Vindmølle hjemme

Startet av Amigakongen, lør 07. mai 2016, kl. 13:37

« forrige - neste »

Griffel

Denne er beregnet for solceller, og mangler vel da dump load automatikk. Så spørs det vel hva en skal bruke vindgeneratoren til.
(Skal en lade 12V batterier, kobles til inverter for å levere AC, eller et ekstra varmeelement i en bereder)
Om perm generatoren til elektrolux har innebygget likeretter eller om den er en eller trefas har også betydning for valg av utstyr.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Ja dump load automatikk må komme utenom, dersom ønskelig.
Amigakongen sier det er mest for moro skyld, så da kan det kanskje være ok og holde kostnadene nede og velge enkle og uvanlige løsninger.

Det kan være lurt å prioritere en mekanisk anordning som snur bladene vekk fra vindretningen når vindstyrken nærmer seg storm.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

Sitat fra: bosonic på ons 11. mai 2016, kl. 17:49
Ja dump load automatikk må komme utenom, dersom ønskelig.
Det kommer alt an på hva hvilken type belastning en har.

Sitat fra: bosonic på ons 11. mai 2016, kl. 17:49
Amigakongen sier det er mest for moro skyld
Er det for moro skyld og lasten for eksempel er et varmeelement i svømmebasenget trenger en vel ingen regulator i det hele tatt. Ellers hadde jo Elmo et godt forslag til en slik.

Nå var vel forslaget om regulator rettet til elektrolux og han tenker jo på en større vifte og dermed høyere effekt.
Hyundai Ionic.

bosonic

Denne "battery over charge controller" kan switsje 440A og koster bare NOK 542.
Kan brukes både på "vind og sol".

Har man først satt opp en mølle så er det jo greit om den kan lade batterier.

Jeg ville valgt et lavvoltvarmeelement til dump load, eksempelvis dette

elektrolux

Perm er egentlig en DC motor som sviver om den kobles på en enkel AA battericelle.

Spenningen er direkte proposjonal med turtallet og maks 72V før turtalle blir for stort og viklingene risikerer å blir offer for sentrifugalkreftene.

Så snart motoren blir drivet av en propell, eller noe annet i stedet for å drive det blir den en likestrømsgenerator på 0-xx Volt.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Da skulle det vel være nokså rett fram, hva er maksimal effekt når den går som generator?

Skal den brukes til lading av 12V batterier eller tenker du på annen bruk?

Interesant prosjekt, men selv mangler jeg en viktig forutsetning: Vind der jeg bor, en sjelden gang frisk bris og da synes jeg det blåser kraftig.

Hvordan har du med vind?
Hyundai Ionic.

elektrolux

Tenker egentlig på et 48V anlegg med inverter til 230V.

Motoren er 15 kW 72V så setter jeg den mot en batteribank på ca 48V med en diode i serie som hindrer at batteriet driver motoren er vel dette stort sett alt som trenges av regulering, Da vil viftene gå på tomgang opp til batterispenningen er nådd, og så vil strømmen begynne å gå og forhindre ytterligere stigning av turtallet. Mer vind bør gi mer strøm, og lite vind lite strøm, mens turtallet blir omtrent konstant.

Har masse vind her hvor jeg bor. Nok til å ta trampoliner og løfte garasjetak. Kunne vært artig å prøvd en slik oppå pipen, med kabler ned til batteribank i kjelleren.

@Bosonic  Hvorfor foretrekker du aluminiums bladene?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Griffel

Sitat fra: elektrolux på lør 14. mai 2016, kl. 17:58
Motoren er 15 kW 72V så setter jeg den mot en batteribank på ca 48V med en diode i serie som hindrer at batteriet driver motoren er vel dette stort sett alt som trenges av regulering, Da vil viftene gå på tomgang opp til batterispenningen er nådd, og så vil strømmen begynne å gå og forhindre ytterligere stigning av turtallet. Mer vind bør gi mer strøm, og lite vind lite strøm, mens turtallet blir omtrent konstant.
Høres riktig ut.

Når batteriet er fulladet og du vil forhindre overlading så må en ha en dumpload til erstatning for batteriet. Kobler du bare fra, vil den spinne uten last og ganske sikkert gå istykker slik du skriver.

I stiv kuling vil vel viften du tenker på gi ca. 1,5kW så batteriet må jo da kunne ta imot ca. 30A.
(I liten storm kanskje 4kW ca 100A)

Hva er turtallet ved 48V ?
Hyundai Ionic.

Griffel

For de som har interesse og mye vind har jeg laget et lite vedlegg med noen teoretiske betraktninger som for å forstås må leses i sammenheng med denne tråd.

Den støtter Elmos løsning for der han bor:
Sitat fra: Elmo på søn 08. mai 2016, kl. 22:18
Vindmølle hjemme er genialt  ;D
Men for mer vindige strøk kan andre løsninger være mer underholdene.
Hyundai Ionic.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på lør 14. mai 2016, kl. 18:51
Hva er turtallet ved 48V ?

Vel, fikk 18V ved 1200 rpm i dreiebenken, så må opp i 3200 rpm for å få 48V. Dermed blir ikke dette bra uten girkasse.
Stavanger:

Griffel

Med en omkrets på 5,5m og 54 omdr./s blir pereferihastiheten på vingespissen nær 300m/s. 5-6 ganger vindhastighet sies å gi best virkningsgrad.
Hyundai Ionic.

bosonic

@Electrolux

Jeg har en liten tomt, og tenkte å sette mølla opp i et stort eiketre...
59 tommeren (aluminiumblad) er jo minst, også en god del rimeligere enn 70 tommeren i carbon fiber.

bosonic

@ Griffel

Takker for interessant vedlegg!

Effekten fra møllen kan gi et kjærkommet tilskudd til å  toppe temperaturen i vanntanken min.

jkirkebo

Sitat fra: bosonic på man 16. mai 2016, kl. 15:07
@ Griffel

Takker for interessant vedlegg!

Effekten fra møllen kan gi et kjærkommet tilskudd til å  toppe temperaturen i vanntanken min.

For varming av vann er nok vakuumrør-baserte solfangere vesentlig mer effektivt. Hvert rør gir inntil 100W i god sol, så du kan få 3kW fra en enkelt 30-rørs fanger.  Jeg skal ha opp to slike på hytta mi etterhvert for å varme akkumulatortanken så jeg slipper å fyre for å få varmtvann sommerstid. Antageligvis gir de nok effekt til å kunne forvarme hytta også, ihvertfall i februar-november. Da sparer vi en god del parafin.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Muffinman

Vakumrør = heatpipe, sist sett i diverse cpu/chipsetløsninger på hovedkort av en gammelnerd?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA