Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garanti satt ned til 4 år / 80.000 km?

Startet av krl, tirsdag 19. april 2016, klokken 18:35

« forrige - neste »

krl

I helgen la jeg merke til at Tesla har lagt inn et oppdatert garantidokument for Model S inne på "My Tesla". Gjelder dette alle, og er det OK å endre garantibetingelser i negativ retning for kunden etter salget?

80.000 km og 4 år er vesentlig dårligere enn gammel tekst:
"Din Tesla er beskyttet av en 5 års, 100.000 km (det som inntreffer først) begrenset nybilgaranti og 8 års garanti med ubegrenset kjørelengde på batteri og drivenhet.".

Får satse på at dette er en typo, det nye dokumentet inneholder mye rart, blant annet dekkes ikke følgende av garantien: Hvinende bremser, generell banking, knirking, skrangling og vibrasjoner fra vind og vei. Vibrasjoner fra vind og vei skal jeg være med på, men resten...

Muffinman

#1
Haha, det der blir bare for dumt. "Bilen vi selger er en skranglekjerre, slik er det bare".

Hvis de mener at knirk og skrangling ikke skal rettes på garanti får de pinadø begynne å montere bilene i edru tilstand borte i statene  :P

EDIT: Å endre garantivilkår på en 2013, 2014 eller 2015 - modell i 2016 fremstår ikke som særlig troverdig. Gode garantier er jo en sentral del av beslutningsgrunnlaget for kjøp. Heldigvis har vi forbrukerkjøpsloven, men ting går gjerne mye lettere når de kaller det garanti.

Brede

80k km/4 år er jo de gamle vilkårene fra 2013 og 2014 som ble endret etter hvert (også tilbakevirkende for oss som fikk tidlige biler).

Virker som at "hver" gang de oppdaterer nettsider og garantidokumenter så dukker den gamle teksten opp igjen helt til de får rettet det igjen.

kamikaze

Fra side 11 i dokumentet så har de lagt inn Landsspesifikk forbrukerinformasjon, og på side 13 så skriver de:

SitatReklamasjon – forbrukerkjøpsloven § 27
Du må reklamere innen rimelig tid dersom det foreligger en mangel ved bilen. Denne fristen for å
reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da du oppdaget, eller burde ha
oppdaget, mangelen.

Med mindre annet fremgår av den begrensede nybilgarantien er selger ansvarlig for å reparere
mangler som oppstår på bilen under normal bruk: (i) i en periode på fem år fra tidspunktet du
overtok bilen, eller (ii) frem til det tidspunkt hvor bilen har kjørt 100 000 kilometer (avhengig av
hva som kommer først)
Stavanger

kimnaess

Sitat fra: Brede på tirsdag 19. april 2016, klokken 18:54
80k km/4 år er jo de gamle vilkårene fra 2013 og 2014 som ble endret etter hvert (også tilbakevirkende for oss som fikk tidlige biler).

Virker som at "hver" gang de oppdaterer nettsider og garantidokumenter så dukker den gamle teksten opp igjen helt til de får rettet det igjen.

Har dette skjedd nå også, er det oppdatert tilbake til 5 år og 100 000km generelt?
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

Trond.m

Sitat fra: krl på tirsdag 19. april 2016, klokken 18:35
I helgen la jeg merke til at Tesla har lagt inn et oppdatert garantidokument for Model S inne på "My Tesla". Gjelder dette alle, og er det OK å endre garantibetingelser i negativ retning for kunden etter salget?
Utrolig, men samtidig ikke overraskende. Apple og Tesla har vel alltid ment at de er hevet over norske forbrukerlover.  Det holder jo ikke i en rettsak, men de satser vel på at kundene er dumme og godtar det likevel. Dessuten står det jo nye kunder i kø  ::)

Øyvind.h

Sitat fra: Brede på tirsdag 19. april 2016, klokken 18:54
80k km/4 år er jo de gamle vilkårene fra 2013 og 2014 som ble endret etter hvert (også tilbakevirkende for oss som fikk tidlige biler).

Virker som at "hver" gang de oppdaterer nettsider og garantidokumenter så dukker den gamle teksten opp igjen helt til de får rettet det igjen.

Ja dette går galt hver gang, men de retter også opp heldigvis :)
Virker som om de aldri har klart å korrigere det bilen ble lansert med i Norge i kjernesystemer, så hver gang de skal produsere nye dokumenter blir det feil.

Som de fleste har fått med seg beror det åpenbart på feil :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: TM på onsdag 20. april 2016, klokken 13:57
Apple og Tesla har vel alltid ment at de er hevet over norske forbrukerlover. 

:o Her må du gjerne presisere mere, denne forstod jeg ikke.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Trond.m

Måten de har markedsført Tesla på med å tåkelegge bilens pris gjennom å innføre begrep som "kontant-premie" (tror det var det de kalte det) og inkludere en antatt drivstoffbesparelse er både latterlig og ulovlig. Og det har de faktisk ikke helt sluttet med, selv etter flere henvendelser fra myndighetene. Det er useriøst.

mj

Pratet med Tesla Kr.Sand i dag. De hadde ikke hørt noe om redusert garanti og skulle sjekke. Og riktignok var det en feil. Det er fremdeles 5 år / 100000km
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

krl

Da kan vi vel konkludere med at dette er snakk om en skrivefeil ja.. Får satse på at dokumentet blir korrigert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA