Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mere fossilbil juks, nå fra Mitsubishi

Startet av AmocoCadiz, onsdag 20. april 2016, klokken 14:22

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Bekrefter vel at vi forlengst har nådd så langt det er mulig å komme med å få ned nivåene av utslipp fra ICE motorer. Skal de lavere må man jukse med tallene eller styringscomputerne i motoren.
Fortsatt forskning på denne utdaterte transportteknologien er meningsløs,
alle resurser bør heller satses på å videreutvikle nullutslippsbilene til å gå lenger og bruke mindre.

http://www.dagbladet.no/2016/04/20/nyheter/okonomisk_kriminalitet/fritid/industri/samferdsel/43937974/

BTW, i NRK sitt innslag på tv om Mitsubishi jukset klarte de å billedlegge innslaget med video av Mitsubishi I-Miev!
-Oh, the irony.....

Robert Sund

NRK sine nyheter er så ofte belemret med slikt at jeg blir usikker på om det er gjort med vilje, eller om de ikke får det til bedre. Det er det samme med de andre massemediene, og mitt inntrykk er at det raskt er blitt værre.

De slipper til propaganda om hydrogen, og Terje Søviknes. De heier på "hjemmelaget" (oss, Norge, våre allierte, osv.), det gir sikkert en god følelse for "konsumentene". Men det er farlig og skadelig. IMHO er det uansvarlig.

Brennpunkt er ekstremt mye bedre.


Overgang til strøm burde gått raskere, og på langt flere felter. Anleggsmaskiner som står i ro eller beveger seg lite burde gå på strøm isteden for å benytte en fossil motor. Jeg kjørte nettopp forbi ett nytt mobilt knuseverk som er satt opp like i nærheten av tilgang til store mengder med strøm, men som isteden har en ICE kjørt på høy effekt i dagevis!

Nord-Norge banen burde vært bygd. Færre ville bli kvestet og drept av østeuropeiske trailere på sommerdekk da. Og når de står på tvers i timesvis og sperrer all trafikk på E6 for alle utrykningskjøretøy, og alle andre, koster det på mange vis. Og det har miljøkonsekvenser.


Også i skip burde ICE bli mindre brukt. Naturgass brukt direkte i høytemperatur brenselsceller er mye lurere enn hydrogen, og på sikt blir det nok en kombinasjon av flere ting. Solceller på dekk på tankskip vil være en god rekkeviddeforlenger.

tomrh

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 20. april 2016, klokken 14:22
BTW, i NRK sitt innslag på tv om Mitsubishi jukset klarte de å billedlegge innslaget med video av Mitsubishi I-Miev!
-Oh, the irony.....
Er ikke så rart. Reuters siterer en japansk avis (Sankei) på at også Mitsubishi i-MiEV er omfattet av jukset. Om det faktisk er tilfelle vet jeg ikke, men man kan jo fint jukse med forbruk også på elektriske drivlinjer (overdrive rekkevidde).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

AmocoCadiz

Avsløringene fortsetter,
Uregelmessigheter ved utslipp hos 16 bilmerker

http://e24.no/bil/dieselskandalen/uregelmessigheter-ved-utslipp-hos-16-bilmerker/23665745

Aldrig hørt nyhetsinnslagene på radio idag ordlegge seg så mange ganger med uttrykket "bilprodusentene har fått enda en ripe i lakken",

med dette omfanget burde det vel heller være "spikern i kista" for fossilbil industrien.

KjellG

Juks har vi jo med elbil også - Tesla som ikke leverer 700 HK likevel.

AmocoCadiz

Vil si alvorlighetsgraden er en del større ved å slippe ut mer skadelige/dødelige stoffer i lufta enn hva fossilbilen er godkjent og avgiftsregistrert for,
enn om det mangler noen hk i en elbil, eller om batteriet ikke skulle gå så langt som utlovet, selv om det er dumt det også.

elektrolux

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 22. april 2016, klokken 16:41
Avsløringene fortsetter,
Uregelmessigheter ved utslipp hos 16 bilmerker

med dette omfanget burde det vel heller være "spikern i kista" for fossilbil industrien.

+1
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Enda mer gruff. Bokstavelig talt: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/bil-og-miljoe/der-spiegel-dieselrenser-skrur-seg-av-ved-17-grader/a/23665562/

NOX rensing som ikke fungerer under 10C / 17C på Opel.

Altså er dieselbiler lite egnet for Nordiske forhold. Så å si samtlige turer til jobb hver morgen hele året foregår i lavere temperaturer enn dette. >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amoss

Dette jukset ser ut til å få en interessant konsekvens (NB: kun gjetting fra min side at det henger sammen, men virker sannsynlig).

http://www.nrk.no/nyheter/nissan-kjoper-andel-i-mitsubishi-1.12942818
Sitat 12. mai 2016 kl. 09:45 Nissan kjøper andel i Mitsubishi

Nissan bekrefter planene om å kjøpe 34 prosent av aksjene i Mitsubishi Motors. Nyheten, som ble kunngjort på en hasteinnkalt pressekonferanse i Yokohama torsdag, kommer etter at Mitsubishi har innrømmet at de trolig har jukset med drivstoffdata.

Blir interessant å se hvilke evnt. følger dette får for Mitsubishi's evnt. videre elbil satsning.
Model S 85D

AmocoCadiz

Sitat fra: Amoss på torsdag 12. mai 2016, klokken 09:56
Dette jukset ser ut til å få en interessant konsekvens (NB: kun gjetting fra min side at det henger sammen, men virker sannsynlig).

http://www.nrk.no/nyheter/nissan-kjoper-andel-i-mitsubishi-1.12942818
Sitat 12. mai 2016 kl. 09:45 Nissan kjøper andel i Mitsubishi

Nissan bekrefter planene om å kjøpe 34 prosent av aksjene i Mitsubishi Motors. Nyheten, som ble kunngjort på en hasteinnkalt pressekonferanse i Yokohama torsdag, kommer etter at Mitsubishi har innrømmet at de trolig har jukset med drivstoffdata.

Blir interessant å se hvilke evnt. følger dette får for Mitsubishi's evnt. videre elbil satsning.
Man kan jo håpe at det får en positiv konsekvens,
da begge produsenter var pionerer med sine elbiltyper når de kom (Leaf og Miev),
og at den elbilkompetansen disse asiatiske selskapene har kan brukes til å utvikle en Bolt/Tesla3 killer!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA