lørdag 21. mai 2016, klokken 20:22
Sitat fra: pwb på lørdag 21. mai 2016, klokken 20:14
Sitat fra: mogu på lørdag 21. mai 2016, klokken 12:03
Hei, noen som har erfaring med oppgradering av frontlyktene på bilen? Tenker ikke da nødvendigvis bare på å sette inn 35w istedet for 25, men det går blant annet en tråd på teslamotorsclub.com der de modifiserer frontlyktene så de ser helt råe ut! Noen som vet om dette i det heletatt er lov i Norge?

Er det forresten noen som har ført med Tesla om det er muligheter for oppgradering til de nye LED lyktene på "gamle" biler?

NEI, det er ikke lov. Tenkte å lire ut av meg noe om harrytasser, men det er vel bedre å drive med opplysning.
http://www.hella.com/truck/assets/media/673_Legal%20Requirements_Brochure_HELLA_NOR.pdf

Du er god!

Jeg er vel ganske dum da, men jeg klarer ikke helt å lese meg frem til hvilken av disse punktene som blir brutt ved å gjøre de typene modifikasjoner som er snakk om over? Det er snakk om å svarte ut chrome og bytte til andre ballaster.

Bytter du ballast så vil du få sterkere lys og dermed så trenger du høydejustering og lyktespylere samt at bilen må være er typegodkjent med det.

mogu

Ikke om de fortsatt er 25W? Jeg skal finne linken til tråden på teslamotorsclub.com, men det er mer snakk om å bytte optikk for å spre lyset på en bedre måte.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

mogu

Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Muffinman

Så ut som et veldig arbeidskrevende men nyttig prosjekt. Svært lite strølys fra den forbedrede lykta, og det betyr jo faktisk mindre blending av møtende trafikk. Fornuftig! Vel, ikke arbeidsmengden ;)

mogu

Ja, helt enig at det ser ut som mye arbeid, samt at man mest sannsynlig må ha god peiling på hva man driver med! Men det ser jo utrolig kult ut!
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Lynet

Den er 1,96 bred, speil regnes ikke med.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Brede

Sitat fra: Sven-E på søndag 22. mai 2016, klokken 13:10
Sitat fra: Lynet på søndag 22. mai 2016, klokken 10:41
Den er 1,96 bred, speil regnes ikke med.
Det er påbudt med speil på begge sider, så hvorfor skal ikke de regnes med?
Bilens totale bredde er oppgitt til 2,187m.

I vognkortet mitt står det 196...

Cookie Monster

#14
Er bredden uten speil som gjelder og er det som står i vognkort på alle biler. Model S står i vognkort som 196 cm bred og 497 cm lang.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA