Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lang ladetid - tekna 30 kW

Startet av indianrunner70, tirsdag 12. april 2016, klokken 18:28

« forrige - neste »

indianrunner70

Folks,
Jeg erfarer at lade tiden for Tekna 30kW er 17-20 timer (uavhengig av 10 eller 16A) fra mer eller mindre tomt batteri. Jeg hadde 1 generasjon i nærmere 3 år og lade tid var 9-11 timer (16-10 A).
En annen observasjon er at prosent indikator for batteriet ikke stemmer overens med indikator for ladetiden i timer, i.e.  fra 100% til 95% gir ladetid på +/- 3timer!
Er det noen andre der ute som har erfart noe av det samme for 30kW Leaf?


Erl_end

Beregningen i bilen på ladetid er helt feil..  :o
Etter de målingene jeg har gjort lader 30kWh Leaf ca 7% på batteriet pr time med vanlig ladekabel (10A). Lader noe senere siste prosentene opp til 100.
Jeg har 32A saltoboks hjemme og lader ca 24% pr time.
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Hans Petter Osvold

Jeg også lader ca 7/8% i timen på 16a, så det går noen timer men har bestilling inne på hurtigere lader,

Erl_end

Sitat fra: Erl_end på tirsdag 12. april 2016, klokken 23:34
Beregningen i bilen på ladetid er helt feil..  :o
Etter de målingene jeg har gjort lader 30kWh Leaf ca 7% på batteriet pr time med vanlig ladekabel (10A). Lader noe senere siste prosentene opp til 100.
Jeg har 32A saltoboks hjemme og lader ca 24% pr time.

Så forresten bilen mente jeg skulle bruke 1 time med 6,6Kw og lade opp. Da var batteriet 100%..  :o
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Solan_G

Har observert at Nisan nå leverer ladekabel som bare åpner for 8A som standard.

Jeg fikk en sånn med min 30Kw Leaf og klaget til forhandler på det. Vi kikket i flere av de nye bilene og det var samme 8A kabel i alle sammen. Med den kabelen lader bilen bare med 1750W.

Var heldig å fikk tak i en orginal 10A kabel, og med den lader bilen 2250W. De 500W i differanse høres karnskje ikke så mye ut, men utgjør en hel del i ladetid på et såpass stort batteri.

Chy

Opplever at min lader vel 6% i timen med original kabelen. Har 16A hjemmelader og opplever da ladehastiget på 14% i timen. Reagerte i begynnelsen på at jeg bare fikk 6% i timen da jeg hadde regnet meg frem til vel 7/8%, men godtok at det var vel slik. Jeg har vel en slik 8A original kabel jeg da :S
2016 Nissan Leaf 30kW - Første bil

Chy

Sitat fra: Solan_G på torsdag 14. april 2016, klokken 13:32
Var heldig å fikk tak i en orginal 10A kabel, og med den lader bilen 2250W. De 500W i differanse høres karnskje ikke så mye ut, men utgjør en hel del i ladetid på et såpass stort batteri.

Fikk du tak i 10A kabel fra forhandler siden du klaget, eller måtte du kjøpe selv?
2016 Nissan Leaf 30kW - Første bil

indianrunner70

Jeg ble oppringt i går av teknisk sjef fra Nissan som kunne fortelle at standard lade kabel er begrenset til 8A...jeg har fint bedt om å få en standard 10A da 8A ikke er iht til lade tid i instruksjons bøkene.

Solan_G

Sitat fra: Chy på torsdag 14. april 2016, klokken 13:47
Sitat fra: Solan_G på torsdag 14. april 2016, klokken 13:32
Var heldig å fikk tak i en orginal 10A kabel, og med den lader bilen 2250W. De 500W i differanse høres karnskje ikke så mye ut, men utgjør en hel del i ladetid på et såpass stort batteri.

Fikk du tak i 10A kabel fra forhandler siden du klaget, eller måtte du kjøpe selv?

Fant en ny bil i butikken med 10A kabel og fikk lov å bytte :)

8A kabel blir bare helt håpløst i praksis. De kom bare med en svada forklaring på hvorfor de leverte med det, og ikke 10A.

jkirkebo

Sitat fra: Solan_G på torsdag 14. april 2016, klokken 19:16
Sitat fra: Chy på torsdag 14. april 2016, klokken 13:47
Sitat fra: Solan_G på torsdag 14. april 2016, klokken 13:32
Var heldig å fikk tak i en orginal 10A kabel, og med den lader bilen 2250W. De 500W i differanse høres karnskje ikke så mye ut, men utgjør en hel del i ladetid på et såpass stort batteri.

Fikk du tak i 10A kabel fra forhandler siden du klaget, eller måtte du kjøpe selv?

Fant en ny bil i butikken med 10A kabel og fikk lov å bytte :)

8A kabel blir bare helt håpløst i praksis. De kom bare med en svada forklaring på hvorfor de leverte med det, og ikke 10A.

Det er nok pga. følgende:

- Nye schuko-kontakter for lading kan sikres med maks 10A
- Det anbefales ikke å utnytte en kurs 100% over lang tid om man kan la være
- DSB anbefaler maks 8A kontinuerlig last på schuko

8A lading på en 10A kurs tilfredsstiller alle disse kravene. Blir det for tregt er det nok av justerbare 16A ladekabler å få kjøpt heldigvis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nr1rayner

8???
Jiisess!! Nissan startet vel med 13A og trillingene med 16A. Så ble det 10 og nå 8. Blir det neste 5? Hjelper ikke med rekkevidde hvis man bruker 1mnd på å lade opp igjen...  ???
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rav4_EV

Det er jo ikke påbudt å bruke disse nødladekablene som følger med bilen.

Presse og konservative mennesker har tvunget frem en kultur at nødkabelen har blitt hovedladekabel.

http://www.tu.no/artikler/nissans-ladebloff-leaf-kabelen-skal-ikke-brukes/239275
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Solan_G

Nja... Jeg tror litt av problemet er at tilgangen på "sikkre" hjemmeladere fremdeles er uoversiktlig, proprietært og uforholdsmessig dyrt. I omtrent den rekkefølgen.

Uoversiktlig fordi folk flest som ikke er svært teknisk intresert sliter med å fortså hva de forskjellige standardene, modene, typene osv faktisk er for noe rart. Derav tråd opp, og tråd ned med spørsmål her på forumet om akkurat det.

Proprietært forde boksene merkeforhandlerene "pusher" har fast kabel og bare passer til sånn eller slik bil. Dette har blitt litt bedre med tiden, men skaper fremdeles usikkerhet for mange.

Uforholdsmessig dyrt forde mange skikkelige bokser bare er tilgjengelig via monopolisert instalatør som kan og vil ta seg rikelig betalt for å installere vidunderboksen.

Selv har jeg en e-Up og en Leaf, så jeg burde hatt en mode3 boks i garasjen, men det er nesten ikke å få tak i til en fornuftig pris :(


tutti

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. april 2016, klokken 20:26

Det er nok pga. følgende:

- Nye schuko-kontakter for lading kan sikres med maks 10A
- Det anbefales ikke å utnytte en kurs 100% over lang tid om man kan la være
- DSB anbefaler maks 8A kontinuerlig last på schuko

8A lading på en 10A kurs tilfredsstiller alle disse kravene. Blir det for tregt er det nok av justerbare 16A ladekabler å få kjøpt heldigvis.
Jeg har nytt TN-anlegg og hos meg går det fint å lade 16A på schuko.

nr1rayner

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 14. april 2016, klokken 21:43
Det er jo ikke påbudt å bruke disse nødladekablene som følger med bilen.

Presse og konservative mennesker har tvunget frem en kultur at nødkabelen har blitt hovedladekabel.

http://www.tu.no/artikler/nissans-ladebloff-leaf-kabelen-skal-ikke-brukes/239275
Nei, det er jo ikke det..
Men, for meg (og sikkert mange andre) er "nødladeren" eneste lademulighet bortsett fra hurtiglader selvsagt. Snart blir det flytting til borettslag, som så mange andre ikke ikke har lademulighet så da blir det offentlige stikk.
Ellers er jo "nødladeren" kjekk på tur, og da er det jo forargende å ha så lav ladehastighet. Offentlig ladepunkt er jo stort sett vanlig schuko..

Forøvrig, 16A kabel trekker vel normalt rundt 14-15A, 10A trekker rett i overkant av 9A, så da spørs det om 8A-kabelen egentlig trekker rett over 7A...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA