Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF taler for sin syke mor - "snart" er elbilforeningen større enn NAF

Startet av bno, torsdag 21. april 2016, klokken 16:26

« forrige - neste »

bno

Bladet Motor er vel talerør for NAF. Om noen få år er vel NAF mindre interessant interesse organisasjon vel. Når det fleste kjører rundt i elbil. Der er det ca. 18 bevegelige deler i bilene mot cirka 2200 bevegelige deler i diesel og bensinbilene. Blir vel lite å gjøre på EU kontroller også og service idag på elbil som er overpriset da intet forebyggende vedlikehold av elmotor er påkrevd. Blir avgrenset til oppsmørning av bremser etter som de sjelden er i bruk da mye av den kinetiske energien blir omdannet til elektrisk energi som lader batteriet. Detter er ikke særlig avklarende eller verdifritt innspill. Synes artikkelen bærer preg av å tale for sin syke mor.
http://www.abcnyheter.no/motor/2016/04/21/195212432/ikke-hor-pa-vg-og-politikerne#article_comments-wrapper

KjellG

Trafikkspørsmål, bremser, dekk, svindel, kjettinger, firhjulsdrift, tilhengervekt, ladeunfrastruktur, lading i boretslag, elektronikkfeil, batterifeil, hydrogenfyllestasjoner.....

Hva når Tesla brenner ut batteriene sine og Staten nekter deg å bytte batteri på millionbilen? Jfr Think som dør.

Tror ikke NAF forsvinner med dieselen.

kos

NAF er en organisasjon for de som kjører bil på veiene i Norge. NAF er ingen konkurrent til elbil foreningen - men jeg tror heller at NAF og elbil foreningen kommer til å slå seg sammen på et tidspunkt - NAF er uansett en organisasjon som jeg er medlem av, selv om jeg er medlem av elbil foreningen. Men så er det også slik at elbil foreningen faktisk ikke server medlemmene på samme måte som NAF. Elbil foreningen er mer en interesse organisasjon for elektriske biler - men NAF er det for alle som ferdes med kjøretøy på våre veier. -

tomrh

Sitat fra: bno på torsdag 21. april 2016, klokken 16:26
Bladet Motor er vel talerør for NAF. Om noen få år er vel NAF mindre interessant interesse organisasjon vel.
Jeg sa opp NAF-medlemskap i 2012 da jeg den gang ikke opplevde at de tok elbilisme på alvor. Det har bedret seg endel siden da. Som kos sier, NAF som organisasjon skal ideelt sett være alle bileiernes talerør, de kan derfor ikke offisielt ta stilling for eller mot biler med en spesiell drivstoffkode, det som er Elbilforeningens grunnstein.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

daghb

Kan noen peke på enkeltsaker hvor NAF har fått noe særlig gjennomslag for sine synspunkter?
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

kodalse

NAF har jo klaget på økte bensinpriser opp gjennom årene, men gjennomslag? NEI!  :)

Var litt negativ der, det er positivt med bilberging, det er positivt med uavhengig verksted, garantiutløpstest, EU-kontroll der de ikke har økonomisk motivasjon for å "finne feil".
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

kos

Og en lang rekke med tiltak for trafikk sikring - NAF gjør en god jobb - og om det er noen som mener at det gjør en dårlig jobb - så lever vi i et land med frie meninger - men kan i min villeste fantasi ikke finne at de gjør noe galt - heller stikk motsatt - men de kan sikkert bli bedre - og hvem kan ikke det ?

Blouberg

Enig i at NAF gjør en god jobb for bilistene, ikke nødvendigvis en spesiell type bilist. EL-foreningen blir jo mer en særinteressegruppering. Kan ikke se så mye resultat av arbeidet den gjør (Om man ikke bor i Bærum da). Synes de var veldig passive de kollektivfeltene nord og øst i Oslo ble stengt for EL-biler.
Er medlem i begge, men ville nok valgt NAF om jeg kun ville være medlem ett sted.

tomrh

Sitat fra: Blouberg på tirsdag 17. mai 2016, klokken 20:32
EL-foreningen blir jo mer en særinteressegruppering. Kan ikke se så mye resultat av arbeidet den gjør (Om man ikke bor i Bærum da).
Elbilforeningens arbeid har lagt hele grunnlaget for at elbiler i det hele tatt kunne få gjennomslag i Norge. Et grunnlag som har ført til at både du og jeg har kjøpt elbil. En umoden og dyr teknologi som i utgangspunktet ikke hadde nubbetjangs å kunne konkurrere mot etablert fossilbilindustri. Er ikke det synlig nok, så vet ikke jeg...

FAKTA: Politiske milepæler i Norsk elbilforenings historie

    Endelig fritak engangsavgift (01.01.1996)
    Fritak årsavgift (01.01.1996)
    Fritak bompenger (01.06.1997)
    EL-skilt på elbiler (01.01.1999)
    Fritak avgift på kommunale p-plasser (19.01.1999)
    Redusert firmabeskatning (01.01.2000, utvidet 2005 og 2009)
    Nullsats mva ved kjøp (01.07.2001)
    Fast bruk av kollektivfelt (01.06.2005)
    Gratis for elbil på riksveiferger (01.01.2009)
    Klimaforlik som sikret avgiftsfritak til 01.01.2018 (11.06.2012)
    Nullsats mva ved leasing av elbil og/eller elbilbatterier (01.07.2015)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bno

Sitat fra: tomrh på tirsdag 17. mai 2016, klokken 21:00
Sitat fra: Blouberg på tirsdag 17. mai 2016, klokken 20:32
EL-foreningen blir jo mer en særinteressegruppering. Kan ikke se så mye resultat av arbeidet den gjør (Om man ikke bor i Bærum da).
Elbilforeningens arbeid har lagt hele grunnlaget for at elbiler i det hele tatt kunne få gjennomslag i Norge. Et grunnlag som har ført til at både du og jeg har kjøpt elbil. En umoden og dyr teknologi som i utgangspunktet ikke hadde nubbetjangs å kunne konkurrere mot etablert fossilbilindustri. Er ikke det synlig nok, så vet ikke jeg...

FAKTA: Politiske milepæler i Norsk elbilforenings historie

    Endelig fritak engangsavgift (01.01.1996)
    Fritak årsavgift (01.01.1996)
    Fritak bompenger (01.06.1997)
    EL-skilt på elbiler (01.01.1999)
    Fritak avgift på kommunale p-plasser (19.01.1999)
    Redusert firmabeskatning (01.01.2000, utvidet 2005 og 2009)
    Nullsats mva ved kjøp (01.07.2001)
    Fast bruk av kollektivfelt (01.06.2005)
    Gratis for elbil på riksveiferger (01.01.2009)
    Klimaforlik som sikret avgiftsfritak til 01.01.2018 (11.06.2012)
    Nullsats mva ved leasing av elbil og/eller elbilbatterier (01.07.2015)

Takk Tomrh for at du gir denne kredit til vår(din og min) forening. Kredit skal også gå til modige politikere som også klart har fått brynt seg, Det skal vi også ikke glemme. Men NAF beklager jeg å måtte medgi er en traust men lite kreativ og i elbil forstand en liten parantes. Da er jeg grei med NAF.

Blouberg

Joda, kan nok kanskje moderere utsagnet litt (:, men står fortsatt på at det er en særinteresse forening som jobber på et smalt felt. NAF jobber etter min mening mer helhetlig for vei, kollektivtrafikk, avgifter etc. I tillegg til å yte både vei - og juridisk hjelp.

Så til trådstarter, jeg tror ikke NAF er på vei ut i glemselen.

bno

Sitat fra: Blouberg link=topic=27854.msg479505#msg479505 date=1463514862
Så til trådstarter, jeg tror ikke NAF er på vei ut i glemselen.
/quote]
Enig i det

kos

Vi trenger både elbil foreningen og NAF. Men skulle selvsagt sett at også NAF ser at elbiler eller null utslippsbiler er fremtiden og at de posisjonerer seg slik at bilistene slipper å være melkeku for staten. Nå er elbilene i den posisjon at de har ingen avgifter og er dermed i en posisjon som gjør at de kan havne på et akseptabelt nivå om man ser litt i den berømte glasskulen.

Og her bør ikke NAF sluntre unna men heller slå seg sammen med elbilforeningen i samlet kraft om avgiftsnivå. Noe jeg håper vil skje.

tomrh

Sitat fra: kos på torsdag 19. mai 2016, klokken 11:08
Og her bør ikke NAF sluntre unna men heller slå seg sammen med elbilforeningen i samlet kraft om avgiftsnivå. Noe jeg håper vil skje.
NAF kan ikke gjøre det, som jeg påpekte over så er de en interesseorganisasjon for alle bileiere uansett drivstoffkode. Avgiftsdifferensiering er et politisk middel for å stimulere bruk av ulike typer drivstoff ut i fra et miljøperspektiv, noe som i utgangspunktet vil forskjellsbehandle deres medlemmer. NAF kan bare støtte politiske kampsaker som favner alle bilister bredt, slik som bl.a. veiutbygging.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amoss

Sitat fra: kos på torsdag 19. mai 2016, klokken 11:08
Men skulle selvsagt sett at også NAF ser at elbiler eller null utslippsbiler er fremtiden

Men det gjør de jo? Har da sett flere utspill fra NAF der de har stilt seg bak elektrifiseringen av bilparken.

Sitat fra: kos på torsdag 19. mai 2016, klokken 11:08
Og her bør ikke NAF sluntre unna men heller slå seg sammen med elbilforeningen i samlet kraft om avgiftsnivå. Noe jeg håper vil skje.

Det mente jeg bestemt at jeg har sett at de har gjort. Altså, ikke å slå seg sammen, men å samarbeide. Mener altså at jeg har sett at NAF og Elbilforeningen har stått sammen i skjønn forening og lagt press på politikerne for å fremme elbiler. Sitter med det inntrykket at disse to samarbeider rimelig godt.

https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/ikke-ror-elbilfordelene-na/
https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/
http://www.elbil.no/kjope-elbil/kjopeveiledning

Ja, og for ikke å glemme:
http://www.elbil.no/nyheter/3269-hun-er-elbilforeningens-nye-generalsekretaer
SitatChristina Bu (34) kommer fra Norges Automobilforbund (NAF) for å bli Norsk Elbilforenings nye generalsekretær.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA