Andre som har opplevd plutselig fall i batteri prosent under kjøring?

Startet av El1, søndag 03. april 2016, klokken 01:05

« forrige - neste »

Myrvang

Skjedde meg igjen for ikke lenge siden. Var på Tøyen med 20% ish igjen. Startet opp bilen og kjørte. Før jeg var på motorveien var det 15% igjen og jeg ble redd for å ikke rekke Skøyen for lading pga Operatunellen, så kjørte oppover mot Circkle K på Alnabru. Sjekket Leafspy underveies og så at det var en del kW igjen, men plutselig var det tomt og det gikk med nød og neppe opp til laderen. Hadde 500 Wh igjen da jeg parkerte, men det var ladekø, så turte ikke ha på varmen eller noen ting. Hadde rekkeviddeangst fra P-plassen til laderen, ca 10 meter å kjøre...
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

tomrh

Ved ca 9:18:00 ut i denne så opplever Bjørn Nyland det samme med env200 og får skikkelig rekkeviddeangst! :D

https://youtu.be/u4E-NQHN3S8
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trekkoppbil

Saken handler i stor grad om man er vandt til å kjøre Nissan eller ikke.

Gjettometeret slutter å vise antall kilometer når man når very low battery warning.
For den som ikke er vandt til å kjøre Nissan, kan det være skremmende å kjøre i blinde på denne måten.  For den som er vandt til Nissan, så veit man at man har 1,9 kwt når man når VLW, og man klarer å beregne forbruket ut fra topologi og kjørestil, og varmeapparatet slår man gjerne av.

Instrumentpanelet til Nissan har grafikk med barer, farger og gjettometer som gir noen lause antydninger om nivåer. I 2018-modellen av Leaf har man også kommet med grafikk for speedometer, som minner meg om folkevogna fra 1969 som jeg vokst opp med.
På langkjøring er det nøye beregninger som gjelder, og da leser man av konkrete tall om kwt og Celcius, antall pund i dekka mm. Man trenger gjerne 3. parts utstyr som Leaf Spy pro for å gjøre det.

Når man har behov for å strekke rekkevidda litt ekstra, så gjelder det å slå av varmen, og kun bruke AC når man trenger å fjerne fukt fra rute, som forsvinner på noen få sekunder. Deretter gelder det å sette bilen i Nøytral og trille det meste av veien. Man bruker Drive kun når man har behov for litt framdrift eller bremsing. Ved framdrift gjelder det å gi på ca 16kw.
Har  man 1,9 kwt igjen, bør man klare 10 km med økonomisk kjøring på riksvei. For den som kjører hyperøkonomisk, kan man muligens klare 20km i sykkelhastighet med en Leaf, men det kan være høyest tvilsomt om det går med kassebilen.

Egentlig liker jeg best langturbeskrivelsene fra dem som skildrer hvordan virkelig liv med en Nissan foregår, og jeg synes de gamle langturbeskrivelsene til Emil løfta forumet her i sin tid.

Det andre fenomenet er at prosentene kan falle litt fort  av og til, er en annen sak.

tomrh

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 09. april 2018, klokken 21:32
For den som er vandt til Nissan, så veit man at man har 1,9 kwt når man når VLW
Er godt vant med Leaf, men som jeg skrev i svar #27 så trodde jo jeg at jeg "visste" det, VLBW inntrer alltid på 24 GIDs på Leafspy (og 49 for LBW). Men disse siste GID'ene raste mye fortere ut enn normalt denne gangen. Leafspy viser at alle cellene er ok, men det var ei celle da som var endel lavere enn de andre.

Og jeg tror det er dette som er nøkkelen til å forstå hva som skjer. BMS beregner kapasitet ut fra et gjennomsnitt av celler, men det er den svakeste cella som avgjør til slutt. BMS tillater ikke enkeltceller å komme under 2,75V. Lithiumceller har et knekkpunkt i utladningskurven der de plutselig raser utfor bakke spenningsmessig. I et dårlig balansert batteri så vil en eller flere celler rase utfor "spenningsbakken" for tidlig og BMS må justere ned kapasitet i et rasende tempo. Siden hurtiglading ikke balanserer celler så er det mer sannsynlig at dette skjer på langtur som med Bjørn Nyland.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA