Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf Spy - Mer nøyaktig om sommeren?

Startet av 3irikur, onsdag 11. mai 2016, klokken 17:59

« forrige - neste »

3irikur

I vinter oppga leafspy at jeg fikk ladet til 22kWh og hadde 100% State Of Health. Nå når sommeren er kommet og batteriet er varmere har SOH falt til 92%!

Er dette tilfeldig, eller er LeafSpy unøyaktig om vinteren? Eller er det noe annet?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

ThomasEL

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

3irikur

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 11. mai 2016, klokken 18:24
Det du opplever er iallfall ganske vanlig.
Forsåvidt bra det da, men da er jeg spent på hvor den ender i sommer! Hvor lavt kan den gå før jeg mister en "strek"?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

3irikur

Okay.

Jeg har forsåvidt en ting til jeg lurer på med Leafspy: jeg har begynt å få blå streker som peker nedover på denne skjermen, noen som aner hva det betyr?
(se vedlegg)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Trekkoppbil

Er det mulig du har motsatt farger enn normalt?
Rød barer skal stå for enkeltceller som har belastning for å balansere batteriet:
http://www.electricvehiclewiki.com/Leaf_Spy_Pro#Screen_1

SOH kan gå både opp og ned. Et familiemedlem fikk en 2013-modell i august med SOH på 95%, og ca 21kwt fullading. Ved juletider var den klatra opp på 100% og 22 kwt.
Samsvarer 92% med antallet kwt?
Jeg har også en bil hvor det er gått ned fra ca 100% til 92%. Batteriet er fra februar og fullading ligger ganske stabilt på 21,8kwt.

Av og til kommer Leaf spy med noen galne verdier. Noen ganger oppgir den tall fra en tidligere avlesning, og gjerne fra en annen bil. Er det EL64320 du har lest fra?
Det hender nok også at BMS er forvirra.

LeafSwe

Sitat fra: 3irikur på onsdag 11. mai 2016, klokken 22:40
Okay.

Jeg har forsåvidt en ting til jeg lurer på med Leafspy: jeg har begynt å få blå streker som peker nedover på denne skjermen, noen som aner hva det betyr?
(se vedlegg)

Try change mV scale. Tap at the area round 2.82 to reduce scale and around 3,78 to increase scale.
3P+
3SR+

3irikur


Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 14. mai 2016, klokken 00:09
Er det mulig du har motsatt farger enn normalt?
Rød barer skal stå for enkeltceller som har belastning for å balansere batteriet:
http://www.electricvehiclewiki.com/Leaf_Spy_Pro#Screen_1

SOH kan gå både opp og ned. Et familiemedlem fikk en 2013-modell i august med SOH på 95%, og ca 21kwt fullading. Ved juletider var den klatra opp på 100% og 22 kwt.
Samsvarer 92% med antallet kwt?
Jeg har også en bil hvor det er gått ned fra ca 100% til 92%. Batteriet er fra februar og fullading ligger ganske stabilt på 21,8kwt.

Av og til kommer Leaf spy med noen galne verdier. Noen ganger oppgir den tall fra en tidligere avlesning, og gjerne fra en annen bil. Er det EL64320 du har lest fra?
Det hender nok også at BMS er forvirra.
Problemet er at de blå barene går utenfor skalaen nedover, men jeg tror der bare er en bug i Leafspy :)

Sitat fra: LeafSwe på lørdag 14. mai 2016, klokken 11:42
Sitat fra: 3irikur på onsdag 11. mai 2016, klokken 22:40
Okay.

Jeg har forsåvidt en ting til jeg lurer på med Leafspy: jeg har begynt å få blå streker som peker nedover på denne skjermen, noen som aner hva det betyr?
(se vedlegg)

Try change mV scale. Tap at the area round 2.82 to reduce scale and around 3,78 to increase scale.
No change. Probably just a bug anyway :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Kav

Jeg har også opplevd et dramatisk fall i soh.

2. april hadde jeg 95.46 Hx (94% soh)
12. mai hadde jeg 90.85 Hx (90% soh).

Noen som vet hva det skyldes? Er det reelle tall, eller er det leafspy som tuller?
Nissan Leaf 2014
Philips oppladbar barbermaskin
HTC oppladbar mobiltelefon

leafnor

Sitat fra: Kav på mandag 16. mai 2016, klokken 15:50
Jeg har også opplevd et dramatisk fall i soh.

2. april hadde jeg 95.46 Hx (94% soh)
12. mai hadde jeg 90.85 Hx (90% soh).

Noen som vet hva det skyldes? Er det reelle tall, eller er det leafspy som tuller?
Tipper er riktige. Det virker som batteriet er i dvale under lave temperaturer, så at all endring under vinter først kommer til syne når det er varmere. Hvor mange ladinger har du gjort?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

LeafSwe

Sitat fra: Kav på mandag 16. mai 2016, klokken 15:50
Jeg har også opplevd et dramatisk fall i soh.

2. april hadde jeg 95.46 Hx (94% soh)
12. mai hadde jeg 90.85 Hx (90% soh).

Noen som vet hva det skyldes? Er det reelle tall, eller er det leafspy som tuller?

Jag tror sommar värdena är dom korrekta värdena, med varmt batteri. Får bara ca 18-19kwh ur mitt batteri fast haft SOH100% hela vintern, nu börjar värdena sjunka.
3P+
3SR+

leafnor

Sitat fra: LeafSwe på mandag 16. mai 2016, klokken 16:59
Sitat fra: Kav på mandag 16. mai 2016, klokken 15:50
Jeg har også opplevd et dramatisk fall i soh.

2. april hadde jeg 95.46 Hx (94% soh)
12. mai hadde jeg 90.85 Hx (90% soh).

Noen som vet hva det skyldes? Er det reelle tall, eller er det leafspy som tuller?

Jag tror sommar värdena är dom korrekta värdena, med varmt batteri. Får bara ca 18-19kwh ur mitt batteri fast haft SOH100% hela vintern, nu börjar värdena sjunka.
Hva får du for SOC da?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

LeafSwe

#12
Sitat fra: leafnor på mandag 16. mai 2016, klokken 17:11
Sitat fra: LeafSwe på mandag 16. mai 2016, klokken 16:59
Sitat fra: Kav på mandag 16. mai 2016, klokken 15:50
Jeg har også opplevd et dramatisk fall i soh.

2. april hadde jeg 95.46 Hx (94% soh)
12. mai hadde jeg 90.85 Hx (90% soh).

Noen som vet hva det skyldes? Er det reelle tall, eller er det leafspy som tuller?

Jag tror sommar värdena är dom korrekta värdena, med varmt batteri. Får bara ca 18-19kwh ur mitt batteri fast haft SOH100% hela vintern, nu börjar värdena sjunka.
Hva får du for SOC da?

17mars AHr67,36 SOH100 hx108,89 soc97,3 284Gids 5150mil
6 maj   AHr63,61 SOH97   hx97,51   soc97,1 278Gids 5550mil

Kwh remain visar 21-22kwh. Men med förbrukning på 18,5kwh/100km kommer jag bara 100km från 100% till 0 bars(2% Gids)
3P+
3SR+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA