Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skru av regenerering ved pedalbremsing

Startet av Prebb, mandag 09. mai 2016, klokken 21:39

« forrige - neste »

Prebb

Hei.
Jeg lurer på om det er mulig å skru av regenerering når en bruker bremsepedalen?

Gjennom vinteren har jeg stadig opplevd at bakbremsen henger fast i bremseskivene etter jeg har latt den stå med håndbrekket på. Det lager en veldig ulyd mens jeg kjører. Om jeg får bremset litt forsvinner lyden. Når bilen er fulladet så kan jeg bruke bremsene med pedal og dermed slite bort korrosjonen, men når den ikke er det går den rett på regenerering. Det blir veldig upraktisk om jeg skal kjøre hardt og bremse hardt hver gang jeg skal kjøre bilen.

elektrolux

Passer du på å bremse vekk rusten like etter start på fulladet batteri er det omtrent null regenerering.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

gamer73

Se å få av den regenereringen fortere enn svint!!!! Sett den I D som alle andre så slipper du det tullet der!

Prebb

Det virker som dere misforstår. Jeg kjører i D, det er ikke snakk om D1,B eller noe sånt. Når en bremser med pedalen vil bilen FØRST bruke regenerering for å redusere farten. Kun når det trengs stor bremsekraft, ved svært lav fart, eller når batteriet er 100% vil bilen bruke selve bremsen først.
Problemet er at jeg hverken trenger stor bremsekraft (for da stopper bilen), kjører svært sakte (er 50 og 70 sone), eller har konstant 100% fulladet batteri.

Jeg lurer egentlig ikke på hvordan jeg skal få av belegget som legger seg på bremsene, jeg lurer på om en kan skru av regenerering med pedal i sin helhet.

jensjacob

Jeg kan godt se hvad du mener og har undret mig over det samme. Jeg tror ikke det er muligt at vælge fysisk bremseklods alene altid. Dog regenerer den ikke når du bakker uanset dine indstillinger, men det er næppe nogen stor hjælp for dig.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

gamer73

ta noen kraftige oppbremsinger borte i gata da..det kan umulig være sååå masse rust-belegg det er snakk om? Du bor jo ikke på en olje-plattform midt ute i havet heller da eller?

Prebb

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 10. mai 2016, klokken 09:16
ta noen kraftige oppbremsinger borte i gata da..det kan umulig være sååå masse rust-belegg det er snakk om? Du bor jo ikke på en olje-plattform midt ute i havet heller da eller?

Haha. Nei jeg bor ikke på en oljeplattform, men kommunen (Bergen) har vært ekstremt keen på å salte veien i vinter og det mistenker jeg er årsaken. Jeg får bremst av det meste, men det er irriterende at det stadig vender tilbake så jeg mistenker jeg ikke får av alt. Det er tross alt bare snakk bakbremsene som henger etter håndbrekket har blitt brukt og bilen har stått et par dager. Bilen fordeler jo uansett ganske lite bremsekraft til bakhjulene.

Kanskje jeg skal rygge til jobb et par ganger...

gamer73

Er fra Bergen selv. Men bare brems kraftig noen ganger :) slike belegg er jo vanlig på alle biler så.

Prebb

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 10. mai 2016, klokken 10:29
Er fra Bergen selv. Men bare brems kraftig noen ganger :) slike belegg er jo vanlig på alle biler så.

Det er jeg klar over, men jeg er sikker på at møller vil spe på serviceinntektene sine ved å hevde at bremsene må byttes på neste service - og det er ikke en anmerkning en har lyst å ha i serviceheftet

jensjacob

Sitat fra: Prebb på tirsdag 10. mai 2016, klokken 10:06
Kanskje jeg skal rygge til jobb et par ganger...

Du er selv inde på det... måske du kan finde en lang stejl bakke uden for meget trafik og så trille baglæns ned og holde hastigheden nede med fodbremsen.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

SteinarSun

Viktig også å få spylt av bremsene ved vask, særlig på vinteren her i Bergen.
Samler seg mye drit på klosser og skive, og det blir fort slitasje av dette, da bremsene bak er i svært liten bruk.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

eivhelle

Bilen regenererer ikke når man bremser under rygging. Jeg får derfor brukt bremsene hver gang jeg rygger ned fra egen oppkjørsel. For meg har dette vært mer enn tilstrekkelig for å holde rusten borte.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

khovde

Jeg tror du får koblet ut regenereringen hvis du bremser med venstre fot samtidig som du  gir litt gass.

Sent fra min E6653 via Tapatalk


Ourasi

#13
Det går fint å bruke håndbrekket når du kjører for å rense bremseskivene, i fart vil ikke brekket forbli påslått, den er kun på når du holder knappen oppe. Den er nokså kraftig på nedbremsing, så ca. 1 sekund av gangen er nok, da unngår du å låse hjulene, f.eks fra 60-80km/t inn mot ett kryss kan du få lagt inn 3-5x1 sekunder med brekket dersom du allikevel skal stoppe/bremse der, men ikke fullstopp med brekket, alltid ha rullende hjul når du avslutter kraftige nedbremsinger for å ikke risikere bremsebelegg på skivene, dette gjelder alle kraftig nedbremsing pga. varme skiver. Det er en fordel å være alene i bilen, for det er nokså ubehagelig for andre enn sjåføren, og du bør ikke ha biler bak deg selvfølgelig.. Den regenererer absolutt ingenting ved håndbrekk bremsing..

En annen metode er hurtig trykk på bremsepedal, da registreres dette som nødbremsing, og regenerering benyttes ikke. For å få til dette, må man presse veldig hurtig på bremsepedalen - simulere panikkbremsing - forbi regenererings punktet, når man er forbi dette punktet kan man kontrollere hvor kraftig og lenge man skal bremse, men man kan ikke slippe pedalen opp i regenereringspunktet igjen, for da er man like langt og må starte på nytt.. Hurtig pedaltrykk er altså nøkkelen for å få til dette..
Golf GTE 2015 Carbon

elektrolux

Med slike utfordringer gleder jeg meg ekstra over e-Up sine trommelbremser bak.  :D

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA