Da har også jeg fått testet ut EvBatMon. Jeg har allerede en OBDLink MX som jeg bruker med Cani0n, og denne fungerer heldigvis fint med EvBatMon også.
Mine tall er:
2012 | 56.000 | 40,8 Ah | 85 % | 04/16 | C-Zero | @goggo
Jeg testet 3 ganger og fikk samme tall hver gang ( 40,8 Ah / 85 % )
- Ved 100% ladestatus på batteriet i går.
- Etter å ha ladet batteriet helt ut, dvs kjørt ned til skilpadde og et par kilometer til. Cani0n rapporterte da 6.5% SOC og EvBatMon viste 6.5% SOC-dash og 6% SOC-real, mens displayet i bilen viste selvfølgelig ingen bars og tre streker på RR
- Etter å ha sakteladet opp til 100% ladestatus på batteriet i løpet av natt til i dag.
Grunnen til at jeg tok disse tre målingene er at jeg har forstått at bilen rekalkulerer denne batterikapasiteten hver gang batteriet lades ut til under et visst nivå, eller har jeg misforstått dette? Er det ikke derfor de lader bilen helt ut og opp igjen før de foretar kapasitetsmåling på servicen på merkeverkstedene?
Det som hadde vært interessant nå er å få foretatt målinger med EvBatMon samtidig eller like etter at noen biler har vært inne til service med batterimåling. Jeg stiller gjerne opp med utlån eller hjelp til slik måling dersom det er noen trilling eiere på Sørlandet som snart skal ha sin bil inn til service.
mvh
Hugo