Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Reliability Doesn’t Match Its High Performance

Startet av timingbeltkiller, fredag 08. april 2016, klokken 21:31

« forrige - neste »

timingbeltkiller

er et sitat fra http://www.consumerreports.org/.
Da jeg skrev det samme i et innlegg, fikk jeg som svar
jeg løy med vitende og ond vilje.

Jeg svarte med kun å poste linken til sitatet i et forgjeves håp
om at både negative og positive fakta aksepteres av den troende tesla menigheten.

Jeg burde selvsagt ha visst bedre.
Det er nok av eksempler rundt om på forumet her
som bare kan forklares med ønskebetont erindringsforskyvelse.

Tror imidlertid TM sin suksess eller fiasko er best tjent med at
teslaeiere flest slutter å benekte og bortforklare merkets kvalitetsproblemer.
De gjør etter min mening TM en bjørnetjeneste.

Men ønsker de likevel dette, får de rikelig anledning med et sitat fra dagens
The Daily Beast:

QUOTE
These lingering quality problems have soured even the most exultant praise: after scoring 103 points out of 100 in Consumer Reports' breathless initial evaluation, reliability problems dragged the Model S down to the magazine's "not recommended" status, and it eventually ended up on a "worst of the worst used cars" list.
UNQUOTE

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Cookie Monster

#1
Fakta er nok hardt for noen å svelge. Det blir ikke overfylte servicesenter fordi bilene har lite feil. Er også veldig mange feil på de tidligere som gjør at det ble full stopp på bilen. Mye av dette er løst på de nyere og når de har vært inne til fiks skal det nok også holde. Også på de nye er det en del slurvefeil men problemer som foresaker driftstans har det blitt mye mindre av.

Men også ytelsen er det enda noen spørsmålstegn rundt. Er enda en del som ikke har innsett at feks P85D ikke hadde de 700hk de oppga eller klarer ytelsene Tesla har sakt, alt som Tesla sier blir stolt blindt på av noen. Samme gjelder for P90DL. Finnes ikke en eneste en hos en kunde som har klart i nærheten av 10.9 sek på 402 metern. Tesla skriver enda at den skal klare det, men eneste som har gjort det er motortrend uten at de har noe video eller måleresultat å vise til. Er egentlig spent på når den skal klare det. Må kanskje betale 60-70 000 til sommeren for en til oppgradering? ;D

Men selv jeg ser lys i tunnelen, for ser mange av forbedringene som blir gjort fortløpende og er ganske sikker på at kjøper man en 2015 fra september eller nyere får man et ganske så problemfritt bilhold sett bort fra en liten lekkasje her og der, dugg og noen skeive paneler ;D Tesla har også blitt mye mer forsiktig så de ikke lover mye mer enn de kan levere.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

weld77

Jeg er tydligvis heldig som har TMS uten noe behov for servicebesøk. Men hvordan noen ser for seg at dette skal funke over tid med de kroniske køene på servicesenterene, stadig flere biler, nye modeller og potensielt en enorm vekst i totalt antall Teslaer på veiene i Norge er beyond me.

Hvor mange biler er det totalt i Norge nå? 10-12.000? og de sliter allerede som faen og stort sett ingen andre enn de selv får lov til å røre bilene.

o.b.lix

2013-2014 modellene hadde en del barnesykdommer, mens 2015 og 2016 er mye bedre.

Slik det skal være.

Dette bekrefter de fleste, bl.a. svenske teslaklubben er enig.

Jeg hører også til de 75% "heldige" uten feil.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

weld77

Jeg kjørte tidligere Skoda (med 1.9l jukse-TDI). Når servicelampen lyste var det bare å ringe Møller og så var det time neste uke eller uka etterpå. Det er faktisk dette folk forventer. Så god som ingen ventetid på helt uvesentlige ting som man godt kan ta et par måneder etterpå - eneste indikator på at bilen trenger litt TLC er at servicelampen lyser, ellers hadde man sannsynligvis gitt blanke.

o.b.lix

Jeg kjørte Mercedes. Der måtte man beregne i alle fall fire uker ventetid om bilen ikke var kjørbar. Hadde også ny landrover, og der måtte jeg til slutt snakke med adm.dir hos importør før verksted gadd koble til diagnosekabel innen en uke.

På Tesla  diagnostiserer de over nettet mens du snakker med de. Mye kjappere enn både Mercedes og Landrover?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

tonl

Sitat fra: o.b.lix på fredag 08. april 2016, klokken 22:38
2013-2014 modellene hadde en del barnesykdommer, mens 2015 og 2016 er mye bedre.

Slik det skal være.

Dette bekrefter de fleste, bl.a. svenske teslaklubben er enig.

Jeg hører også til de 75% "heldige" uten feil.

Jeg opplevde det motsatte. På s85 som jeg fikk juli 2014 var feilfri. På s85d som jeg fikk april 2015 var det en del trøbbel med. Verst er det lekk fra panotaket. Bilen er inne for 2 andre gang for fix av panotak. De klarte ikke å fix lekkasjen på første forsøk.

Øyvind.h

S85 fra 2013: en god del feil, men alt rettet.
2015: ingen feil
2016: ingen feil
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cookie Monster

Sitat fra: tonl på fredag 08. april 2016, klokken 22:59
Jeg opplevde det motsatte. På s85 som jeg fikk juli 2014 var feilfri. På s85d som jeg fikk april 2015 var det en del trøbbel med. Verst er det lekk fra panotaket. Bilen er inne for 2 andre gang for fix av panotak. De klarte ikke å fix lekkasjen på første forsøk.

Trenger denne pakken  ;D
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Jejl

Jeg har en P85 sept 2013 som har vært tilnærmet feilfri i 47000km til nå. Men huff, nå har det kommet fukt i baklyktene og en ripe i sidevinduet.
Får ta det på 60.000km servicen, men jeg må gjerne bestille time nå hvis de skal ta det på service? Er det lang ventetid på å få gjort slike utbedringer i Sandnes nå?

GOS

Sitat fra: o.b.lix på fredag 08. april 2016, klokken 22:38
2013-2014 modellene hadde en del barnesykdommer, mens 2015 og 2016 er mye bedre.

Slik det skal være.

Dette bekrefter de fleste, bl.a. svenske teslaklubben er enig.

Jeg hører også til de 75% "heldige" uten feil.

Er ikke så sikker på at det er så enkelt. Andre ting kan tyde på at de 2014 bilene som ble produsert like før overgang til Autopilot har lite feil. Mener å ha lest en plass at tidlig 2015 biler hadde mer feil enn sen 2014 biler?

Personlig så leter jeg etter noe å sette spikeren på nå før vår er 2 år slik at jeg eventuelt kan få meldt inn før den blir 2 år i juni. Men sliter å finne problemer selv når jeg leter med lupe etter det den ene og andre sier de har slitt med. Så summa summarium er min konklusjon at det er ikke noe mer grunn til å klage på min S85 juni 2014 enn noen av de 3 nye A6, 1 ny A4 og 1 ny A1 i perioden 2001-2011☺Med unntak av den første A6'en (2001) som ble kjørt 110.000 ble ingen av de andre kjørt mer enn 50.000 før de ble byttet ut, så det var ikke eldre biler hvor problemer begynte å oppstå. Muligens jeg har vært heldig med min S85, men har inntrykk av at andre biler levert sommeren 2014 også har vært med lite problemer.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

djlarsen

Sitat fra: GOS på fredag 08. april 2016, klokken 23:59
.... Muligens jeg har vært heldig med min S85, men har inntrykk av at andre biler levert sommeren 2014 også har vært med lite problemer.
Hentet ut min bil midt i juli 2014, og har ikke hatt noen problemer med den. Mesteparten av LED-diodene i lista øverst i bakvinduet er døde, men håper å få dette fikset på 40k service til sommeren. Er det noen som kjenner til hvorvidt dette tas på garanti? Jeg ser jo sjelden på mine egne bremselys, så det er ikke noe jeg har hengt meg opp i, men kona bemerket ganske raskt etter at jeg mottok bilen at det var noen døde dioder der..

BMW850

En selvfølge at dette går på garanti. En annen ting er at bakruta må ut  :o
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

erot

Sitat fra: djlarsen på lørdag 09. april 2016, klokken 00:38
Sitat fra: GOS på fredag 08. april 2016, klokken 23:59
.... Muligens jeg har vært heldig med min S85, men har inntrykk av at andre biler levert sommeren 2014 også har vært med lite problemer.
Hentet ut min bil midt i juli 2014, og har ikke hatt noen problemer med den. Mesteparten av LED-diodene i lista øverst i bakvinduet er døde, men håper å få dette fikset på 40k service til sommeren. Er det noen som kjenner til hvorvidt dette tas på garanti? Jeg ser jo sjelden på mine egne bremselys, så det er ikke noe jeg har hengt meg opp i, men kona bemerket ganske raskt etter at jeg mottok bilen at det var noen døde dioder der..

Et vanlig problem på tidlige, det er kommet ny bedre type som holder. Min mistet en av diodene ganske tidlig, det var nok til at de byttet den. Det var før DU-problemer og høyt trykk. Var ikke mange dagene fra jeg bemerket det til ny var satt i. Bortsett fra perioden med DU-kaoset har jeg fått fantastisk service hele veien.

OnlyOne

Sitat fra: tonl på fredag 08. april 2016, klokken 22:59
Sitat fra: o.b.lix på fredag 08. april 2016, klokken 22:38
2013-2014 modellene hadde en del barnesykdommer, mens 2015 og 2016 er mye bedre.

Slik det skal være.

Dette bekrefter de fleste, bl.a. svenske teslaklubben er enig.

Jeg hører også til de 75% "heldige" uten feil.

Jeg opplevde det motsatte. På s85 som jeg fikk juli 2014 var feilfri. På s85d som jeg fikk april 2015 var det en del trøbbel med. Verst er det lekk fra panotaket. Bilen er inne for 2 andre gang for fix av panotak. De klarte ikke å fix lekkasjen på første forsøk.


I en slik sammenheng, der det blir påstått at nyere biler har bedre driftssikkerhet enn eldre, er egen opplevelse av en nyere bil med èn feil og en eldre bil uten feil, fullstendig intetsigende.

Skal man med 100,00% sikkerhet påstå et en gruppe biler har bedre driftssikkerhet enn andre, så må man ta for seg alle bilene i begge gruppene. Skal man med stor grad av sikkerhet si noe om det samme, må man ta for seg et større antall av bilene.

Enkelte må bli flinkere til å løfte blikket, se det "store bilde" og innse at egne erfaringer er en svært liten del av sannheten.
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA