Gratis Supercharging for Model 3?

Startet av Mindgame, søn 03. apr 2016, kl. 19:24

« forrige - neste »

ladov

Jeg tror det sved for Tesla da de måtte endre tilgangen fra 'alltid gratis' til 'gratis på langtur' og jeg tror helst de vil slippe å gjøre det igjen. Jeg tror de vrir hodene nå for å få til en ordning hvor de fortsatt kan hevde at lading er 'gratis på langtur', samtidig som de kan hindre at folk 'misbruker' ordningen og lager kø/tvinger fram unødige utbygginger av ladestasjoner.

Jeg tror en form for 'kvote' på antall lademinutter er den enkleste måten å løse det på, ved at du får X minutter inn på 'kontoen' din hver måned, som du kan bruke når det måtte passe. Gjerne koblet med enda tettere integrering mellom bil og ladenettverk. Hvis bilen husker at du reiste langt i påska i fjor, kan den minne deg på å fullade, eller plukke ladestasjoner med ledig kapasitet langs ruten ("Kanskje du vil lade nå, neste stasjon er det kø").
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

krl

Kvoter og begrensninger er dårlige løsninger. Det fører til et mindre marked for bilene, og totalt sett færre til å dele på kostnadene. Det er godt med Tesla-kunder som knapt nok benytter superladere, noe som sannsynligvis veier opp for dem som bruker superladere ofte.

Og Tesla kan ganske enkelt ikke legge på begrensninger på eksisterende biler. Det går jo en hel haug taxier rundt om i landet. Disse lader flere ganger daglig -- noe Tesla kjenner godt til. Og det er ikke noe problem.

Kø på superladere oppstår stort sett ved store utfartshelger. Og da står neppe taxiene parkert på laderen lengre enn strengt nødvendig.

Havebigfun

Sitat fra: krl på ons 11. mai 2016, kl. 21:31
Kø på superladere oppstår stort sett ved store utfartshelger. Og da står neppe taxiene parkert på laderen lengre enn strengt nødvendig.
Dette er sikkert riktig her i landet- de av oss som krysser Danmark har antakelig annen erfaring (på linje med meg)
Man tar seg en tur til nærmeste SUC for å fullade- gjerne kombinert med møte med Tesla-venner slik at flere søyler okkuperes samtidig (dette observerte jeg senest en tirsdag kveld for 3 uker siden- tre lokale og helt rene biler av åpenbare venner som ankom samtidig på Køge- alle plassene ble da opptatt- og nestemann fikk vente). Bare strømmen i stikkontakten hjemme er dyr nok og inntekten rel. lav blir det fristende for mange. Tesla kan ikke bygge seg ut av slik bruk og bør finne på noe regulativt før TM3 kommer for fullt.
Jeg tror det bør innføres en kvote for lading på nærmeste SUC ift hjemmeadressen mens det er gratis og ubegrenset eks >100 km unna.

Amoss

Sitat fra: ladov på ons 11. mai 2016, kl. 20:26
Jeg tror det sved for Tesla da de måtte endre tilgangen fra 'alltid gratis' til 'gratis på langtur' og jeg tror helst de vil slippe å gjøre det igjen.

Nei, det tror jeg ikke, rett og slett fordi det ikke har vært noen endring på tilgangen, kun på markedføringen slik at den har blitt mer på linje med intensjonene med nettverket, slik de ble presentert under "avdukingen" av nettverket i 2012. Alt da ble det presentert som ett verktøy for å muliggjøre langturer - gratis. Men det er helt korrekt at markedføringen i mellomtinden har presentert det som "alltid gratis"/"bruk så mye du vil" uten å ta med "på langtur". Så nei, denne presiseringen i markedføringen tror jeg ikke at sved noe spesielt. Det som kan svi litt er de som kan slenge den tidligere upresise markedføringen i bordet og insistere på at de skal ha fri tilgang til lokal lading "forever", og en evnt. fremtidig ending de kan bli nødt til å gjøre for å sikre seg mot annen bruk enn det nettverket er designet for.

Og ja, kvoter er en av flere mulige løsninger, men tror at selv bruk utover kvotene blir "edrulig" priset, da målet er å gjøre bilene attraktive og åpne for problemfri bruk av elbiler. Og det blir da løsningen for de på europaferie etc - at de rett og slett betaler litt for ladingen. Ved å legge seg ca likt i pris med en normal snitt-pris på "hjemmestrøm" i nærområdet så blir det lite incentiv for å dra på superladeren for å vente på lading vs. å lade hjemme, uten at det blir noen upris for de som faktisk trenger denne tilgangen utover evnt. kvoter.

Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på ons 11. mai 2016, kl. 23:31
Jeg tror det sved for Tesla da de måtte endre tilgangen fra 'alltid gratis' til 'gratis på langtur' og jeg tror helst de vil slippe å gjøre det igjen.

Nei, det tror jeg ikke, rett og slett fordi det ikke har vært noen endring på tilgangen, kun på markedføringen slik at den har blitt mer på linje med intensjonene med nettverket, slik de ble presentert under "avdukingen" av nettverket i 2012. Alt da ble det presentert som ett verktøy for å muliggjøre langturer - gratis. Men det er helt korrekt at markedføringen i mellomtinden har presentert det som "alltid gratis"/"bruk så mye du vil" uten å ta med "på langtur".

Ja budskapet har alltid vært at ladenettverket settes opp for å muliggjøre langturer. At de ikke har nevnt langtur over alt hvor de skriver/snakker om nettverket betyr ikke at folk bør unnlate å lese om nettverket på nettsiden der bilene selges, eller på en PC i fysisk butikk der biler selges.

Det som svir er nok at mange er så gjerrige og verdsetter sin egen tid så lavt at de misbruker ladenettverket. De tenker ikke på hvor lite beløp de får tilført ift tiden de står, ei heller at de må opplyse om den utstrakte hurtigladingen den dagen de selger bilen for å ikke bli anmeldt for svindel. Noen kroner spart på superlader kan fort vekk bety langt lavere salgspris brukt, selv om påvirkningen hurtigladingen har hatt på batteriets levetid muligens er svært liten. Mange gidder ikke ta en slik sjanse med en så dyr del av bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på tor 12. mai 2016, kl. 08:12
Sitat fra: Amoss på ons 11. mai 2016, kl. 23:31

Nei, det tror jeg ikke, rett og slett fordi det ikke har vært noen endring på tilgangen, kun på markedføringen slik at den har blitt mer på linje med intensjonene med nettverket, slik de ble presentert under "avdukingen" av nettverket i 2012. Alt da ble det presentert som ett verktøy for å muliggjøre langturer - gratis. Men det er helt korrekt at markedføringen i mellomtinden har presentert det som "alltid gratis"/"bruk så mye du vil" uten å ta med "på langtur".

Ja budskapet har alltid vært at ladenettverket settes opp for å muliggjøre langturer. At de ikke har nevnt langtur over alt hvor de skriver/snakker om nettverket betyr ikke at folk bør unnlate å lese om nettverket på nettsiden der bilene selges, eller på en PC i fysisk butikk der biler selges.

Det som svir er nok at mange er så gjerrige og verdsetter sin egen tid så lavt at de misbruker ladenettverket. De tenker ikke på hvor lite beløp de får tilført ift tiden de står, ei heller at de må opplyse om den utstrakte hurtigladingen den dagen de selger bilen for å ikke bli anmeldt for svindel. Noen kroner spart på superlader kan fort vekk bety langt lavere salgspris brukt, selv om påvirkningen hurtigladingen har hatt på batteriets levetid muligens er svært liten. Mange gidder ikke ta en slik sjanse med en så dyr del av bilen.

Av nysgjerrighet: Hvor mye SC-lading synes du skal til før man bør opplyse om det til kjøper ved salg ev bilen? Jeg spør av nysgjerrighet, fordi jeg har ikke sett noen konkret anbefaling eller pålegg fra Tesla om eksempelvis en maks prosentandel av totalt tilført kWh på bilen skal komme fra SC...

Dessuten må jeg innrømme at jeg har ikke ført noen logg over hvor mye jeg har fylt på SC på bilen jeg hadde (men kan gjette på rundt 2.500 kWh på i underkant av 70.000 km). Tviler på at særlig mange fører en slik personlig logg.
Et annet spørsmål er om Tesla er villig til å gi ut statistikk på hvor mye SC er brukt på biler man ikke selv eier (som potensiell kjøper er man jo ikke eier av bilen).
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Øyvind.h

Vanskelig å si. Globalt ligger vel bruk av nettverket nå på ca 5-10% av kjørte km.

Tesla tar i sitt regnestykke for drivstoff-besparelse rom for opptil 30% på supercharger for å maksimere fordelen.

Om bruken ligger rundt snittet globalt ville jeg som bruktbilkjøper sett på det som normal bruk. Ligger det oppimot 30% ville jeg hatt det spesifisert fra selger. Ligger det derimot godt over 30% ville jeg nok styrt unna.

Men det er et stykke fra 30% og opp til de som baserer stort sett all kjøring på SC.

Hva som er grense for opplysningsplikt skal jeg ikke hevde bastant, men bruk som avviker fra retningslinjer og tall produsenten selv oppgir kan være en pekepinn. Dvs bruk over 30%.

For din del ville det vel medført minst 5-6000kWh lading på SC ila 70k km.  Eller minst det dobbelte av hva du har brukt. Men det blir bare synsing.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RuneW

Sitat fra: Øyvind.h på tor 12. mai 2016, kl. 08:12

Helt enig i disse betraktningene.

Når det gjelder opplysningsplikt ved utstrakt bruk av SC, så er det ikke så lett å komme med noe fasitsvar, men som kjøper ville jeg ha krevet å få disse opplysningene av selger. Om selger hadde nektet meg disse opplysningene, ville selvsagt den bilen blitt helt uaktuell å kjøpe.

Hvor mye SC egentlig har å si for levetiden til batteriene er vel også en "hemmelighet", men at SC stresser alle batterier er ingen hemmelighet. Så om valget stod mellom to ellers like biler og den ene hadde utstrakt bruk av SC, ja så hadde valget mitt blitt enkelt.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

GOS

Sitat fra: Øyvind.h på tor 12. mai 2016, kl. 10:32
Vanskelig å si. Globalt ligger vel bruk av nettverket nå på ca 5-10% av kjørte km.

Tesla tar i sitt regnestykke for drivstoff-besparelse rom for opptil 30% på supercharger for å maksimere fordelen.

Om bruken ligger rundt snittet globalt ville jeg som bruktbilkjøper sett på det som normal bruk. Ligger det oppimot 30% ville jeg hatt det spesifisert fra selger. Ligger det derimot godt over 30% ville jeg nok styrt unna.

Men det er et stykke fra 30% og opp til de som baserer stort sett all kjøring på SC.

Hva som er grense for opplysningsplikt skal jeg ikke hevde bastant, men bruk som avviker fra retningslinjer og tall produsenten selv oppgir kan være en pekepinn. Dvs bruk over 30%.

For din del ville det vel medført minst 5-6000kWh lading på SC ila 70k km.  Eller minst det dobbelte av hva du har brukt. Men det blir bare synsing.

Jeg tror ikke vi snakker om 5-10% i snitt. Jeg kjører ikke mye, <16000 i året, og det er bare noen få (ca 4) langturer i året typisk Stavanger-Østlandet, Stavanger-Hafjell eller Stavanger-Hardangervidda. Jeg lader på SC kun ved slike tilfeller, og allikevel har dette i løpet av mine 2 år med bilen, utgjort 19% av tilført effekt. Tror ikke mitt tilfeller er mer bruk av SC enn snittet.
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

Øyvind.h

Tallene mine er utledet fra flåtens kjørte km sett oppimot hvor mye flåten har ladet på SC.
Tallene er riktignok ikke nye, og jeg mener det var rundt 5%. Forventer at dette stiger med økende antall SC.

Men det er altså ikke basert på antakelser, men sammenligning av tall Tesla har offentliggjort :)

På en 50 mils langtur, eks Oslo-Trondheim, er det ikke rare påfyllet SC står for.
Tar med 90kWh hjemmefra, og lader kanskje 30-40kWh. Dvs selv på langtur er det ikke mer enn 30-40% av forbruket som dekkes med SC for min del.
VW ID4 GTX 2023

timingbeltkiller

Det er OK at TM innser ubegrenset SC var å love for mye og for nye kontrakter
innskrenker SC til kun å gjelde på langtur.

Men det er ikke OK å endre dette for inngåtte kontrakter.
Her gjelder avtalens ordlyd og ikke innskrenkende forutsetninger i strid med ordlyden.

At enkelte/de fleste bileierne kun bruker SC på langtur og
derfor ikke rammes negativt av omtolkingen av ordlyden,
er ikke noe argument for at de (få?) som rammes,
må finne seg i det.

Tviler på gruppen av bileiere som bor eller jobber nær nok en SC
til å kunne bruke den til regelmessig lading, er stor nok til å bekymre seg over.

Dersom "Så mye øl du kan drikke til maten" ikke skal gjelde for seidelproffene fra Bayern,
kan ikke dette være restaurantens underforståtte forutsetning.
Det må stå på plakaten for å kunne håndheves.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Olemann

Håper Tesla lager minutt-kvoter, det holder ikke med kW kvoter da det dessverre alltid finnes folk som ikke tenker lenger enn egen nesetipp og gjerne lar køen vokse bak seg - dersom det ikke rammer dem selv.

Ref. utviklingen mht. parkering på offentlige ladeplasser, synes dette blir verre og verre, elbil kulturen er det vanskelig å finne igjen, og kanskje ikke så rart nå som elbilene ikke lenger betinger noen form for entusiasme - som det gjorde den gangen det var PSA, Think, Buddy og Reva som var alternativene...

Min konklusjon er at "gratis" lading kun fungerer optimalt for et større fellesskap om den enkelte merker det på lommeboken om han/hun misbruker tjenesten slik at det går utover andre.

ladov

Mange hevder at Tesla betrakter utgifter til hurtigladestasjonene sine omtrent som Coca Cola ser på sitt markedsføringsbudsjett, en nødvendighet. Med det perspektivet virker det ikke fjernt at en romslig kvote er inkludert med bilen. Satt så høyt at de kan hevde at den typiske bruker ikke trenger betale for superlading.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

SurSnasen

Sitat fra: Olemann på tor 12. mai 2016, kl. 20:01
Håper Tesla lager minutt-kvoter, det holder ikke med kW kvoter da det dessverre alltid finnes folk som ikke tenker lenger enn egen nesetipp og gjerne lar køen vokse bak seg - dersom det ikke rammer dem selv.

Enig og uenig. Enig i form av at ja, det vil motivere til kortere ladetid og dermed bedre kø-avvikling. Uenig i form av at ladehastigheten på superladerne er høyst variabel. Om du havner på en bås hvor du får sterkt redusert ladehastighet fordi nabobåsen stikker av med majoriteten, vil det føles bittert å måtte bruke mye ekstra kroner og ladetid for å få strøm nok.

Jeg håper selvsagt at Tesla har superladingen inkludert i basisprisen på Model 3, men regner dessverre med at de ikke har det. I så fall håper jeg på en løsning hvor man betaler for faktisk bruk heller enn en forhåndsbetaling på 15000-20000 kroner.

Joachim@sancon.no

Jeg tror det ideelle her hadde vært at man la in et kredittkort på mytesla, og fikk opp kw eller minutt pris basert på strømprisen i området på skjermen når man valgte navigasjon til en SC. Gjerne med et påslag på 10-20%. På den måten så hadde Tesla tjent penger og gjerrigknarkene i lokalområdet hadde da ikke ladet der siden det ville koste marginalt mer en hjemme.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA