Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gamle kart i navigasjon?

Startet av terjetorb, søndag 03. april 2016, klokken 21:46

« forrige - neste »

terjetorb

Hei
Fikk min 2016 Tekna 30 kw 1. februar. Har etterhvert lagt merke til at kartverket i GPS'en er minst 3 år gamle. Da jeg tok opp dette med en fyr hos forhandleren, fikk jeg beskjed om at dette "gjelder alle nye biler vi selger" og han trodde at "det vil komme tilbud om å kjøpe  oppdatering i løpet av våren"....
Synes vel egentlig at en ny bil bør leveres med oppdaterte kart. Noen andre som har sjekket ut dette?

qualbeen

Kartene fra Nissan er gamle ja, men med mindre du kjøper en Tesla, vil du slite med å finne noen bil med GPS som overgår den du har i lomma.
I starten irriterte jeg meg litt over Leaf'ens dårlige GPS, men jeg har innsett at uansett hvor freshy kart de gir meg, kommer jeg til å fortsette med Google Maps  :P


Hvorfor gidder Nissan i det hele tatt å prøve? Tror de at de kan kart og navigering bedre enn Google?
Kan de ikke legge inn støtte Android Auto / CarPlay, og legge ned sin egen tullete satsning?  ;)

leafolainen


ohowl

De gidder fordi de da kan flå kunder ved å selge "oppdaterte" "kart".
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

3irikur

Sitat fra: ohowl på mandag 04. april 2016, klokken 10:43
De gidder fordi de da kan flå kunder ved å selge "oppdaterte" "kart".
Jeg hadde villig latt meg flå for bedre kart, hvordan gjør Nissan dette? De har ikke tjent noe på meg ennå...
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

leafnor

Sitat fra: 3irikur på mandag 04. april 2016, klokken 15:35
Sitat fra: ohowl på mandag 04. april 2016, klokken 10:43
De gidder fordi de da kan flå kunder ved å selge "oppdaterte" "kart".
Jeg hadde villig latt meg flå for bedre kart, hvordan gjør Nissan dette? De har ikke tjent noe på meg ennå...
Her kan du kjøpe kart: http://nissan.navigation.com/en_GB/NissanEMEA/EUR?Language=en_GB&Country=NO
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

3irikur

Takk!

Men de gjør det veldig vanskelig! Jeg må bestille på en utenlandsk nettside, og får ikke oppdateringen digitalt (som teknisk sett bør være mulig), men må putte inn et minnekort i bilen?

Nissans navigasjonssystem er en vits.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

eivind85

Opplevde en vesentlig betydning av gamle kart på 2016 Leaf da jeg kjørte til Hemsedal fra Oslo. Den "nye" Vegstrekningen Sokna - Ørgenvika som ble ferdigstilt juni 2014 er ikke med på kartet. Min navigasjon ville ha meg til å kjøre via Noresund. Dette gjorde at jeg måtte fiske frem mobilen for å være sikker på at jeg kom meg til Flå.

Jeg synes også man bør kunne forvente oppdaterte kart på en ny bil.
Bor i Oppegård. Eier en Leaf 30kWh og en C-Zero som har gått hhv. 1.000 og 60.000 km

kodalse

Kartene til Nissan er så dårlig at de ikke er verdt minnebrikken de kommer på.

Selv bruker jeg en eldre Garmin Nuvi montert i det lille sidevinduet til venstre.
Oppdateres gratis opptil flere ganger i måneden om nødvendig.

Den brukes kun på langtur når jeg må sjekke gjenstående kjørestrekning med kapasitet i LeafSpy.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

AgnarM

Nissan kunne like gjerne sendt med en kartbok i papirformat. Da hadde en ihvertfall hatt noe som var oppdatert på kjøpsdatoen.  Jeg må kjøre "offroad" for å komme hjem, enda veiene i området ble åpnet ca 2002.
Jeg kjøpte Leaf'en i august 2018, og begynte ganske fort å klage på kartet. Hos Nissan-forhandleren ble det ikke tatt alvorlig før i begynnelsen av november. Da kom de med en ny kartbrikke, men da all programvaren var installert, ble det spørsmål om aktiveringskode, og det var ikke med i "pakken".
Slik var da situasjonen fram til 12. mars 2019. I fire måneder har jeg manglet kart, navigasjon, radio, trafikkskiltleser og sannsynligvis handsfree.
12.mars fikk jeg beskjed om å komme å få installert ny kartbrikke.
Overraskende nok klarte de å få det til å virke, men kartet var om mulig enda eldre enn det originale.
Serienummer på det originale var : 25920 5SJ0A / EUR
Serienummer på det "nye" er:  25920 5SJ0A / EUR S
Etter hva jeg kan se så er det siste noe eldre enn det første, pga at enda flere veier mangler.
Imidlertid viser kartversjonen det samme: 16-17ÅR.
Forhandleren (og også Nissan sentralt) har vært flinke til å påpeke at dette betyr at kartet er fra 2016-2017, ikke at det er 16-17 år gammelt.
Makan !!
Det er mulig at kartbrikken er fra 2016/2017, men kartgrunnlaget er fra 2001/2002.
Mye av problemet med Leaf er at servicen er omvendt proporsjonal med kundekøen.
Selv om dette er en bagatell, har jeg mistet tilliten til denne forhandleren, og kan godt tenke meg å selge hele bilen.
Bilkjøp betyr ganske mange penger, det burde derfor vært et minstemål hos forhandlere både når det gjelder produktkunnskap og vilje/evne til å løse problemer.

Thomas Parsli

Alle kart av den typen som brukes i Leaf er utdaterte, i beste fall er dataene minst ett år gamle og de er normalt minst to år gamle.

Kjøp en ordentlig holder til mobiltelefonen og bruk Google Maps. Da kan du også bruke Google Waze med sanntidsinformasjon fra andre brukere.

Hvis du på død og liv skal ha en gammeldags GPS, koster Tomtom Start 52 under 1000,- og inkluderer oppdateringer.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA