Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enda mere ladeproblemer!

Startet av OneMore, søndag 29. august 2010, klokken 18:05

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: OneMore på onsdag 01. september 2010, klokken 23:21
Et eller annet skjer her på low side? Opplever alle dette ?
Nei, jeg har aldri opplevd dette til tross for at jeg har kjørt batteripakka ned til ca 90V før jeg visste bedre. Forhåpentligvis har du "bare" tappet batteriet alt for mye, men jeg er redd for at du har flere døde celler i batteripakka. Det er 95 celler tilsammen, fordelt på 19 blokker, dvs. 5 celler i hver blokk.

Kjør aldri batteripakka ned under 100V (eksakt spenningsgrense er vi uenige om) med belastning for at den skal vare lengst mulig. Bruk nikkometeret under kjøring så får du etterhvert grensene inn i høyrebeinet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på torsdag 02. september 2010, klokken 00:25
Kjør aldri batteripakka ned under 100V (eksakt spenningsgrense er vi uenige om) med belastning for at den skal vare lengst mulig. Bruk nikkometeret under kjøring så får du etterhvert grensene inn i høyrebeinet.

Spenningsgrensen er vanskelig å fastsette. Fikk i uka optimalisert pakken i egen Think, og kjører nå 90-95 km/lading og får ut 88 Ahr av pakken før reversering. Likevel er der 105V idet en celle reverserer.

Think har nok bommet på teknikken her. De burde fulgt PSA sin metode å definere tomt batteri. Der går bilen i sparebluss om spenningen på noe som helst tidspunkt har vært under 5V / Blokk, og deretter får en bare så mange Ahr ut av batteriet, og bilen lar ikke spenningen dette under 5V / blokk etter dette.

Nicometeret kunne lett fått en hjelpefunksjon her som gir helrødt display dersom spenningen har vært under f.eks 95V. Dette kunne gjerne vært brukerjusterbart, slik at en selv kunne stillt inn høyere spenninger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OneMore

Heisan Folks,

Da her Ripså stått på lading i natt.
Thinken viser 100&, lampa blinker ikke.

Nikkometer viser 96% og 124.8V. (Er vel noe lavt)

I.h.t. linken jeg fikk her på posten og andre kommentarer kan det virke som det
er et kjent problem at ikke Thinken tar lading.  Kjenner på en måte igjen problemet
fra mobiler osv. Men jeg skal ta ned batterikasse og sjekke alt.
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

hma

Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. september 2010, klokken 07:14
Likevel er der 105V idet en celle reverserer.
Hvordan detekterer du at en celle reverserer ved denne spenningen?

Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. september 2010, klokken 07:14
Nicometeret kunne lett fått en hjelpefunksjon her som gir helrødt display dersom spenningen har vært under f.eks 95V. Dette kunne gjerne vært brukerjusterbart, slik at en selv kunne stillt inn høyere spenninger.
Nikometeret lyser rødt når spenningen blir lav. Er ganske sikker på at tersklene i alle feltene kan konfigureres etter eget velbehag, bare ved å trykke på skjermen.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

elektrolux

Sitat fra: hma på torsdag 02. september 2010, klokken 08:45
Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. september 2010, klokken 07:14
Likevel er der 105V idet en celle reverserer.
Hvordan detekterer du at en celle reverserer ved denne spenningen?

Enkelt. Robometeret begynner å pipe, så hyle. Med optimalisert pakke mener jeg at jeg endelig fikk byttet om på blokkene slik at de istedet for å stå i kronologist rekkefølge, nå står fordelt likt elektrisk på hver halvside av midtpunktet for Robometeret. Tidligere hadde jeg 3 blokker som mistet spenning tidlig på ene siden, og dermed ble det ugynstige arbeidsforhold for Robometert, og falsk alarm gikk allerede ved 72 Ahr.   

Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. september 2010, klokken 07:14
Nicometeret kunne lett fått en hjelpefunksjon her som gir helrødt display dersom spenningen har vært under f.eks 95V. Dette kunne gjerne vært brukerjusterbart, slik at en selv kunne stillt inn høyere spenninger.
Nikometeret lyser rødt når spenningen blir lav. Er ganske sikker på at tersklene i alle feltene kan konfigureres etter eget velbehag, bare ved å trykke på skjermen.

Stemmer det, men så snart spenningen stiger igjen kommer grønne lyset på igjen. Det brude forblitt rødt
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hma

Sitat fra: elektrolux på torsdag 02. september 2010, klokken 10:26
Enkelt. Robometeret begynner å pipe, så hyle.
Jeg forstår :-) Men hvorfor nettopp 105 volt? Er det erfaring fra nettopp denne pakken, eller legger du 1,1V/celle til grunn?
Mao; ved hvor stort spenningsfall vet man at en celle har reversert?

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

elektrolux

Sitat fra: hma på torsdag 02. september 2010, klokken 12:12
Jeg forstår :-) Men hvorfor nettopp 105 volt? Er det erfaring fra nettopp denne pakken, eller legger du 1,1V/celle til grunn?
Mao; ved hvor stort spenningsfall vet man at en celle har reversert?

Ved reversering mister man 1 volt. Dette kan skje fra hvilket som helst nivå, men som du antyder så er det veldig ofte ca. 105V igjen når dette skjer.

Det rare er at PSA bilene mine alle går ned i 100V og det med en blokk ekstra uten å reversere, mens alle Thinkene reverserer på høyere spenning.

Eneste sikre måten å vite dette på er selvfølgelig ved individuell overvåkning, eller med Robometer og riktig konfigurert batteripakke.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

OneMore

Da har jeg fått diagnoseinstrument i hus.
Og ønsker å reprodusere ladeproblemet, og må nok da ned på 20 - %
Kan jeg bruke varmeapperatet til å tappe batteriet ?
Slik at jeg ikke trenger å skru på front m.m.
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Lynet

Jeg drar min ned under 100V enkelte ganger, men da selvfølgelig med lavt strømtrekk. Overvåker med PakTrakr og drar ut 105Ah av pakken UTEN reversering. Den gamleste rekka er fra 2000 og noen av blokkene har stått i bilen hele tiden som nå har passert 90000km.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

Sitat fra: OneMore på torsdag 02. september 2010, klokken 08:31
Thinken viser 100%, lampa blinker ikke.
Når ladelampa lyser konstant betyr det at lading er ferdig. Jeg har enkelte ganger sett at lading likevel fortsetter med 5A uten at jeg kan si sikkert hvorfor. Kan være fordi jeg ofte avbryter ladingen.

Sitat fra: OneMore på torsdag 02. september 2010, klokken 08:31
Nikkometer viser 96% og 124.8V. (Er vel noe lavt)
Dette rimer ikke helt, hvis bilens energimeter viser 100% skulle også nikometeret vise 100 i feltet Ladestatus. Kan det være Palm batteri ladetilstand du leser av til 96%?

124.8V er for lavt uansett batteritemperatur. Kan tyde på flere defekte celler. På min bil har jeg 131V en time eller mer etter avsluttet fulllading og 32o batteritemperatur (varm sommerkveld).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

Heisan,

Neida, det er ikke Palm spenninga. Det er Think spenning.
Passet også på at den fikk oppdatert seg.
Det er nok ikke i tvil at det er noe kluss i batteripakka mi.

Venter bare på å få mottatt batteritesteren, så skal alt ned å testes.

Ellers så tok jeg 12V testen, her gikk den ned til 8V ;-(

Fant også noe info at Thinken ikke klarer å lade om batterpakken går under 50V.
Men det har den ikke vært, men kan jo være noe i samme kategori ?
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA