Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke nok hydrogen til flere hydrogenbiler

Startet av Mippen, torsdag 12. mai 2016, klokken 23:14

« forrige - neste »

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Men da blir det billigere å fylle, når du bare får halv tank :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektrolux

Lurer på når hjemmeløsninger kommer.

Det er håpløst gammeldags å måtte kjøre til en stasjon for å få fyllt energi når en kan produsere hydrogen fra solceller i eget hus.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bno

Sitat fra: elektrolux på fredag 13. mai 2016, klokken 08:00
Lurer på når hjemmeløsninger kommer.

Det er håpløst gammeldags å måtte kjøre til en stasjon for å få fyllt energi når en kan produsere hydrogen fra solceller i eget hus.
+1

Espen Hugaas Andersen

#4
Sitat fra: elektrolux på fredag 13. mai 2016, klokken 08:00Lurer på når hjemmeløsninger kommer.
Trolig ikke med det første - å få godkjenning vil være utfordrende.

Som minimum vil jeg si at om man skal fylle hydrogen inne i garasjen, så trenger man detektorer for hydrogen, en nødlufteanordning om en hydrogenlekkasje skulle bli detektert, og inspeksjoner/trykktesting/service hvert andre eller tredje år. Man bør også unngå å lagre mer enn kanskje 50 gram hydrogen i fyllestasjonen til enhver tid. (Og fylle bilen i takt med at man produserer hydrogen. Med en 16A kurs vil det da ta ca 85 timer å fylle en hydrogenbil.)

Monterer man fyllestasjonen utendørs kan man kanskje slippe billigere unna. Lekkasjer er da mindre farlig, i hvert fall om man kun lagrer 50 gram eller noe slikt. Da er den største faren på bil-siden, enten ved at man utilsiktet fyller kupeen med en hydrogen/luft blanding og så går det av, eller ved at man får en større lekkasje fra hydrogentanken i bilen som går av.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

THE

Sitat fra: elektrolux på fredag 13. mai 2016, klokken 08:00
Lurer på når hjemmeløsninger kommer.

Det er håpløst gammeldags å måtte kjøre til en stasjon for å få fyllt energi når en kan produsere hydrogen fra solceller i eget hus.

Det må da være mye bedre både økonomisk og energieffektivt å lagre solenergi i batteribank i stedet for som hydrogen? Eventuelt selge overskuddsstrøm tilbake til energiverket i stedet for å ha egen lagring. Kan vanskelig se for meg at mange som installerer solceller på egen bolig vil velge hydrogenbil i stedet for batterielektrisk bil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Mippen

Sitat fra: THE på fredag 13. mai 2016, klokken 10:46
Sitat fra: elektrolux på fredag 13. mai 2016, klokken 08:00
Lurer på når hjemmeløsninger kommer.

Det er håpløst gammeldags å måtte kjøre til en stasjon for å få fyllt energi når en kan produsere hydrogen fra solceller i eget hus.

Det må da være mye bedre både økonomisk og energieffektivt å lagre solenergi i batteribank i stedet for som hydrogen? Eventuelt selge overskuddsstrøm tilbake til energiverket i stedet for å ha egen lagring. Kan vanskelig se for meg at mange som installerer solceller på egen bolig vil velge hydrogenbil i stedet for batterielektrisk bil.

De tenkte vel å bruke det til drivstoff på hydrogen bilen sin. Men jeg er helt enig med deg, utviklingen på battererier går svært fort. I dag er det teknologi til å gi vanllige elbiler 4-500 km rekkevidde, men fortsatt sitter en del produsenter på sidelinjen og venter. De fleste klarer seg med en elbil med denne rekkevidden, men for større kjøretøy kan hydrogen være en grei ting. Innen skipsfart osv har jeg også troen på hydrogen. I det minste I starten...
Fremtiden er elektrisk.

fredag

SitatI dag er det slik at dersom det kommer flere biler som skal fylle hydrogen samtidig, vil ikke stasjonen være i stand til å levere full tank til bil nummer fem i køen.

Det er helt urealistisk science fiction at fem hydrogenbiler skal stå i kø for å fylle hydrogen samtidig. Fem hydrogenbiler er vel noe sånt som 23,8% av alle hydrogenbilene i Norge :-)

Samtidig viser dette at hydrogenfyllestasjonene som staten har betalt enorme summer i tilskudd for å få satt opp er midlertidige lekeløsninger som overhodet ikke skalerer dersom flere disse dumme energisløsende hydrogenbilene skulle vise seg å bli populære (selvsagt helt urealistisk). På tide å rope varsko om pengebruken her, og vente med ytterligere tilskudd til leke-hydrogenfyllestasjoner som ikke klarer å håndtere et stort antall daglige fylle-transaksjoner.

Og så savner jeg info om effektbruken av anlegget som beskrives i artikkelen. Hydrogenmafiaen skryter jo gjerne av at hydrogenfyllestasjoner i motsetning til elbil-hurtigladere ikke krever forsterkning av strømnettet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: fredag på fredag 13. mai 2016, klokken 16:55Og så savner jeg info om effektbruken av anlegget som beskrives i artikkelen. Hydrogenmafiaen skryter jo gjerne av at hydrogenfyllestasjoner i motsetning til elbil-hurtigladere ikke krever forsterkning av strømnettet.
200 kg/døgn tilsvarer ca 500 kW, 24/7. Da kan man betjene ca 40 biler per dag og ca maks 550 biler totalt (med 13000 km/år). Skal Norge få 50k hydrogenbiler må man nok ha ca 200 av disse fyllestasjonene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

e-curious

@mippen:  Er enig i at hydrogen høres ut som en god løsning for skip, både i forhold til tilgjengelig volum (og vekt?).  Dessuten ved forlis, så vil en jo slippe at litiumbatteriet havner på havets bunn.

Ferry

Hva er problemet med et litiumbatteri på havets bunn?

e-curious

#11
Jeg tenkte på i forhold til forurensning at hydrogen kanskje er et mindre problem.  Skipsforlis kan forårsake  forurensing, men både batterier og hydrogen er vel kanskje mindre utfordringer enn oljesøl?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: e-curious på lørdag 14. mai 2016, klokken 09:32
Jeg tenkte på i forhold til forurensning at hydrogen kanskje er et mindre problem.  Skipsforlis kan forårsake  forurensing, men både batterier og hydrogen er vel kanskje mindre utfordringer enn oljesøl?
I forhold til forurensning er både hydrogen og li-ion batterier tilnærmet uproblematisk. Det er ingenting farlig som vil lekke ut av et skipsvrak.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

NegativeElectrode

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 14. mai 2016, klokken 09:59
Sitat fra: e-curious på lørdag 14. mai 2016, klokken 09:32
Jeg tenkte på i forhold til forurensning at hydrogen kanskje er et mindre problem.  Skipsforlis kan forårsake  forurensing, men både batterier og hydrogen er vel kanskje mindre utfordringer enn oljesøl?
I forhold til forurensning er både hydrogen og li-ion batterier tilnærmet uproblematisk. Det er ingenting farlig som vil lekke ut av et skipsvrak.

En fuelcelle må ha buffer i form av et mindre batteri. Nå tviler jeg på at Lithium i kan anses som noe særlig farlig forurensning. Det er vel ca 10-12 kg Li per batteri 65-90 kWt, og dette er et mineral som det finnes naturlig i sjøvann. Man kan faktisk utvinne Lithium fra sjøen ;)
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA