Nissan kunne like gjerne sendt med en kartbok i papirformat. Da hadde en ihvertfall hatt noe som var oppdatert på kjøpsdatoen. Jeg må kjøre "offroad" for å komme hjem, enda veiene i området ble åpnet ca 2002.
Jeg kjøpte Leaf'en i august 2018, og begynte ganske fort å klage på kartet. Hos Nissan-forhandleren ble det ikke tatt alvorlig før i begynnelsen av november. Da kom de med en ny kartbrikke, men da all programvaren var installert, ble det spørsmål om aktiveringskode, og det var ikke med i "pakken".
Slik var da situasjonen fram til 12. mars 2019. I fire måneder har jeg manglet kart, navigasjon, radio, trafikkskiltleser og sannsynligvis handsfree.
12.mars fikk jeg beskjed om å komme å få installert ny kartbrikke.
Overraskende nok klarte de å få det til å virke, men kartet var om mulig enda eldre enn det originale.
Serienummer på det originale var : 25920 5SJ0A / EUR
Serienummer på det "nye" er: 25920 5SJ0A / EUR S
Etter hva jeg kan se så er det siste noe eldre enn det første, pga at enda flere veier mangler.
Imidlertid viser kartversjonen det samme: 16-17ÅR.
Forhandleren (og også Nissan sentralt) har vært flinke til å påpeke at dette betyr at kartet er fra 2016-2017, ikke at det er 16-17 år gammelt.
Makan !!
Det er mulig at kartbrikken er fra 2016/2017, men kartgrunnlaget er fra 2001/2002.
Mye av problemet med Leaf er at servicen er omvendt proporsjonal med kundekøen.
Selv om dette er en bagatell, har jeg mistet tilliten til denne forhandleren, og kan godt tenke meg å selge hele bilen.
Bilkjøp betyr ganske mange penger, det burde derfor vært et minstemål hos forhandlere både når det gjelder produktkunnskap og vilje/evne til å løse problemer.