Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av flux, onsdag 13. april 2016, klokken 13:02

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. april 2016, klokken 13:30
Det er jo ikke noe poeng, du får 2x16A i steden for 1x32A. Akkurat samme ladehastighet altså. Kan være et poeng hjemme for å fordele lasten bedre,

Lastfordeling er nettopp et av poengene ja, samt at det er enklere å få nettleverandør til å akseptere innstallasjon av 3fase 32A istedenfor enfase 32A. Kan selvfølgelig bruke overgang fra 3 fase til 1-fase, men ikke noe som jeg er veldig glad i.

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. april 2016, klokken 13:30
.... men da setter man vel heller opp en ladestasjon.'
Nå koster vel en ladestasjon ~5.000,- pluss evt montering. Adapter til UMC ligger på ~1.000,-, så jeg kan se mange gode grunner til at et 3-fase IT UMC-adapter hadde vært kjekt.

flux

#16
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. april 2016, klokken 09:32
Sitat fra: magnushj på onsdag 13. april 2016, klokken 22:21
Når bilen er koblet til tre-fase 400v, så skal det vel i teorien helst ikke gå noe strøm i nøytrallederen ved jevn belastning mellom fasene. Om spenningen synker til 230 mellom fasene i stedet, hvorfor skal dette ha noe å si? Jeg skjønner jo at det er noe i dag som detekterer at det er en nøytralleder tilkoblet, men er det noen konstruksjonsmessig årsak til at ikke Tesla bare kan be laderene droppe denne testen når de måler 230V i stedet for 400V, eller et signal fra HPWC om at det er nettopp dette konfigurasjonen som er koblet til?

Da blir HPWCen en ren Tesla-spesifikk sak som ikke vil virke på noen andre elbiler. Siden bilen altså må aktivisere lading selv om ikke N-leder er koblet til. Det er mellom N og L1 man vil prøve å måle spenning først, og den blir da 0V. Ladestasjoner henter normalt også styrestrømmen sin mellom N og L1. En konfigurasjon uten N-leder er heller ikke en del av Type 2 standarden.

Tesla skriver i installasjonsmanualen at dersom den konfigureres til IT og 3-fase, vil den kun virke for lading av Tesla. Samtidig skriver de at rekkefølgen på de individuelle fasene har ingenting å si. Hvordan skal de da klare å gjøre lastbalansering mellom flere wall connectors uten å risikere å overbelaste en av fasene uten at de belaster alle fasene likt i alle wall connectorer som er koblet sammen?

zyp

Sitat fra: flux på torsdag 14. april 2016, klokken 19:50
Tesla skriver i installasjonsmanualen at dersom den konfigureres til IT og 3-fase, vil den kun virke for lading av Tesla. Samtidig skriver de at rekkefølgen på de individuelle fasene har ingenting å si. Hvordan skal de da klare å gjøre lastbalansering mellom flere wall connectors uten å risikere å overbelaste en av fasene uten at de belaster alle fasene likt i alle wall connectorer som er koblet sammen?

Ved å ikke spesialbehandle ujevn fasebelastning. En bil som bare lader fra én eller to faser vil ikke trekke mer strøm fra noen faser enn en bil som lader fra alle tre gitt samme pilotsignal, så man holder seg uansett innenfor tilgjengelig kapasitet. Ulempen er selvfølgelig at det blir reservert mer effekt per bil enn den faktisk kan utnytte, så man får ikke utnyttet all tilgjengelig kapasitet i anlegget.

Griffel

#18
Sitat fra: flux på torsdag 14. april 2016, klokken 19:50
Tesla skriver i installasjonsmanualen at dersom den konfigureres til IT og 3-fase, vil den kun virke for lading av Tesla. Samtidig skriver de at rekkefølgen på de individuelle fasene har ingenting å si. Hvordan skal de da klare å gjøre lastbalansering mellom flere wall connectors
Jeg tror ikke du skal forvente noen intelligent funksjon med lastbalansering mellom faser.
Teslas lastbalanseringsskjema er basert på 400V TN og er optimalt om du lader biler med trefaselading, intelligent fasefordeling for enfaselaster er nok ikke med i dette konseptet, spesielt ikke for 2 fasleøsningen. (I USA hvor de benytter enfase er jo distribusjons transformatoren også enfase så en løsning med å balansere mellom faser er ikke relevant)

Når de skriver at "rekkefølgen på de individuelle fasene har ingenting å si" er nok det også en sannhet med modifikasjoner om du har mer enn en Wall connector med lastdeling, rekkefølgen har nok ingen ting å si så lenge det gjøres likt.

En pussighet i Teslas installasjonshåndbok finner en i avsnittet: "230 V emfase med nøytral"

Sitat
For enfasebruk av en stjernetilkoblet sekundær må bare en enfase (L1) og nøytral
være tilkoblet. Denne fasespenningen skal måle 230 V mellom linje og nøytral.

ADVARSEL: Ladestasjonen i denne konfigurasjonen fungerer bare fra enfase (L1). Ikke koble til de resterende fasene (L2 og L3).
Måler en 230V mellom linje og N har en egentlig en fase i et 400V TN anlegg, og dersom det finnes linjer for til tilkobling til L2 og L3 har en "400 V trefase med nøytral".
Ulempen i Norge er at det finnes noen TN anlegg med 230V fase-fase så presiseringen 230V linje-N er viktig.

I avsnittet "400 V trefase med nøytral" finner vi:
SitatBruk verneutstyr. Kursbeskyttelsesenheten som er valgt, må inkludere en passende jordfeilbryter (RCD) og overbelastningsvern i forhold til strømbelastningen/efekten som er valgt.

Dette er ikke gjentatt for de øvrige tilkoblingene men er like relevant for disse og jordfeilbryter skal i alle tilfellene være av type B.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

Sitat fra: Griffel på torsdag 14. april 2016, klokken 20:49
Sitat fra: flux på torsdag 14. april 2016, klokken 19:50
Tesla skriver i installasjonsmanualen at dersom den konfigureres til IT og 3-fase, vil den kun virke for lading av Tesla. Samtidig skriver de at rekkefølgen på de individuelle fasene har ingenting å si. Hvordan skal de da klare å gjøre lastbalansering mellom flere wall connectors
Jeg tror ikke du skal forvente noen intelligent funksjon med lastbalansering mellom faser.
Teslas lastbalanseringsskjema er basert på 400V TN og er optimalt om du lader biler med trefaselading, intelligent fasefordeling for enfaselaster er nok ikke med i dette konseptet, spesielt ikke for 2 fasleøsningen. (I USA hvor de benytter enfase er jo distribusjons transformatoren også enfase så en løsning med å balansere mellom faser er ikke relevant)

Når de skriver at "rekkefølgen på de individuelle fasene har ingenting å si" er nok det også en sannhet med modifikasjoner om du har mer enn en Wall connector med lastdeling, rekkefølgen har nok ingen ting å si så lenge det gjøres likt.

En pussighet i Teslas installasjonshåndbok finner en i avsnittet: "230 V emfase med nøytral"

Sitat
For enfasebruk av en stjernetilkoblet sekundær må bare en enfase (L1) og nøytral
være tilkoblet. Denne fasespenningen skal måle 230 V mellom linje og nøytral.

ADVARSEL: Ladestasjonen i denne konfigurasjonen fungerer bare fra enfase (L1). Ikke koble til de resterende fasene (L2 og L3).
Måler en 230V mellom linje og N har en egentlig en fase i et 400V TN anlegg, og dersom det finnes linjer for til tilkobling til L2 og L3 har en "400 V trefase med nøytral".
Denne koblingen er vel ikke særlig aktuell i Norge, men jeg ser at i USA støttes en tilsvarende kobling mot 480v trefase, slik at en kan hente ut 277V mellom L1 og n.
https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/80a_wall_connector_installation_manual_en_jp_es-pdf.172087/

Griffel

#20
Sitat fra: flux på torsdag 14. april 2016, klokken 22:11
Denne koblingen er vel ikke særlig aktuell i Norge, men jeg ser at i USA støttes en tilsvarende kobling mot 480v trefase, slik at en kan hente ut 277V mellom L1 og n.
https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/80a_wall_connector_installation_manual_en_jp_es-pdf.172087/
Den er nok aktuell mange steder i Europa. En del hus har enfaestilkobling til TN anlegg, men da mangler de rett å slett de to ledningen som evt. kunne kobles til L2 og L3.

USA manualen viser kun ulike enfase tilkoblinger på ulike transformatorkonstellasjoner og lader må da takle fra 208V til 277V, men alltid kun enfase tilkoblet L1 og L2 (i tillegg  til jord).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BMW850

Håper tilbud og pris på hjemmelader er nært forestående da. Kan ikke lenger finne avsnittet om "lading" på Teslamotors.com. Her om dagen lå det under fanen "Supercharging". Forhåpentligvis er det noe på gang, skal legge inn strøm til min nye garasje neste uke. 3fas 230 V IT. Har dobbeltlader.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Bushy

Model S kommer nå med et ansiktsløft. Fronten blir forandret, den får andre interiørdetaljer og den skal få nytt utstyr som gjør den raskere å lade opp hjemme.


Sakset fra VG idag.
Kan det være hjemmeladeren
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/braastopp-for-tesla-salget/a/23661488/
S75D sept. 17

Griffel

#24
Husk at laderen sitter i bilen.

TESLA Wall Connector gjør ikke noe annet enn en hvilken som helst av de veggmonterte Type2 3 fas 32A ladestasjoner som finnes på markede. (De kan kobles på samme måte.  Velger en enfas tilkobling kan en nøye seg med en rimligere enfas type 2 boks, og har en ikke en 32A kurs tilgjenglig finnes det rimligere 16A ladestasjoner).

En Grunn for å velge TESLA Wall Connector framfor en annen kan være pris, design eller at det står Tesla på den.

Det finnes ikke noe hokus-pokus i TESLA Wall Connector som gjør at Tesla lader raskere fra denne enn tilsvarende ladestasjoner/veggbokser (som feilaktig kalles hjemmelader).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BMW850

Jeg vet. I dag har elektriker montert 32A 230V enfas og jeg kan lade med ca 30 km/t eller noe over. Har trukket ut trefas til garasjen. Den nye Tesla-laderen koster 500USD mot 750 tidligere. Om prisen i Norge havner rundt der (4-5000) kjøper jeg den og kobler til trefas. Da kan jeg visst gange ladehastigheten med 1,75. Blir prisen vesentlig høyere dropper jeg det og klarer meg fint med mitt blå industristikk ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Griffel

#26
Sitat fra: BMW850 på mandag 18. april 2016, klokken 20:54
kobler til trefas. Da kan jeg visst gange ladehastigheten med 1,75.
3x Men bare dersom du har et 400V system, og dobbeltlader. Har du 230V 3fas se svar#3 (1,15x).

(alle 3fas ladestasjoner kan kobles på samme måte)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BMW850

Stemmer sikkert det. Elektrikeren som jeg bruker har også Tesla. Har jeg noen som helst fordel av dobbeltlader da? Kun 1,15x kanskje?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Griffel

#28
Sitat fra: BMW850 på mandag 18. april 2016, klokken 21:56
Stemmer sikkert det. Elektrikeren som jeg bruker har også Tesla. Har jeg noen som helst fordel av dobbeltlader da? Kun 1,15x kanskje?
Ikke så mye hjemme når du er tilkoblet et 230V IT nett, men på tur er fordelene vesentlige.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BMW850

Jada, 22kW kontra 11kW. Det er jeg klar over ;) Uansett er det lite å hente på en Tesla-lader kontra blått 32A stikk. Da må den i tilfelle bli billig for at jeg skal gidde. Nå kan jeg lade med over 30km/t (4 x mer enn før) og det er mer enn tilstrekkelig for meg.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA