Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Levetid batteri for de ulike ELbilene.

Startet av TrondT, onsdag 18. mai 2016, klokken 11:39

« forrige - neste »

tomrh

Vår 12 i-MiEV gått 140.000 er toppen verdt 60k nå, bare dumt å selge. EvBatMon måling viser at den er nede på 77% batterikapasitet, men så lenge den klarer 2x22 km pendling blir den beholdt. Vi har rikelig med P-plass her utpå landet. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Simen1

Sitat fra: Electrix på mandag 21. november 2016, klokken 11:57Den estimerte rekkevidden er ikke mye å stole på, den er estimert på bakgrunn av den siste kjøringen din. Til hytta vår er det motorvei ca 4 mil, så er det 90-80-70  ca 2 mil og så +- 50 i ytterligere 2 mil. Når motorveien er ferdig estimerer bilen gjerne 40 km rekkevidde igjen pga høyt forbruk, når vi svinger av E18 og begynner med 50kmt kjøring har den vent seg til lavere forbruk og estimerer ca 4 mil rekkevidde igjen. Når vi så kommer frem etter et stykke med rolig kjøring har vi ca 4 mil rekkevidde igjen...
Rekkeviddeberegningen virker veldig primitiv i Teslaen også. Den burde estimere rekkevidden ut fra både kommende fartsgrenser, temperatur, stigninger og kunne baseres på tidligere forbruk også. Omtrent slik den husker å heve bilen på humpete veier.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Trekkoppbil

#17
Her er en aldringsmodell for 2011- og 2012-modeller av Leaf: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Battery_Aging_Model
Jeg har inntrykk av at 24kwt's batterier som er produsert etter våren 2013 har lengre levetid.

30kwt's batterier fra 2016, trur jeg har kort levetid i varme strøk, ut fra bilder jeg har sett av bruktbilannonser. 30-kwt's batteriet har 8 års fabrikkgaranti på kapasiteten. Det gjelder å telle kapasitesbarene på bilene, og når de kommer ned i 8  i garantitida, kan man få nytt batteri på garantien. Her kan man se en 8-barers bil:  http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=PXAA&SWO=3744515

På Leaf trur jeg det er svært sjeldent med plutselig død av batteriene. Det er vanlig på andre biler som Volt og Ampera, hvor BMS kan slutte å fungere.

sylwester

Jeg tror problemene til produsentene er at elbilbatterier holder litt for lenge. Nye batterier med mer kapasitet kan komme på bekostning av at de har noe kortere liv. Antall km rekkevidde selger, men ingen krever en lengre garanti enn de 8 årene Nissan har på sin batterigaranti. For å redusere levetiden ytterligere fjerner produsentene 80%-lading og lærer opp kundene til å ikke tenke på det. Lad når du kan. Det er tross alt det jeg gjør med mobilen, men en bil i Norge skal klare å tjenestegjøre ihvertfall snittet på 18 år. Grunnen til at den blir skrapa burde være rust og det i seg selv burde vel gjøre i3 evigvarende...

Standarden i verden er lavere ganrantier og levetid. Det beste for miljø og klima er at bilen og batteriet tjenestegjør så lenge slik at det selger færre nye biler hvert år. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at det som er best for oss og miljøet ikke nødvendigvis er det beste for en bilprodusent. De vil nok helst at bilene faller fra hverandre etter 10 år siden det tross alt er en bils totale levetid. husker det sto det på brosjyren til en trilling hvor det også sto at batteriet varte hele bilens levetid.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Simen1

Batterier er i rivende utvikling og får høyere energitetthet og lavere priser. Jeg ser for meg at det blir en stor industri rundt ettersalg av 3.parts batterier og montasje i framtida. Ser ikke bort fra at det vil gi vesentlig økt rekkevidde på noen elbiler.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

sylwester

Hvor lavt må prisen for batteri+arbeid før 3. part blir et reelt alternativ for en bil som er passert garanti? Den har jo et batteri som muligens vil virke bra på 70% av nybil-rekkevidden så i praksis kan den brukes som vanlig i mange år til, men å få 100% eller mer på en bil som begynner å ruste... 30.000kr? Det er 40% billigere enn Nissan sitt batteribytteprogram. Ville du turt å investere 30.000kr hvis det meste andre så ok ut?

Husk at de fleste elbiler er stål. Det ruster like godt som fossilbilene.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Simen1

Årsaken til at Leaf som har gått mye er verdt lite er at den korte rekkevidda begrenser bruksområdet kraftig. Jeg ser for meg ettermontering av batterier med høyere kapasitet men samme volum. Hadde man kunnet oppgradere en Leaf 2011 fra 70% til 200% rekkevidde så hadde bruksverdien blitt langt høyere. Forøvrig enig i at man bør vurdere resten av bilens tilstand og gjenværende levetid før man bruker mye penger på noe sånt.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

sylwester

Husk at Leaf gjerne kommer med større kapasitet hver eneste år uten å legge på prisen mer enn prisindeksen. 40kWh Visia har veiledende pris på 245'kr. En 30kWh som gikk for samme prisen ifjor har ikke normalt verdifall pga av dette. Hvis batteriet blir mye rimeligere så vil nybilprisen også gå ytterligere ned eller øke i kapasitet til samme pris.

Batteriprisene vil nå metting og begynne å gå opp. Årsaken til dette er råvaretilgjengelighet og priser. Teknologien kan redusere behovet for råvarene, men jeg er redd koboltprisen vil styre batteripakkeprisene i tiden fremover og at våre batteripakker kan hende blir dyrere i fremtiden enn idag.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

Sitat fra: sylwester på tirsdag 02. januar 2018, klokken 12:52
Batteriprisene vil nå metting og begynne å gå opp. Årsaken til dette er råvaretilgjengelighet og priser. Teknologien kan redusere behovet for råvarene, men jeg er redd koboltprisen vil styre batteripakkeprisene i tiden fremover og at våre batteripakker kan hende blir dyrere i fremtiden enn idag.

Nja. Selv en Tesla 100kWh har ikke kobol for mer enn 13-14.000,- i batteripakken, en dobling av prisen vil derfor ikke bety mye. I en Leaf er det selvsagt en del mindre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sylwester

Og hva vil skje hvis tilgjengeligheten på dette går mot 0?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

hanche

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. januar 2018, klokken 15:41
Nja. Selv en Tesla 100kWh har ikke kobol for mer enn 13-14.000,- i batteripakken, en dobling av prisen vil derfor ikke bety mye. I en Leaf er det selvsagt en del mindre.
Så langt jeg kan finne ut, koster kobolt for tiden rundt kr 610 per kg. Så da er det rundt 22 kg kobolt i en slik batteripakke?

Og prisen er utvilsomt på vei oppover, selv om det er langt igjen til toppen i 2008. (Ikke vet jeg hva den skyldes.)

Sitat fra: sylwester på tirsdag 02. januar 2018, klokken 16:02
Og hva vil skje hvis tilgjengeligheten på dette går mot 0?
Vi kan vel håpe at fremtiden vil bringe nye batterityper på banen som ikke krever så mye av vanskelig tilgjengelige grunnstoffer.

Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

jkirkebo

Sitat fra: hanche på tirsdag 02. januar 2018, klokken 17:38
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. januar 2018, klokken 15:41
Nja. Selv en Tesla 100kWh har ikke kobol for mer enn 13-14.000,- i batteripakken, en dobling av prisen vil derfor ikke bety mye. I en Leaf er det selvsagt en del mindre.
Så langt jeg kan finne ut, koster kobolt for tiden rundt kr 610 per kg. Så da er det rundt 22 kg kobolt i en slik batteripakke?

Det er korrekt, ca. 220g/kWh for NCA-kjemien som Tesla benytter.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA