Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av flux, onsdag 13. april 2016, klokken 13:02

« forrige - neste »

flux

https://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v1.pdf

Hvor mange KW tror dere en model S med dobbeltlader kan trekke fra det nye ladepunktet til Tesla om det er koblet til 32A/230V 3 fase IT ?


eriksj

Kan desverre ikke svare på spørsmålet ditt. Men det står noe om dette ifht. trefase 230 V:

Sitat230 V trefase uten nøytral Merk: Når den er kablet i denne
konfigurasjonen, kan ladestasjonen bare
brukes til lading av Tesla-kjøretøy. Hvis denne
konfigurasjonen er uegnet, kabler du enheten
som en enfasekonfigurasjon.

Men, jeg legger merke til at man kan koble opptil 4 av denne sammen med lastbalansering (master - slave). Hvis denne blir prisgunstig, så kan den være veldig aktuell for mange som ønsker å ha 2-4 ladepunkter, eventuelt starte med 1 og bygge ut.
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

Tønsberg

Sitat fra: eriksj på onsdag 13. april 2016, klokken 13:37
Kan desverre ikke svare på spørsmålet ditt. Men det står noe om dette ifht. trefase 230 V:

Sitat230 V trefase uten nøytral Merk: Når den er kablet i denne
konfigurasjonen, kan ladestasjonen bare
brukes til lading av Tesla-kjøretøy. Hvis denne
konfigurasjonen er uegnet, kabler du enheten
som en enfasekonfigurasjon.

Men, jeg legger merke til at man kan koble opptil 4 av denne sammen med lastbalansering (master - slave). Hvis denne blir prisgunstig, så kan den være veldig aktuell for mange som ønsker å ha 2-4 ladepunkter, eventuelt starte med 1 og bygge ut.
Den koster $500 - $550 avhengig av kabellengde på Tesla Shop
http://shop.teslamotors.com/collections/model-s
Blir spennende å se hva prisen blir her  :)
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

Griffel

#3
Sitat fra: flux på onsdag 13. april 2016, klokken 13:02
https://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v1.pdf

Hvor mange KW tror dere en model S med dobbeltlader kan trekke fra det nye ladepunktet til Tesla om det er koblet til 32A/230V 3 fase IT ?

8,4kW

Sitat fra: Griffel på mandag 29. februar 2016, klokken 09:55
Den såkalte 3-fas IT kobling er egentlig 2-fas kobling altså f.eks én fase L1-N (L3) og én fase L2-N (L3).
En kan da oppnå ca15% rasker lading enn 1 fas L1-L2 om en har en trefaskurs.

16A 1-fas 230V 3,6kW
16A 2-fas 230V 4,2kW

20A 1-fas 230V 4,6kW
20A 2-fas 230V 5,3kW

25A 1-fas 230V 5,7kW
25A 2-fas 230V 6,6kW

32A 1-fas 230V 7,3kW
32A 2-fas 230V 8,4kW

(for de som måtte lure: 100x(2-sqr3)/sqr3=15,47% raskere enn enfaskobling)
For de som lurer på hvordan strømmen fordeler seg i ledningene:
Leder tilkoblet L1 18A (L1)
Leder tilkoblet L2 18A (L2)
Leder tilkoblet N 32A (L3)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

Siden en model S med dobbeltlader har 6 stk 1-fase 16A ladere internt, er det en mulighet for at Tesla kan koble 2 og 2 sammen slik at hvert "cluster" trekker 18,5 A fra hver fase slik at en får utnyttet hele kapasiteten til en 32A/230/3 fase kurs?

Griffel

#5
Sitat fra: flux på onsdag 13. april 2016, klokken 15:20
Siden en model S med dobbeltlader har 6 stk 1-fase 16A ladere internt, er det en mulighet for at Tesla kan koble 2 og 2 sammen slik at hvert "cluster" trekker 18,5 A fra hver fase slik at en får utnyttet hele kapasiteten til en 32A/230/3 fase kurs?
Nei

Sitat fra: eriksj på onsdag 13. april 2016, klokken 13:37
Men det står noe om dette ifht. trefase 230 V:

Sitat230 V trefase uten nøytral Merk: Når den er kablet i denne
konfigurasjonen, kan ladestasjonen bare
brukes til lading av Tesla-kjøretøy. Hvis denne
konfigurasjonen er uegnet, kabler du enheten
som en enfasekonfigurasjon.
Dette er en sandhet med modifikasjoner. Biler med enfaslader (de fleste) vil oppleve "tofaskonfigurasjonen (230 V trefase uten nøytral)" som enfaskonfigurasjon og ikke merke noen forskjell på om veggboksen er koblet "230 V trefase uten nøytral" eller enfas. MB er lik med Tesla.
Andre biler med trefaslader kan ha problemer, men Renault ZOE kan ikke lades fra 230V iT uansett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elbilmanne

Jeg skjønner ikke helt hvorfor bilen ikke klarer å dele lasten jevnt på de tre faser, uavhengig av spenningen.

Kanskje noen som har god peiling (griffel, for eksempel) kan utdype! :)

Når bilen er koblet til tre-fase 400v, så skal det vel i teorien helst ikke gå noe strøm i nøytrallederen ved jevn belastning mellom fasene. Om spenningen synker til 230 mellom fasene i stedet, hvorfor skal dette ha noe å si? Jeg skjønner jo at det er noe i dag som detekterer at det er en nøytralleder tilkoblet, men er det noen konstruksjonsmessig årsak til at ikke Tesla bare kan be laderene droppe denne testen når de måler 230V i stedet for 400V, eller et signal fra HPWC om at det er nettopp dette konfigurasjonen som er koblet til?

Jeg har sett testen til Bjørn, og skjønner hvorfor strømmen fordeler seg som den gjør når den kobles som "to-fase", men når man bare får en drøy kw ekstra sammenliknet med blå plugg. Men om dette er alt de tilbyr for trefase-230, hvorfor gidder de da å tilby det? Kommer e-verket i det hele tatt til å tillate denne konfigurasjonen med skjevlast?

Jeg ser fra manualen at man får en feilmelding på veggboksen om det er en ikke-tesla som forsøker å lade på "ikke-støttet" lademodus. Kan dette indikere at det faktisk foregår en informasjonsutveksling utover den vanlige protokollen?

Jeg krysser i hvert fall fingrene og håper på at de har vært litt smartere enn vi tror. ;D

Griffel

#7
Sitat fra: magnushj på onsdag 13. april 2016, klokken 22:21
Jeg skjønner ikke helt hvorfor bilen ikke klarer å dele lasten jevnt på de tre faser, uavhengig av spenningen.
Som du ser av skjema: "230 V trefase uten nøytral" er faseledningene koblet til L1, L2 og N. Da har du 230V mellom L1 og N og 230V mellom L2 og N og bruker 2/3 av 3 fas effekten, og gjennom N går den vektoriele summen av strøm L1-N og L2-N disse strømmene er 120grader forskjøvet.

Ved 400V er faseledere koblet L1, L2 og L3 og nøytralleder til N. Spenningen mellom L# og N er stadig 230V. De tre strømmene 120 grader forskjøvet og vektorsummen blir da 0 dersom de er like store.

Sitat fra: magnushj på onsdag 13. april 2016, klokken 22:21
Jeg ser fra manualen at man får en feilmelding på veggboksen om det er en ikke-tesla som forsøker å lade på "ikke-støttet" lademodus. Kan dette indikere at det faktisk foregår en informasjonsutveksling utover den vanlige protokollen?
Jeg tror nok helst at dette er å betrakte som et forbehold slik jeg har skrevt tidligere, og at alle biler med enfase lader vil virke, andre enn Tesla med 3 faselader kan ha problemer. Funksjonen kan inkluderes i boksens kontrollenhet uten informasjonsutveksling utover den vanlige protokollen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: magnushj på onsdag 13. april 2016, klokken 22:21
Når bilen er koblet til tre-fase 400v, så skal det vel i teorien helst ikke gå noe strøm i nøytrallederen ved jevn belastning mellom fasene. Om spenningen synker til 230 mellom fasene i stedet, hvorfor skal dette ha noe å si? Jeg skjønner jo at det er noe i dag som detekterer at det er en nøytralleder tilkoblet, men er det noen konstruksjonsmessig årsak til at ikke Tesla bare kan be laderene droppe denne testen når de måler 230V i stedet for 400V, eller et signal fra HPWC om at det er nettopp dette konfigurasjonen som er koblet til?

Da blir HPWCen en ren Tesla-spesifikk sak som ikke vil virke på noen andre elbiler. Siden bilen altså må aktivisere lading selv om ikke N-leder er koblet til. Det er mellom N og L1 man vil prøve å måle spenning først, og den blir da 0V. Ladestasjoner henter normalt også styrestrømmen sin mellom N og L1. En konfigurasjon uten N-leder er heller ikke en del av Type 2 standarden.

Sitat
Jeg har sett testen til Bjørn, og skjønner hvorfor strømmen fordeler seg som den gjør når den kobles som "to-fase", men når man bare får en drøy kw ekstra sammenliknet med blå plugg. Men om dette er alt de tilbyr for trefase-230, hvorfor gidder de da å tilby det? Kommer e-verket i det hele tatt til å tillate denne konfigurasjonen med skjevlast?

Det er nok nettopp derfor dette gjøres. Ved å lade på denne måten unngår man å trekke 32A på én fase, man trekker i steden 18,5A på 2 forskjellige faser og 0A på den tredje. Mao. langt mindre skjevbelastning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Sitat fra: Griffel på onsdag 13. april 2016, klokken 14:57
For de som lurer på hvordan strømmen fordeler seg i ledningene:
Leder tilkoblet L1 18A (L1)
Leder tilkoblet L2 18A (L2)
Leder tilkoblet N 32A (L3)

Teknisk sett burde det vel være mulig for Tesla å lage et Trefaset IT adapter til UMCen som gjør mer eller mindre det samme som 'Wall Connector': Vi vet at UMC'ens null leder er dimensjonert for 32A, mens L1-L3 er maks 16A. Med disse begrensningene så kan en via UMC trekke:

Leder tilkoblet L1 16A (L1 - begrenset av UMC kabeltversnitt)
Leder tilkoblet L2 16A (L2 - begrenset av UMC kabeltversnitt)
Leder tilkoblet N ~30A (L3 - Vektor sum av L1 + L2)

Tør vi håpe på at et slikt adapter kommer, nå som 3 fase IT ser ut til å være permanent støttet?

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OleJA

Sitat fra: fredag på torsdag 14. april 2016, klokken 11:56
Hva er prisen på denne?
500US$ for US utgave, men ikke listet på EU prislistene enda. Kan jo håpe på en pris omkring 5.000,-.

turfsurf

Sitat fra: OleJA på torsdag 14. april 2016, klokken 11:42
Teknisk sett burde det vel være mulig for Tesla å lage et Trefaset IT adapter til UMCen som gjør mer eller mindre det samme som 'Wall Connector': Vi vet at UMC'ens null leder er dimensjonert for 32A, mens L1-L3 er maks 16A. Med disse begrensningene så kan en via UMC trekke:

Leder tilkoblet L1 16A (L1 - begrenset av UMC kabeltversnitt)
Leder tilkoblet L2 16A (L2 - begrenset av UMC kabeltversnitt)
Leder tilkoblet N ~30A (L3 - Vektor sum av L1 + L2)

Tør vi håpe på at et slikt adapter kommer, nå som 3 fase IT ser ut til å være permanent støttet?
Det er vel bare å lage en overgang fra IT trefase til rødt adapter?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OleJA

Sitat fra: turfsurf på torsdag 14. april 2016, klokken 12:31
Sitat fra: OleJA på torsdag 14. april 2016, klokken 11:42
Teknisk sett burde det vel være mulig for Tesla å lage et Trefaset IT adapter til UMCen som gjør mer eller mindre det samme som 'Wall Connector': Vi vet at UMC'ens null leder er dimensjonert for 32A, mens L1-L3 er maks 16A. Med disse begrensningene så kan en via UMC trekke:

Leder tilkoblet L1 16A (L1 - begrenset av UMC kabeltversnitt)
Leder tilkoblet L2 16A (L2 - begrenset av UMC kabeltversnitt)
Leder tilkoblet N ~30A (L3 - Vektor sum av L1 + L2)

Tør vi håpe på at et slikt adapter kommer, nå som 3 fase IT ser ut til å være permanent støttet?
Det er vel bare å lage en overgang fra IT trefase til rødt adapter?
Vil en ikke da bli begrenset til maks 16A i alle lederne, slik at en ender på? (ca):

Leder tilkoblet L1 ~9A (L1 - begrenset av 16A i L3/N)
Leder tilkoblet L2 ~9A (L2 - begrenset av 16A i L3/n)
Leder tilkoblet N 16A (L3 - begrenset av rødt adapter, maks 16A)

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på torsdag 14. april 2016, klokken 11:42
Sitat fra: Griffel på onsdag 13. april 2016, klokken 14:57
For de som lurer på hvordan strømmen fordeler seg i ledningene:
Leder tilkoblet L1 18A (L1)
Leder tilkoblet L2 18A (L2)
Leder tilkoblet N 32A (L3)

Teknisk sett burde det vel være mulig for Tesla å lage et Trefaset IT adapter til UMCen som gjør mer eller mindre det samme som 'Wall Connector': Vi vet at UMC'ens null leder er dimensjonert for 32A, mens L1-L3 er maks 16A. Med disse begrensningene så kan en via UMC trekke:

Leder tilkoblet L1 16A (L1 - begrenset av UMC kabeltversnitt)
Leder tilkoblet L2 16A (L2 - begrenset av UMC kabeltversnitt)
Leder tilkoblet N ~30A (L3 - Vektor sum av L1 + L2)

Tør vi håpe på at et slikt adapter kommer, nå som 3 fase IT ser ut til å være permanent støttet?

Det er jo ikke noe poeng, du får 2x16A i steden for 1x32A. Akkurat samme ladehastighet altså. Kan være et poeng hjemme for å fordele lasten bedre, men da setter man vel heller opp en ladestasjon.'

Det adapteret som mangler fra Tesla er helt klart 16A 230V 1-fase blå CEE.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA