Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avmontere Think batterikasse.

Startet av janhelge, onsdag 13. juni 2007, klokken 07:07

« forrige - neste »

janhelge

Skulle gjerne hatt montert en ledning på hver pol av batteriene i Think for å kunne følge med i hvilken forskjell det er mellom individuelle batterier i batteri-strengen. Jeg kvier meg til det å ta ut batterikasen - jeg har bare en gruset gårsplass å jobbe på - og bare litt tilfeldig utstyrt med jekker. I verkstedsmanualen for Think er det foreslått å løfte bilen opp samtidig som man må bruke et løftebord eller lignende for å senke batterikassen ned. Dette virker i overkant komplisert å få til på min gårsplass. Er det noen som har erfaring med å ta ut batterikassen - hvor høyt må bilen løftes for å få kassen ut.

Er det slik at jeg *må* ha løftebukk? - Er det i såfall noen som kjenner til et sted man kan leie seg plass ved en slik - (jeg bor på Bekkestua/Oslo)?
Først Th!nk, men nå iMiev.

PLUTO

#1
Det er vel grådig seint å svare på denne nå, men jeg har fersk erfaring fra demontring av batteriet og tenkte at noen kanskje ser på denne link som en referanse.
Det er selvsagt lettest og greiest med en skikkelig billøft men vi gjorde det med hjelp av enkelt utstyr i garasje. tror du vil slite hvis du har grus.

fremgangsmåte:
1. heis opp bilen forran og bak med garasje jekk nok så høyt og sett under 4 støttebukker. Batterikassa må kunne senkes 30cm for å få den ut, så bilen må opp 30cm pluss høyden av løfteutstyret for batterikassen.
2. Bruk en jekketralle som kan løfte høyt eller kjøp en MC løfter (899kr på Biltema) for å holde batterikassa oppe mens du skrur ut alle skruene. Vi brukte MC løft med noen kraftige planker for å få større løfteflate.
3. Senk ned batteriet forsiktig. se til at det ikke henger seg fast noe sted. (kjekkt å være to personer)
4. Trekk batteriet ut under bilen. (det er her du får problemer med grus for MC løften har ikke store hjul og batteriet veier mye.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

janhelge

Takk for tips Pluto.

Jeg tok den lettvinte løsningen - jeg kontaktet Think-fabrikken v/Arild Holter og fikk glimrende hjelp fra han så mitt behov er pt løst.

Arild Holter tipset om et annen teknikk også - kanskje den kan være av interesse for flere: Løft Think'en høyt og bruk gjengestenger for å slippe batterikassen ned. Hvis man er litt "petter smart" med en drill og et pipenøkkelsett eller noe slik, går det sikkert an å få en løsning hvor man slipper å skru for hånd.
Først Th!nk, men nå iMiev.

PLUTO

Litt interessert i hva Arild H. tipset deg om?

Når det gjelder å løfte bilen høyt tenker jeg at de fleste av oss hjemmemekkere ikke har mulighet til å gjøre det. Skal man komme til batteriet uten å flytte det når man har fått det ned må jo bilen være temmelig høyt oppe. Dersom man har den muligheten (med en skikkelig billøft) vil det da være lettere å plassere noen paller på gulvet og senke bilen ned på dem før man løsner kassen. Skru ut alle bolter og heis bilen opp. Da har man batteriet i grei arbeidshøyde :) Men den løsningen med gjengestenger er jo selvsagt mulig, selv om det nok vil ta litt tid om bilen er høyt oppe.

Sist vi tok ut batteriet på min Think tok det oss tre timer totalt å koble fra, demontere batterikasse, skifte en ødelagt blokk, sette sammen alt igjen og fylle kjølevann, klar til å kjøre. Da ble den modellen jeg beskrev i tidligere inlegg brukt. Ved bruk av en skikkelig billøft vil dette nok kunne gjøres litt fortere.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

janhelge

#4
Hallo Pluto - Tipset var ikke noe mere spesifikt enn det å benytte gjengestenger til heving/senking av batterikassen. Men du sier at det er vanskelig å løfte bilen høyt - hvorfor er det vanskelig? - Noen omganger med en liten garasjejekk og noen lecablokker/paller under hjulene gjør vel susen? Men tross alt: Det er du som har erfaringen med dette - ikke jeg. Jeg tok som sagt den enkle løsningen.

Har du allerede en MC-løfter eller en høytløftende pallejekk eller tilsvarende, så er nok det sikkert vel så greit som gjengestenger. Gjengestenger koster jo ikke all verden da. Sist jeg googlet for å finne utstyr for dette, endte jeg veldig fort på flere tusen kroner. Synes  huske at Biltema hadde en liten løfter som var veldig lovende, men kapasiteten var litt liten i forhold til vekten av batterikassen. Tenkte da at det kunne være mulig med to slike for å fordele lasten og muligens få litt bedre kontroll over senkeprosessen. Selv to slike var rimeligere enn en høytløftende pallejekk.

Ellers er jo tre timer grei tid, synes jeg. Det er jo hobbyarbeid, og da slipper du jo å se TV den tiden  :) Selv om Arild Holter på Think gjør avmontering + innmontering på ca 2 * 15 minutter eller så - dog uten lufting (det tar tid før luften har boblet opp og du kan lufte, såvidt jeg forstår)
Først Th!nk, men nå iMiev.

PLUTO

Sitat fra: janhelge på lørdag 15. desember 2007, klokken 23:27
Noen omganger med en liten garasjejekk og noen lecablokker/paller under hjulene gjør vel susen?

Jeg tar den. Personlig føler jeg det litt usikkert å ha bilen stablet opp høyt på den måten og ligge under den og jobbe, men det er ikke sikker det er usikkert.

Sitat fra: janhelge på lørdag 15. desember 2007, klokken 23:27
Arild Holter på Think gjør avmontering + innmontering på ca 2 * 15 minutter eller så - dog uten lufting (det tar tid før luften har boblet opp og du kan lufte, såvidt jeg forstår)
Ja, luftingen tar faktisk en del tid. Nå ventet ikke jeg på bobler, men kjører på med pumpa for å få vannet rundt og lufter ut på toppen av radiatoren samtidig med at jeg fyller på med mer kjøleveske i ekspansjonstanken.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

Luftingen kan gjøres mye raskere:
Fyll opp reservoaret halveis, og sett på tenningen slik at pumpen starter.
Sett en halv meter slange på overløpsnippelen på reservoaret.
Når nivået stabiliserer seg, tett  igjen påfyllingsåpningen med hånden, og sug i slangen. da vil luften i systemet ekspandere, og boble ut i reservoaret.
Slipp luften langsomt tilbake, etterfyll og gjenta prosessen.
Fortsett så lenge det er behov.
Deretter luftes radiatoren.

Totalt går det nesten 8 liter på kjølesystemet, men endel er låst i batterier og andre kroker i systemet, og er ikke mulig å tappe ut. 
Regn med 5- 6 liter ved ut- inn batteri.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

Er dette en løfter som kan benyttes til Think eller PSA?
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=36&products_id=314
Stiv pris, men den er jo meget anvendelig...

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Ja, men til den prisen får du en 2 søyler løftebukk som er mye mer anvendelig.

se finn.no og verkstedutstyr.

H.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Sitat fra: bosonic på onsdag 02. januar 2008, klokken 08:22
Er dette en løfter som kan benyttes til Think eller PSA?

Til Think ville den ikke være til så stor hjelp siden det da vil være umulig å få ut batteriet og det er vel det man vil når man løfter opp bilen? Batterikassen er stor og man må derfor løfte bilen i "hjørnene" for å få den ut.

Jeg så en billøft av verkstedstype med to søyler på siden av bilen og armer inn under bilen for å løfte den opp for ca 12000kr, men da må du ha god takhøyde i garasjen. denne var brukt og på salg gjennom Finn
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

egil

Hei, her er et bilde som viser Biltema MC-jekk etter noe modifisering. Nå klarer den å løfte fra 14 til 51cm (org 13-43). Med denne endringen gikk det greit å få batteripakken ut av Thinken!
mvh
Egil.
egil

PLUTO

Det var lurt å forlenge armene litt slik at den får større løftehøyde. Jeg har flere ganger måttet løfte litt på bilen for å få kassen ut. Dette er dersom jeg ikke får satt bilen i nøyaktig rett høyde. Jeg får se på om jeg ikke bør gjøre den samme modifiseringen
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Anders

Slik jeg leser det som står tidligere i teksten, så er det ingenting som skal kobles fra før man begynner å skru ut batteriet. Frakobling skal skje etter at batteriet er senket. 
Stemmer dette?
Stavanger, 2001 mod Think som er lei

PLUTO

#13
Sitat fra: Anders på søndag 06. juli 2008, klokken 22:45
Slik jeg leser det som står tidligere i teksten, så er det ingenting som skal kobles fra før man begynner å skru ut batteriet. Frakobling skal skje etter at batteriet er senket. 
Stemmer dette?

Nei, ledninger og slanger må løsnes først.

Full prosedyre er:
1. skru løs setene (fire sekskant skruer under hver stol)
2. åpne luken for strømmen under førerstolen (sort metallplate festet med noen små skruer)
3. løsne de to sorte runde multikontaktene
4. løsne den firkantede multikontakten som er innenfor de to orange ledningene (trekk ut det røde "håndtaket")
5. løsne de to orange strømledingene som sitter fast i den grå HV boksen rett ned (13mm lang pipe trengs her, men obs her er det mye spenning)
6. heis opp bilen
7. fjern plastdekselet under motoren (sorte plastklips som går istykker, disse kan med fordel skiftes til skruenagler før montering igjen)
8. sett noen klemmer på kjøleslangene slik at ikke all kjølevesken renner ut
9. ha en bøtte i nærheten og løsne slangeklemmene til kjøleslangene (på biler fra 2000 til 2001 er dette en fæl jobb, mens det er lett på 2002 modeller. Polygrip gjør jobben)
10. skru ut de fire botene som er under setene (her trenger du en smal 13 mm lang pipe for å skru dem ut. En magnet er også kjekkt å ha for å få dem opp)
11. følg anvisningene nevnt i mitt tidligere inlegg for resten av jobben:
Sitat fra: PLUTO på mandag 15. oktober 2007, klokken 21:50
1. heis opp bilen forran og bak med garasje jekk nok så høyt og sett under 4 støttebukker. Batterikassa må kunne senkes 30cm for å få den ut, så bilen må opp 30cm pluss høyden av løfteutstyret for batterikassen.
2. Bruk en jekketralle som kan løfte høyt eller kjøp en MC løfter (899kr på Biltema) for å holde batterikassa oppe mens du skrur ut alle skruene. Vi brukte MC løft med noen kraftige planker for å få større løfteflate.
3. skru ut alle boltene og senk ned batteriet forsiktig. se til at det ikke henger seg fast noe sted. (kjekkt å være to personer)
4. Trekk batteriet ut under bilen.
Med litt trening tar det ikke mer en 1,5 time å ta ned og sette inn batteripakka igjen. Når du har batteriet ute vil jeg anbefale å montere PakTrakr så har du full kontroll.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

Tenkte bare legge inn et bilde av verktøy som er greit å ha når man demonterer batteripakka. På bildet er alt du trenger untatt moment nøkkelen som skal være innstilt på10Nm når man trekker til muttrene på blokkene.

* Bøtte til å samle opp kjølevann
* Lys
* 13mm smal pipenøkkel på forlengerskaft
* Spesialverktøy for å fjerne plastikk proppene som holder dekslet under bilen. De fleste går istykker selv med dette verktøy siden de som regel er gamle og sprø.
* Magnet. Meget greit for å få opp de fire skruene til batterikassen som er under setene.
* Stjerne skrujern for å åpne luken under førersetet
* 6 mm umbrako nøkkel til å løsne setene med
* To slangeklemmer for å hindre mer kjølevann enn nødvenig å renne ut
* polygriptang for å løsne slangeklemmene til kjøleslangene
* Elektrisk muttertrekker er ikke nødvendig men gjør jobben raskere. 13mm pipe til alle skruene som holder batterikassen.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA