Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Treg hastighet Supercharger - feil på bil?

Startet av Achilles, tirsdag 05. april 2016, klokken 21:01

« forrige - neste »

hmre

Sitat fra: Muffinman på onsdag 11. mai 2016, klokken 06:43
Tesla må virkelig kurse kundebehandlerne sine bedre...

Man skulle tro det fantes kun én fasit på hva som er normale ladehastigheter ved optimale forhold. Ganske merkelig at de ikke har peiling, går vel på opplæring ja.
2016 Tesla S90D Vin 117xxx

RaBalder

Jeg tror at i 90% av tilfellene hvor man synes man får for lite ladeeffekt, så er det fordi batteriet ikke er varmt nok.

Muffinman

Merkelig nok synes jeg alltid jeg får for lav ladeeffekt, men bilen er nok helt i orden. Hurtiglading er hurtig bare til lading å være ;)

hmre

Sitat fra: RaBalder på onsdag 11. mai 2016, klokken 17:25
Jeg tror at i 90% av tilfellene hvor man synes man får for lite ladeeffekt, så er det fordi batteriet ikke er varmt nok.

Men da vil vel hastigheten gå opp når batteriet blir varmere.

Det er vel bare til å innfinne seg i at man får den hastigheten man får, skjønner jeg.  ::)

Har sendt en mail til tesla så får vi se om jeg får noe fornuftig svar, eller om det kommer en tredje teori kanskje  :P
2016 Tesla S90D Vin 117xxx

Cookie Monster

På min ladet den maks ca 50-60 kW en gang selv ved varmt batteri og 20% SOC. Neste gang jeg skulle lade på SC fikk jeg ikke ladet i det hele tatt. Fikk feilmelding på at kabel var ødelagt. Endte opp med at de måtte bytte ladeport og ledninger (HV Harness). Siden det var kommet vann inn.

Kan jo være at det er oppdaget noe feil så hastighet blir begrenset. For virker som den gjorde det når jeg ladet da. Men som flere andre sier her så lader 90 pakken saktere enn 85 på høy soc.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Muffinman

#20
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 11. mai 2016, klokken 19:20
Endte opp med at de måtte bytte ladeport og ledninger (HV Harness). Siden det var kommet vann inn.
SB-16-44-001_Replace Charge Port Pin Carrier, 3 Phase ?

SitatOn some European and Asia Pacific Model S vehicles, the charge port pin carrier might allow water ingress inside the
charge port HV harness. This might cause a fault during vehicle charging, leading to warning messages on the instrument
cluster and an inability for the vehicle to charge.

Philip Marlowe

Sitat fra: hmre på onsdag 11. mai 2016, klokken 08:23
Sitat fra: Muffinman på onsdag 11. mai 2016, klokken 06:43
Tesla må virkelig kurse kundebehandlerne sine bedre...

Man skulle tro det fantes kun én fasit på hva som er normale ladehastigheter ved optimale forhold. Ganske merkelig at de ikke har peiling, går vel på opplæring ja.

Tror ikke de har noe særlig praktisk erfaring med bruk av bilene.
Kanskje Tesla bør gi dem firmabiler?   8)
Virker som de ikke tjener nok til å kjøpe seg egne Tesla.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Cookie Monster

Sitat fra: Muffinman på onsdag 11. mai 2016, klokken 19:33
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 11. mai 2016, klokken 19:20
Endte opp med at de måtte bytte ladeport og ledninger (HV Harness). Siden det var kommet vann inn.
SB-16-44-001_Replace Charge Port Pin Carrier, 3 Phase ?

SitatOn some European and Asia Pacific Model S vehicles, the charge port pin carrier might allow water ingress inside the
charge port HV harness. This might cause a fault during vehicle charging, leading to warning messages on the instrument
cluster and an inability for the vehicle to charge.

Stemmer ;) Delte ikke den siden den sto som merket som confidential  ;D
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Muffinman

Faktisk samme årsak til at jeg ikke la den her også  :D  Men en liten teaser må tåles.

Bilparken her i gården får den utført om noen uker.

rr2000

Jeg har opplevd at ved litt "dårlig" innplugging av ladekontakten i bilen, dvs. ikke skjøvet kraftig nok på plass, så har det gitt veldig lav ladehastighet. Ved så å bare frigjøre og plugge i på nytt, med litt vekt på kontakten, har jeg fått full ladehastighet.
P85D

BømloBjørn

Noen som har erfaring med hastigheten på 70D lading?  Er i ferd med å bestille....

Sent fra min LG-H815 via Tapatalk


Muffinman

#26
Ladet en lånt helt ny 90D på Klett i dag. Startet på 108kW og 48%, og fikk fortsatt 90kW når jeg avsluttet på 60%.

Endret batteri på nye biler eller bare endret i software? Loaneren hadde 2.18.18.

hmre

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 24. mai 2016, klokken 22:28
Ladet en lånt helt ny 90D på Klett i dag. Startet på 108kW og 48%, og fikk fortsatt 90kW når jeg avsluttet på 60%.

Endret batteri på nye biler eller bare endret i software? Loaneren hadde 2.18.18.

Jøss, ikke værst! Hvilket vin nr har den bilen?

14. mai var jeg i Nes i Ådal og fikk 116kW@22%, 94kW@35%, 62kW@55%. Ingen andre som ladet, bortsett fra en som kom mot slutten.
(PS, måtte kjøre og kjøpe burger på bensinstasjonen siden Valdresporten var stengt, om den oppmerksomme av dere ser på klokkeslettene, hehe. Det slo meg forresten når jeg stod inne på bensinstasjonen, at all den tiden jeg brukte på å stå i kø for å bestille burgeren og vente på at den skulle bli laget, samt evt tiden på å fylle bensin/diesel, tok lengre tid enn det ville tatt å supercharge Teslaen nok til å minst nå neste SC. Og da er ikke tiden på å spise burgeren tatt med :))
2016 Tesla S90D Vin 117xxx

hmre

Sitat fra: hmre på onsdag 11. mai 2016, klokken 19:06
Har sendt en mail til tesla så får vi se om jeg får noe fornuftig svar, eller om det kommer en tredje teori kanskje  :P

Etter noen mail frem og tilbake har jeg ikke blitt noe klokere. Fikk ikke svar på alt jeg spurte om heller, men fikk i det minste kjapt svar.
Må si det er merkelig at de serverer tullesvar når folk spør, og spesielt fra de som sitter på telefonsupport. Man stoler jo generelt på at de har peiling..

Her er noe av svarene jeg fikk, som kan være interessante for andre:
---
Det finnes desverre ingen svar på hvilken ladehastighet du får på superchargeren når du har 25% igjen (eller mer) på batteriet da dette alltid vil variere. Det finnes ingen fasit.
Variablene vil ikke være så store at det blir vanskelig å planlegge en langtur. Man kan bruke trip planner som er i bilen, men husk at denne kun er i beta versjon pr dags dato.
---
Supercharging is one of the most amazing aspects of owning a Tesla. Since launching we have 611 Superchargers stations with 3,600 Superchargers and made long distance travel using electric vehicles not only possible but enjoyable

Tesla Superchargers have been designed to provide the fastest, safest charging possible. When Supercharging your vehicle can receive energy at a rate up to 15 times higher than what is available when charging at Level 2 charging. A Tesla Supercharger can provide so much power that the limiting factor is not the Supercharger but rather the battery's ability to receive the charge. For this reason, Supercharging rates are highest when the battery is at a low state of charge, and diminish as the battery nears full charge.

Supercharging can be thought of as like an athlete eating an energy bar:  it provides a fast way to refuel when needed, but shouldn't be the sole source of fuel day in and day out. Similarly, the battery in your Tesla will not be able to Supercharge at maximum speed an infinite number of times. If the battery repeatedly experiences the exceptionally high rate of charging that Supercharging provides it will gradually no longer be able to achieve the same maximum charge rate. The vehicle will always be able to Supercharge, and the peak charge rates will still fast exceed even the fastest DC or AC charging, but the time it takes to Supercharge may increase at low state of charge (most impacted below 30% State of Charge).

---
Jeg ba om en forklaring på: "A 90 kW limitation only adds about 4 min to the charging time from 0% to 40% state of charge, for the typical pack of this design in ideal conditions.
A cool battery or a supercharger that is being shared will often negate this 4 minute advantage.
"

Fikk til svar: "Beskrivelsen betyr at om du velger å lade fra 0kw til 90kw (100%) kontra 80% vil det legges til 4 minutter ladetid fra 0-40%. Merk at dette kun er det typiske for et 90kw batteri, altså ikke en konstant beregning.
Men igjen, dersom batteriet er kaldt eller om man superlader så vil ikke dette være gjeldende.
"

Dette svaret skjønte jeg enda mindre av, så jeg svarte: "Mener du at hvis jeg «drar streken» bort til 100% (for at bilen skal lade til 100%) så legger den på 4 minutter ladetid fra 0-40%? Hva om jeg ikke starter på 0%? Hva om jeg først starter med å sette den til å lade til 80%, og så forandrer til 100% etterpå? hvordan skal den vite hva jeg velger? Forstår ikke logikken her..."

Fikk aldri noe svar på dette. Det er vel ikke så viktig egentlig, men blir jo nysgjerrig.
2016 Tesla S90D Vin 117xxx

krokhol

Hei Tesla-familien. Treg SC? Jeg hentet ut S70D i Drammen 24.juni, face-lift og greier, og koser meg nå med ny-bilen. Helt topp, kona er helt i hundre også. Må lære mye om dette rundt lading, og hvilke kabler jeg trenger. Men en bekymring er dukket opp: treg lading på SC. Ladet på SC Sarpsborg for første gang og fikk ladet kun ca 70km/t. Fikk ca 8 mil på litt over en time. Bør vel endre fra km/t til kW/t på ladestatusen. Fakta: Hadde kjørt kun 2 mil fra Moss og batt på ca 90km restkapasitet (ca 20% kanskje- har ikke ladet til 100% for å se maksrekkevidden ennå). Bør vel endres til prosent av full-ladet i stedet for km igjen til tomt batteri. Det var 4-5 andre Teslaer som ladet samtidig. 15 grader i luften. Har kun ladet SC denne ene gangen, og hvis dette vedvarer er jeg bekymret for å basere meg på SC ved kjøring f.eks til Bergen- er redd det vil ta uhorvelig lang til å vente i Gol eller Aurland. Kan det være noe med de nye batteriene kanskje.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA