Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Positiv bi-effekt av å bli EL-bil eier

Startet av Bellefield, lørdag 09. april 2016, klokken 00:00

« forrige - neste »

Bellefield

Fikk meg en ny Nissan Leaf Accenta 30 KW i januar og er til nå strålende fornøyd med bilen! Dette er vår første EL-bil, og den eneste bilen vi har. Selv om vi har to barn på under 4 år går det faktisk helt fint :)

Miljøaspektet er det som ofte blir dratt frem i media og blant politikere som EL-bilens fremste egenskap. Men hovedmotivasjonen blant elbil-kjøperne er som regel ikke miljøargumentet, selv om det nok finnes en god andel idealister blant elbil-eierne også.

For min del tipper jeg at jeg har sånn cirka det samme synet på klima- og miljøutfordringene i verden som den gjennomsnittlige elbileier. Fint å redusere klimaavtrykket, men ikke noe som engasjerer meg i nevneverdig grad. Hovedmotivasjonen for å kjøpe el-bil var for å redusere bilkostnadene. Mens miljøaspektet anser jeg som en bonus.

Men det jeg faktisk har merket meg etter å ha kjørt rundt i en klimavennlig bli de siste par månedene har overrasket meg litt. Slapp av, jeg har ikke meldt meg inn i MDG eller Bellona eller lignende. Men jeg merker faktisk en ørliten bevegelse i retning av et litt mer positiv syn på miljøbevegelsens kamp. Mulig fordi en får litt "selvtillit" og faktisk føler at en bidrar med en dråpe i miljøhavet ved å kjøre utslippsfritt. Hovedargumentet mitt for å kjøre elbil er fortsatt økonomiske hensyn. Men jeg tror faktisk at jeg har fått et litt større engasjement for miljøsaken enn jeg hadde når jeg kjørte rundt i min Ford Focus. Og det har overrasket meg :D

Andre med lignende erfaringer?

Carl Anton Stenling

Dette er nok ikke en helt uvanlig endring i miljøengasjement etter elbilkjøp. TØI har gjort en undersøkelse som tyder på noe lignende.

Kanskje dette skyldes kognitiv dissonans?

Dessverre fungere kanskje mekanismen i motsatt retning også. Hvis man kjører en fossilbil så får man muligens behov for å bagatellisere miljøutfordringene?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Kanutten

Mer miljøbevisst? Egentlig ikke... jeg innrømmer gjerne at jeg kjøpte elbil primært av økonomiske hensyn.

Imidlertid opplever jeg at eGolfen er en mye bedre bil i daglig bruk enn en fossil-Golf. Stillegående, kvikk respons og generelt god å kjøre. Gleder meg derfor veldig til vi får elbiler med fossil rekkevidde. Porsche Mission E virker jo lovende :-)

Elmo

Sitat fra: Bellefield på lørdag 09. april 2016, klokken 00:00
Hovedmotivasjonen for å kjøpe el-bil var for å redusere bilkostnadene. Mens miljøaspektet anser jeg som en bonus.

Det er nettopp det som er så fint med elbil. Det har ingenting å si hvorfor man kjøper elbil. Miljøgevinsten er den samme uansett ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Carl Anton Stenling

#4
Må jo faktisk si at det gleder meg virkelig mye når jeg fra tid til annen treffer klimaskeptikere som velger elbil pga. insentivene. Da får man ekstra god valuta for avgiftslettelsene :-)

Spøk til side: Man skal ikke kimse av den motiverende verdien av elbilene. De viser at det nytter å gjøre smarte miljøvalg og faktisk behøver ikke ulempene være store.

Tilfredshetsfaktoren blant elbileierne viser at mange har blitt positivt overrasket.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Taffelman

Som tidligere "bilbane guru" hadde jeg stor tro på elmotoren som drivlinje, og nå vet jeg at jeg hadde rett :)

Elmotor har en hærlig respons og skyv på lavt turtall som er overlegent det meste av forbrenningsmotor og slurekasse, så selv mange "petrolheads" får en aha opplevelse.

Jeg var sikker på at turboen var gåen på 520'en når den skulle leveres i innbytte, men den var i topp stand, det var bare jeg som hadde blitt vant med responsen til i3  ;D

Men det er når man glir stille rolig og vibrasjonsfritt frem at man blir sittende å se litt ekstra på naturen langs landeveien, eller menneskene i som går gatelangs i byen. Det er som om man får litt ekstra stillhet som maner til ettertanke når man kjører elbil.
X75D
TM3 LR AWD

Amoss

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 09. april 2016, klokken 00:09
Dessverre fungere kanskje mekanismen i motsatt retning også. Hvis man kjører en fossilbil så får man muligens behov for å bagatellisere miljøutfordringene?

Tror nok du er inne på noe der. Ingen som kjører fossilbil i dag er ukjente med at utslipp fra bilen er regnet som ett problem. Men du sitter der i bilen og føler ikke noe behov for å slutte med det, til det er privatbilen alt for kjekk å ha, så man bevisst eller ubevisst bagatelliserer problemene med utslipp, og overdriver problemene med alternativet. Vi har vel alle her lest folk - selv her inne på elbilforum som insisterer på at de kunne kjøre 1000+km non-stopp og så kun bruke 5 minutter eller mindre på å fylle tanken for 1000+ nye km. "Alt annet er uaktuelt". Dette gjelder kanskje noen få, men de fleste som hevder dette er jeg overbevist om at det er redselen for å prøve noe nytt som ligger bak....
Model S 85D

timingbeltkiller

Elbil er ikke miljøvennlig.
Den er i bruk foret med fornybar strøm mindre miljøskadelig enn fossilbil.
I produksjon er den inntil videre mer miljøskadelig.
Det er viktig å være klar over verdens bilproduksjon på 100 millioner i året
og totalbestanden på en milliard er ikke økologisk bærekraftig.

Når så Kina, India og andre store nyindustrielle land planlegger
en flerdobling av disse tallene, betyr det menneskeheten bruker motorsag
på greina den sitter på.

Disse landene har nok en slags moralsk rett til å forbruke og forurense
like mye per innbygger som USA, Norge & CO.
Men det betyr like fullt å utvide ressursbehovet fra 2-3 planeter til minst det doble.

Kina gjorde verden en giga tjeneste med sin ett barns politikk.
Nå nuller landet ut fordelene og mere til med at hver av de nye småfamiliene
forbruker og forurenser mer enn de tidligere storfamiliene gjorde.
På toppen av det er det i ferd med å skrote hele ett barn regelen.

Trøsten får være i evighetens perspektiv er det bare brøkdeler av et sekund
i forskjell mellom at menneskearten forsvinner pga egen dårskap i 2116
eller om 2 milliarder år når solens siste fase umuliggjør alt liv på planeten vår.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på lørdag 09. april 2016, klokken 03:55
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 09. april 2016, klokken 00:09
Dessverre fungere kanskje mekanismen i motsatt retning også. Hvis man kjører en fossilbil så får man muligens behov for å bagatellisere miljøutfordringene?

Tror nok du er inne på noe der. Ingen som kjører fossilbil i dag er ukjente med at utslipp fra bilen er regnet som ett problem. Men du sitter der i bilen og føler ikke noe behov for å slutte med det, til det er privatbilen alt for kjekk å ha, så man bevisst eller ubevisst bagatelliserer problemene med utslipp, og overdriver problemene med alternativet. Vi har vel alle her lest folk - selv her inne på elbilforum som insisterer på at de kunne kjøre 1000+km non-stopp og så kun bruke 5 minutter eller mindre på å fylle tanken for 1000+ nye km. "Alt annet er uaktuelt". Dette gjelder kanskje noen få, men de fleste som hevder dette er jeg overbevist om at det er redselen for å prøve noe nytt som ligger bak....

Så lenge man ikke har noe alternativ glemmer man bare den dårlige samvittigheten for eksosen man spyr ut blant folk.
Tenk hvor lang tid det tok før man forstod at røyking var giftig til passivrøyking ble tilnærmet ikke-eksisterende?

Eksos er vår tids passivrøyking. Giftig, men jobben med å få den bort er i gang :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 09. april 2016, klokken 06:44
Trøsten får være i evighetens perspektiv er det bare brøkdeler av et sekund
i forskjell mellom at menneskearten forsvinner pga egen dårskap i 2116
eller om 2 milliarder år når solens siste fase umuliggjør alt liv på planeten vår.
Tror nok tjenester som Uber og bildelingstjenester som nabobil og lignende kommer til å vokse kraftig. Ellers er det ikke store forskjellen utslipp under produksjon av elbil og fossil, og dette blir bare bedre jo mere fornybar energi det blir.

Og så er det jo en grunn til at Elon Musk startet SpaceX.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AreLib

Før brydde jeg meg fint lite om miljø og slikt, men nå så synes jeg eksos lukter ille og håper flere kjøper elbil. Har og begynt å drømme om solceller på taket og vindmølle i hagen
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Amigakongen

Godt å se at flere drømmer om vindmølle. Men kjærringa nekter dessverre. :(
Diesel lukter bæsj. Men bensin lukt er faktisk veldig godt. :) Kanskje bensinlukt deo hadde vært noe?

Sitat fra: bensinhodet på lørdag 09. april 2016, klokken 13:24
Før brydde jeg meg fint lite om miljø og slikt, men nå så synes jeg eksos lukter ille og håper flere kjøper elbil. Har og begynt å drømme om solceller på taket og vindmølle i hagen
2015 BMW I3 - 11800km

Beckern

Jeg reagerer nesten motsatt. Jeg blir litt småkvalm av nyfrelste som freser ut skjellsord som fosilbiler og kreft kjærrer. De er like selv rettferdige og navlebeskunde som nyfrelste antirøykere,   .  .  . som akkurat har sluttet.

ICE eiernes rett til å få hverdagen til å gå opp er like stor som "vår" og ikke alle har penger eller det passer ikke for alle med elbil.
Men virkelig ille blir det når folk som MDG får makt. Heldigvis ødelegger de totalt for deres eget stortingsvalg. Det er nesten så man får tro på at en politikers handlinger faktisk kan få konsekvenser for dem.

e-curious

Jeg tror at dieselbil i en del tilfeller er det rette valget, i alle fall dersom man bor i grisgrente strøk. Der betyr lokal forurensing ikke så mye, samtidig at en diesel slipper ut mindre CO2.  Det er også større utvalg av gode dieselbiler som dekker ens behov enn det er elbiler.  Personlig føler jeg nok at e-Golfen blir i minste laget av og til, og kunne nok innimellom godt kunne tenkt meg stasjonsvogn.

Forøvrig er en av bilene hjertet banker mest for nå Alfa Romeo Guilia med _bensin_motor :P

Amoss

Sitat fra: Beckern på lørdag 09. april 2016, klokken 14:31
Jeg reagerer nesten motsatt. Jeg blir litt småkvalm av nyfrelste som freser ut skjellsord som fosilbiler og kreft kjærrer.

Hva du velger å bli kvalm av får være din sak ;)  Og kan gi deg rett i at uttrykk som "kreft kjærrer" nok kan klassifiseres under "skjellsord". Men, bruker selv begrepet "fossilbiler" om alle biler som drives av fossile brensler, og anser det ikke som noe skjellsord av den grunn. Bare enklere å skrive enn "biler med forbrenningsmotor" eller "biler drevet av fossile brensler". Kunne sikkert like gjerne brukt utrykket "eksosbil" som noen velger å bruke, men ser ikke at det er noe hverken mer eller mindre "skjellsord" enn "fossilbil". Utrykket fossilbil dekker også at man anser dette som en foreldet teknologi (som bør være) på vei ut.

"ICE" er en forkortelse for ett utenlandsk begrep. På norsk hadde det evnt. blitt "IFM" - "Intern forbrenningsmotor" (evnt. "innebygget" istedet for "intern"). Lurer på hvor mange som hadde forstått hva jeg snakket om hadde jeg brukt det ;)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA