Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av flux, onsdag 13. april 2016, klokken 13:02

« forrige - neste »

jlan

#450
Den eneste grunnen til å sette opp Tesla laderen enfase må evt. være at da er du helt sikker på at den kan lade andre enfase biler. Men setter du den opp trefase blir det veldig bra for Model 3. N bør ligge på forskjellig faseleder og L1 bør ligge likt.

Nett   Lader1   Lader2
L1      L1          L1
L2      L2          N
L3      N           L2

Hvis du setter begge ladere tofase IT, så må du tenke slik at du med Golf og S/X kobler opp tilsammen 4 del-laster. Du har bare tre faser å velge mellom, altså må minst en av lastene dele en fase. Det er logisk å koble N til forskjellig faseleder i de to boksene. Den ene fasen med to 16A ladere (en fra hver bil) får da 32A , de to andre 16A. Det skulle også bli 42A på to av lederene, 28A på den tredje.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Lurker

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 09. mars 2019, klokken 10:27
Uten dobbeltlader trekker Teslaen 28A på en faseleder og 16A på de to andre.

Jeg forstår det slik at bilene før ble levert med 11kW enkeltlader, og evt 22kW dobbeltlader.
Etter 2017 engang, kom vel alle med 16,5kW lader. Er dette en enkeltlader eller dobbeltlader?

Lader i dag på 230V trefasekoblet TWC, 32A (L1->L1, L2->L2, L3->N) med 8,4kW. Hva er blir fasestrømmene da?
Etter hva jeg klarer å regne ut, er det 12,7 kW tilgjengelig i en 3x32A kurs.

Kan man koblet opp en 16A ladestasjon til på samme kurs, (L1-L2)?
Mener jeg har lest dette på forumet, men klarer ikke helt å finne det igjen.

Hadde satt pris på om noen som har erfaring kunne vist noe av utregningen her, så jeg kan vise til elektrikeren min.

geear

16,5kW, som X og S har, er én ombordlader med tre delladere på 5,5kW. Model 3 har én ombordlader med tre delladere på 3,6kW.

Med 32A på fellesleder (L3), så trekker du 18,5A på L1 og L2, og kan derfor sette opp en ladeboks til på L1 og L2 med 13A, f.eks., men skal du følge forskriftene så skal det være separat kurs for hver ladeboks, så da bør det egentlig være en 1-fas 16A sikring og jfb type B på L1 og L2 for ladeboks nummer to, og ladeboks konfigurert til 13A. Er ikke elektriker selv, men det ville ikke forundre meg om elektriker kan riske seg bort fra egen separat kurs på en hjemmeladeløsning, om eier er villig til å ta sjansen på at begge boksene går ned dersom sikringen går.

Lurker

Sitat fra: gr på torsdag 23. mai 2019, klokken 10:50
16,5kW, som X og S har, er én ombordlader med tre delladere på 5,5kW. Model 3 har én ombordlader med tre delladere på 3,6kW.

Med 32A på fellesleder (L3), så trekker du 18,5A på L1 og L2, og kan derfor sette opp en ladeboks til på L1 og L2 med 13A, f.eks., men skal du følge forskriftene så skal det være separat kurs for hver ladeboks, så da bør det egentlig være en 1-fas 16A sikring og jfb type B på L1 og L2 for ladeboks nummer to, og ladeboks konfigurert til 13A. Er ikke elektriker selv, men det ville ikke forundre meg om elektriker kan riske seg bort fra egen separat kurs på en hjemmeladeløsning, om eier er villig til å ta sjansen på at begge boksene går ned dersom sikringen går.

Stemmer dette med 13A?
Fant igjen innlegget fra @Griffel som ser ut til å ha god kontroll på vektoriell utregning av trefaselast:

Sitat fra: Griffel på torsdag 23. juni 2016, klokken 19:54
(...)
Om du har en Golf og en Tesla får du utnyttet en 3x230V kurs optimal om du kobler slik:
L1, L2 og L3 er betegnelsene på ledere l1,l2,l3 og N er betegnelse på klemmene i boksen.
Tesla kontakten L1-l1, L2-l2, L3-N teslaboksen settes til 32A. Golf kontakten L1-l1, L2-N denne settes til 16A.

Når Tesla lader alene blir strømmene L1=18A, L2=18A, L3=32A. (8,4kW)
Når Golfen kobles til samtidig og trekker 16A bør strømmen bli felles L1=L2=30A L3=32A. (Tesla 8,4kW Golf 3,6kW)

Om en måler i Tesla kontakten L1=L2=18A, L3=32A
om en måler i Golf kontakten L1=L2=16A.
Så lenge du har disse to bilene skjer det som du ser ingen lastdeling tilsammen utnytter de kursen nermest optimalt.

Arne1

Har bestilt fra tesla-shop, er det toll på disse varene? Ser det jeg bestilte er sendt i tre eller fire forskjellige pakker, selv om det er én ordre.

sjokomelk

Sitat fra: Arne1 på mandag 01. juli 2019, klokken 22:04
Har bestilt fra tesla-shop, er det toll på disse varene? Ser det jeg bestilte er sendt i tre eller fire forskjellige pakker, selv om det er én ordre.
Ikke til deg som sluttkunde. Du har kjøpt av et norsk firma, og kvitteringen din inneholder et felt for 25% norsk mva.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Arne1

Sitat fra: sjokomelk på mandag 01. juli 2019, klokken 22:41
Sitat fra: Arne1 på mandag 01. juli 2019, klokken 22:04
Har bestilt fra tesla-shop, er det toll på disse varene? Ser det jeg bestilte er sendt i tre eller fire forskjellige pakker, selv om det er én ordre.
Ikke til deg som sluttkunde. Du har kjøpt av et norsk firma, og kvitteringen din inneholder et felt for 25% norsk mva.

Takker 👍

Zanka

Har fått koblet opp TWC, men det går direkte i rødt lys når jeg kobler til Model s, men på model 3 så skjer det ingenting. Har prøvd med både 1 fas og 3 fas oppsett samt vekslet litt om på fasene tilfelle det skulle være noe kluss med merking av dem, men ingen endring. Ser at dioden merket EA3 blinker konstant inne i boksen.
Noen som har noe tips, kjøpte den brukt på finn.no igår fra Elbilmek i Asker.
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Wibla

Ta kontakt med Elbilmek du, så får du nok hjelp av de.
2018 Tesla Model S 75D

Kjetil-A

Hei,
Det er mulig det allerede står forklart i tråden, men har skumlest og ikke så mye klokere enda.

Jeg fikk i dag installert en tesla hjemmelader på en 3 fas, 25a kurs i et TT nett.

Når jeg lader så står det 17kw på skjermen i bilen, men helt åpenbart så stemmer jo ikke dette. Jeg pratet med en som nevnte at laderen må laskes, men jeg aner ikke hva dette innebærer. Regner med det er elektriker som i såfall må gjøre dette? Hva skal jeg i såfall be dem om å gjøre?

Klykken

Bug i bilen. Jeg har 8,5kW på 230v 32A, men bilen (S85D) viser 22kW. Slå på km/t visning, så ser du at denne er reell.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

stefse

Var og testet med min Model 3 i dag på en av Tesla sine ladere, og den ga 3fas 16A, 11KW. I bilen prøvde jeg å stille høyere enn 16A, men det gikk ikke.

Kan bilen i det hele tatt lade 32A på 3 fas?
Har fått tak i en TWC, og den skal kunne ta 3 fas 230V IT nett, som jeg har. Men jeg gidder ikke legge opp 32A sikring om 16A er max.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ok67

Model 3 ladar maks 11 kW.

Det blir 16 A på 400 V TN nett og 27,6 A på 230 V IT nett.
Men så er det ein bug i TWC som gjer at den ikkje klarer heilt dette på 230 V IT nett. Det blir påstått at Tesla jobber med saka... Så kanskje ein gang i framtida kan du få maks utav TWC også på 230 V IT. Pr idag er det meste du får 19 A symetrisk trefaselast på 230 V IT, det gir ca 7,6 kW.

Gå for 32 A du.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

jlan

#463
Det er tre ladere som trekker 230V 16A i bilen. Tilkoblet et TN nett trekker de da 16A på hver leder i stjernekobling, slik du observerte.

Hvis de tilkobles et IT nett så switches de om til trekantkobling. Da deler to og to ladere en leder. Dermed blir hver leder belastet med litt mindre enn 32A (på grunn av faseforskjell blir det ca. 28A). Dette virker med en del ladebokser, men som nevnt over ikke helt med TWC enda. Det er diverse tråder om temaet.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

stefse

Got it.
Legger inn 32A.
TWC må oppdateres med servicekabel?
Beklager for ikke å ha giddet å lese bruksanvisningen :P
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA