Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Taper e-Golf seg i popularitet eller ikke?

Startet av e-curious, lørdag 30. april 2016, klokken 13:30

« forrige - neste »

e-curious

Jeg leste denne artikkelen i Motor; som sier at salget av e-Golf har gått ned med 34% i forhold til i fjor.  Har ikke dette mye med etterslepet pga av varmepumpene å gjøre?

https://www.motor.no/artikler/den-nye-elbil-favoritten/

SteinarSun

De taper nok litt til Leaf som har fått en bedre batteripakke, men Golf er vel ennå den beste av de mellomstore el-bilene, og selger fremdeles dobbelt så mange biler som BMW.
Er mer bekymret for når Tesla model 3 og GM bolt( Opel) kommer på markedet.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

tutti

Med kun en liten batteripakke (Soul, Leaf, Ioniq etc. tilbyr 30% mer) og treg hjemmelading (16A med type 2 er noe av det dårligste på markedet idag) så vil nok salget stupe i løpet av 2016 når konkurrentene kommer med bedre alternativer.

Vi får se når VW graver frem noe nytt i 2017.

turfsurf

Bare ett 30% større batteri hadde gjort mye for golfen. 7 eller 11kW lading hadde og vært nice, men folk flest ser ikke det som viktig. Og med større batteri blir det mindre viktig og.


Sent from my iPad using Tapatalk
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Jeg er enig at større batteri ikke gjør det mer viktig med raskere lading. Men større batteri gjør at e-golf for mange vil kunne erstatte en bensinbil. Da blir det viktig å ha forutsigbare lademuligheter på langtur. Alle har erfart at hurtigladere ganske ofte er ute av drift. Da vil alternativet for e-golf være å saktelade med maks 3,7 kW fra en semihurtig type 2 kontakt. Hvis dette skjer når det er vinter vil halvparten av effekten kunne gå bort til å holde varmen i bilen. Resultatet vil være en effektiv ladehastighet på under 1 mil pr. time. Er det 5 mil til nærmeste fungerende hurtiglader så vil du angre på at du solgte bensinbilen. Med 11 kW vil netto effekt tilført batteriet bli 4-5 ganger høyere, så ventetiden blir maks 1 time. Det er til å leve med, men med 5 timer vil du ha behov for redningsassistanse.

als77

30% økt batterikapasitet utgjør faktisk en god del på "langkjøring". e-Golfens popularitet vises godt når den selger såpass bra selv når Leaf har kommet med 30kWh. Skulle Volkswagen ikke gidde å oppgradere e-Golfen når Bolt, Model 3 osv kommer, så kommer nok salget til å falle ned mot det trillingene har i dag (dog kanskje noe høyere pga at det tross alt er en Golf). Forhåpentligvis så hiver VW seg på økt batterikapasitet

Trond.m

Sitat fra: als77 på søndag 01. mai 2016, klokken 10:17
Skulle Volkswagen ikke gidde å oppgradere e-Golfen når Bolt, Model 3 osv kommer, så kommer nok salget til å falle ned mot det trillingene har i dag (dog kanskje noe høyere pga at det tross alt er en Golf). Forhåpentligvis så hiver VW seg på økt batterikapasitet
Du glemte å nevne at BMW øker rekkevidden med 50 % fra juli produksjon og får da klassens lengste rekkevidde med 290 km NEDC, ca 120 miles EPA. (Sammenliknet med e-Golf 84 miles ! )

gamer73

Vil tro GOLF utelukkende selger på utseende. Dem andre E-bilene i samme prisklasse ser jo ut som ødelagte leketøy for 3 måneder gamle babyer. Jeg ville ha E-bil leeenge, men jeg kvidde meg såå jævlig for å kjøpe noe så forferdelig stygt...SÅ kom GOLF!...Golf er på ingen måte pen og vakekr som en BMW 3 or 5 serie, men den er ihvertfall ikke direkte stygg

jensjacob

Hvorfor bliver bilfabrikanterne ved med at komme med den slags outrerede løsninger når det eneste vi ønsker er en e-Golf (eller BMW 3 serie) med 300+ km real world rækkevidde ??? Jeg forstår det ikke.
Hr. og Fru forbruger har jo hverken råd eller mentale evner til at betjene den slags biler der er mere IT end bil...

http://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE8629010/her-er-elbilen-der-faar-tesla-se-gammeldags-ud/
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

magnus600

Ja, det er nokså åpenbart at salgsstatistikken gjenspeiler leveringsproblemene som var i fjor vinter/vår. Det ble plutselig levert veldig mange biler på kort tid utover våren, biler som var bestilt inntil et år i forveien, og dermed er det nokså naturlig at det leveres færre biler pr måned nå selv om det faktisk selges flere. Statistikk kan misbrukes på så mange forskjellige måter. Det interessante er å se hvordan det går med salget nå framover, når det begynner å komme konkurrerende biler på markedet med lengre rekkevidde!
2015 e-Golf Night Blue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA