Dollaren faller - når kommer prisreduksjonen? Og når skal du kjøpe neste Model S

Startet av MeTesla, mandag 11. april 2016, klokken 16:34

« forrige - neste »

vnm

Var innom Tesla Skøyen på lørdag. I følge selgeren der, gikk det unna som bare det. Både av S og X.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

MeTesla

Oi! Dollaren faller - nå er den 8.18. Er det sannsynlig med prisreduksjon? Eller tror folk fortsatt på ytterligere prisoppgang?

Jeg lurer fortsatt på når god timing for kjøp av min neste Model S er...

turfsurf

Samme fikk jeg høre og. Selger godt. Men vi ser jo det fort på registreringsstatistikken. X mener jeg fint er konkurransedyktig som det er. S ikke fullt så mye.

--
turfsurf
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

50%NoFuel

Begynner ikke prisen på bil kjøpt i USA vs. Norge å bli stor etter at $ har svekket seg ift NOK?
Fremtiden er elektrisk

Bjoris

Denne grafen viser utvikling siste 10 år, ingen garanti for at historien gjentar seg de neste 10 år, men kommer oljen tilbake så er det bare å innse at vi som kjøper nå går på en valutasmell... i tillegg til teknologismell, hehe

Som en ser, burde kursen ned til ca 6 før en er på trygg grunn historisk sett...

En S60 koster 66.000 dollar som med kurs 6 blir 396.000,- så si 30.000 i ekstra kostnader med å få bilen til Norge kontra å levere den fra fabrikken så er du på 426.000 mot dagens 584.000. Ikke noe hyggelig scenario nei, dette kommer på toppen av vanlig verdifall og hyper teknologisk utvikling...

MEN, så er spørsmålet selvsagt på hvor kort tid dette kan skje? Vanskelig å si, Donald Duck (eh Trump) kan nok få fart på sakene f.eks... Valuta har gang på gang vist seg veldig vanskelig å spå på litt lengre enn kort sikt... Til neste år kan dette se helt annerledes ut... så det er big time risk å kjøpe Tesla og andre varer i valuta nå med så svak krone... Sånn er det bare, så må en se på hva en sparer på å kjøpe nå ifht å vente mtp mva, øvrige fritak, spart kost strøm vs diesel om det er alternativet mv... Så er det noe med å ikke vente seg i hell...

Amoss

Sitat fra: 50%NoFuel på fredag 12. august 2016, klokken 14:44
1) Når reduserer Tesla prisene i Norge pga lavere dollarkurs?

2) Og når reduserer Tesla prisen som følge av billigere batteri?

Tidligere når disse spørsmålene har vært oppe har jeg tippet:
1) Når USD har ligget under 8kr i sånn ca ett par måneder i strekk.
2) Aldri, de vil nok heller levere bilen bedre utstyrt for samme pris. Bilene ligger (i USA) i omtrent det prissjiktet de ønsker å ligge.

... men igjen: Dette er kun mine spekulasjoner.
Model S 85D

tiger`n

Sitat fra: vnm på fredag 12. august 2016, klokken 15:18
Var innom Tesla Skøyen på lørdag. I følge selgeren der, gikk det unna som bare det. Både av S og X.
De vil vel ikke akkurat svartmale. Salget har hatt kraftig tilbakegang på ett år, reddes nok litt av TMX.
http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2016/05/Salget-av-Tesla-stuper

Bjoris

Ang pkt 2, de priser ikke bilene etter hva det koster å lage dem, batteriene har sikkert blitt halvert i pris siden første bil ble levert i 2012, men de har ikke satt ned prisen av den grunn. Så lenge ingen konkurrenter tilbyr de samme til bedre pris eller at salget avtar blir det ingen prisreduksjon. Dessuten kommer model 3 som skal ta de kjøperene som syns S/X er for dyrt... Det å droppe prisen på S og X nå ville jo vært dumt da hadde ikke 3 sett ut som ett så bra kjøp lengre...

petersv

De har jo nettopp satt ned prisene, ref. S60.

Counterpointer

Virker dog som bruktbilene er på vei ned. Flere S85d (2015 mod kort km) til under 700. Ikke kjempemye men...

50%NoFuel

Fremtiden er elektrisk

MrBacardi

Hm, ser at de grå skinnsetene nå faktisk er utsolgt fram til januar 2017. Litt spesielt med så lang periode
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Leafy

Tipper det heller kommer en prisoppgang, ihvertfall på TMX. Et premium produkt det er høy etterspørsel etter og dermed ingen grunn til å sette ned prisen.

På TMS kan det derimot skje noe med prisen, i iallefall på de rimeligste variantene. For å gjøre Tesla mer konkurransedyktig mot andre modeller som etterhvert kommer på markedet. Da er det viktig å ha så høy margin som mulig på andre modeller og varianter.

Og så må man ikke glemme at Tesla taper penger så det griner...
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21 - Solgt!
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Siggen

Tror jeg ikke vil skje grunnet forventede innføring av MVA ilø av neste 18 mnd.

Noe justering, ja kanskje, hvis dollar holder seg 15-20øre under 8kr i 2-3mnd og banen ser lik ut de neste 3-4 mnd. Men ellers er håpet å holde prisen der den er i dag for således kunne ta en større reduksjon ved innføringen av MVA og eventuelle avgifter tror jeg.

SurSnasen

Sitat fra: Leafy på fredag 12. august 2016, klokken 19:12
Tipper det heller kommer en prisoppgang, ihvertfall på TMX. Et premium produkt det er høy etterspørsel etter og dermed ingen grunn til å sette ned prisen.

Om man bestiller Model X i dag så kan man få leveranse i oktober. Det tyder jo ikke akkurat på særlig lang produksjonskø. Så det går jo an å drømme om priskutt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA