Hatch-back eller?

Startet av Bjoris, fredag 01. april 2016, klokken 08:44

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 15. mars 2017, klokken 16:13
Der streken er tegnet er også der bakluken er henglset i dag. Det er bare slik at glasset følger ikke med luken.

Ja, det stemmer. Og da hjelper det jo lite at hengslingen er der oppe.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 15. mars 2017, klokken 16:13
Selv om glasset hadde fulgt med luken, så hadde ikke åpningen vært fullverdig. Det hadde vært bedre, men kanskje ikke så mye bedre at det ville gi spesielt mye mening.

Der får vi bare være uenige. Jeg synes dette ville ha gjort en stor forskjell. For meg ville det ha forvandlet luka fra et evig irritasjonsmoment til et ikke-problem.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Bjoris

Musken har nok gjort noe med vinduet i nedre kant bak, når han lover større åpning. Hvis ikke er det bare snakk at de har fått åpningen større, det hadde isåfall ikke vært første gang de lover litt mer enn de leverer:)

Amoss

Sitat fra: bjoris på onsdag 15. mars 2017, klokken 23:31
Musken har nok gjort noe med vinduet i nedre kant bak, når han lover større åpning. Hvis ikke er det bare snakk at de har fått åpningen større, det hadde isåfall ikke vært første gang de lover litt mer enn de leverer:)

hmm.... Denne forsto jeg ikke noe av?  Altså, du mener de må ha fått åpningen større ved å flytte kanten oppe mot vinduet, hvis ikke så har lovet mer enn de holder dersom åpningen bare blir større slik de lovet?  :o

Eller mener du at Elon spesifikt har lovet at åpningen skal bli større ved å flytte kanten oppe mot vinduet?

Slik jeg ser det holder de det Elon har sagt dersom åpningen inn i bagasjerommet har blitt større enn de var på Alpha prototypene som ble vist sist år, uansett i hvilken retning (oppe, nede og/eller til sidene) kantene på åpningen har blitt flyttet eller hvor mye/lite det er snakk om. Ja, det er lov å bli skuffet dersom økningen av åpningen er mindre enn man håpet på, men det går mer på hvilke forventinger en selv har gjort seg enn hva som faktisk har blitt lovet.

Selv håper jeg på at de har redusert "terskelen" i bunn, og gjerne dratt kantene på siden litt lengre ut. Har de i tillegg klart å flytte kanten oppover bakvinduet så blir det toppen av kransekaka - unnskyld, bagasjelokket ;)
Model S 85D

Bjoris

Sitat fra: Amoss på torsdag 16. mars 2017, klokken 00:35
Sitat fra: bjoris på onsdag 15. mars 2017, klokken 23:31

hmm.... Denne forsto jeg ikke noe av?  Altså, du mener de må ha fått åpningen større ved å flytte kanten oppe mot vinduet, hvis ikke så har lovet mer enn de holder dersom åpningen bare blir større slik de lovet?  :o

Eller mener du at Elon spesifikt har lovet at åpningen skal bli større ved å flytte kanten oppe mot vinduet?

Slik jeg ser det holder de det Elon har sagt dersom åpningen inn i bagasjerommet har blitt større enn de var på Alpha prototypene som ble vist sist år, uansett i hvilken retning (oppe, nede og/eller til sidene) kantene på åpningen har blitt flyttet eller hvor mye/lite det er snakk om. Ja, det er lov å bli skuffet dersom økningen av åpningen er mindre enn man håpet på, men det går mer på hvilke forventinger en selv har gjort seg enn hva som faktisk har blitt lovet.

Selv håper jeg på at de har redusert "terskelen" i bunn, og gjerne dratt kantene på siden litt lengre ut. Har de i tillegg klart å flytte kanten oppover bakvinduet så blir det toppen av kransekaka - unnskyld, bagasjelokket ;)
Det jeg er redd for er litt typisk Tesla, de sier de har løst problemet og så er det minimalt med endring. For meg er det slik at om det nå blir 10 cm større åpning så endrer ikke det mye, bedre, men fortsatt ett problemet. Jeg har kanskje dårlig fantasti, men kan ikke helt se for meg at det blir noe særlig bedre uten at det blir større åpning i overkant (altså mindre vindu)... Dette og andenebbet i front håper jeg endres;) Så får vi se. Planen er å selge X igjen og gå for 3 når denne kommer, men det er ett stor drawback denne bagasjeromsløsningen, men vi får vel se i juli hva det blir til... Godt mulig Y vil passe oss mye bedre enn 3...

Amoss

Sitat fra: bjoris på torsdag 16. mars 2017, klokken 07:48
Det jeg er redd for er litt typisk Tesla, de sier de har løst problemet og så er det minimalt med endring. For meg er det slik at om det nå blir 10 cm større åpning så endrer ikke det mye, bedre, men fortsatt ett problemet.

Joda, men her må det skilles mellom å oppfylle dine (og sikkert mange andres) ønsker, og å holde hva de har lovet. De har lovet å øke åpningen, ikke med så-så mye eller i noen bestemt retning. Så lenge de gjør det så har de holdt hva de lover. Men kanskje ikke nødvendigvis like mye eller på den måten du eller andre skulle ønske/håper på.

Sitat fra: bjoris på torsdag 16. mars 2017, klokken 07:48
Jeg har kanskje dårlig fantasti, men kan ikke helt se for meg at det blir noe særlig bedre uten at det blir større åpning i overkant (altså mindre vindu)...

Joda, ved å få bort (mesteparten av) terskelen nederst, og få dratt sidekantene litt ut så kan det hjelpe mye på innlastingsevnen slik at lasterommet blir enklere å utnytte. Men kan lett være enig i at å flytte opp nederkanten av vinduet kan være der det vil hjelpe mest for å lette innlastingen, men det kan igjen lett begrense utsynet bakover, så det blir også det området det blir mest utfordring å få barbert bort noen cm.

Har også selv gjort meg noen tanker om hvorvidt det kunne vært en ide å heller vente på Model Y bla. nettopp pga bakluka selv om jeg egentlig ikke er noen "suv-person". Men kan altså greit kunne leve med bagasjelokk så lenge den blir litt større/enklere innlasting enn på alpha prototypene.
Model S 85D

lunitiks

Sitat... og andenebbet i front håper jeg endres;)

Over Franz' dead body. Kommer ikke til å skje. Hvor mange måneder eller år tror du de har brukt på å få denne til! Quack quack
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cowboystrekk

Etter at jeg leste at Model Y også skal få den idiotiske måkevingeløsninga ble model 3 igjen mer interessant, men er veldig i tvil pga plass. Hengerfeste vil hjelpe på, men hvordan det blir med 3 barn (2 uten bilstol på 8 og 10 når jeg evt får bilen) og bagasje er jeg usikker på. Håper åpninga har blitt en del større på produksjonsmodellene.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Espen Hugaas Andersen

Det er knapt mer enn ett rykte at Model Y skal ha falkedører. Jeg tror ikke den vil ha falkedører, etter problemene med Model X. Hovedgrunnen til å ha falkedører er også tilgang til tredje seterad, og man vil neppe ha en tredje seterad på Model Y.

Jeg tror man kan leve med bagasjeplassen på Model 3, men det er helt klart ikke helt optimalt. Jeg utelukker ikke at jeg kjøper Model 3, og så bytter jeg til Model Y ved første anledning. (Kanskje man får prioritert reservasjon til Model Y ved å eie Model 3? :) )
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 22. mars 2017, klokken 10:27
(Kanskje man får prioritert reservasjon til Model Y ved å eie Model 3? :) )
Y not

Cowboystrekk

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 22. mars 2017, klokken 10:27
Det er knapt mer enn ett rykte at Model Y skal ha falkedører. Jeg tror ikke den vil ha falkedører, etter problemene med Model X. Hovedgrunnen til å ha falkedører er også tilgang til tredje seterad, og man vil neppe ha en tredje seterad på Model Y.

Jeg tror man kan leve med bagasjeplassen på Model 3, men det er helt klart ikke helt optimalt. Jeg utelukker ikke at jeg kjøper Model 3, og så bytter jeg til Model Y ved første anledning. (Kanskje man får prioritert reservasjon til Model Y ved å eie Model 3? :) )
Håper virkelig ikke Y får måkevinger. Tror det vil være elendig for Tesla på alle måter. Ca 60% av TMX-eierne sa ifølge ei undersøkelse at de skulle ønske bilen ikke hadde den dørløsninga. Det er fordyrende, mer kan gå galt og temmelig upraktisk i enkelte situasjoner.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 22. mars 2017, klokken 10:22
Etter at jeg leste at Model Y også skal få den idiotiske måkevingeløsninga ble model 3 igjen mer interessant, men er veldig i tvil pga plass. Hengerfeste vil hjelpe på, men hvordan det blir med 3 barn (2 uten bilstol på 8 og 10 når jeg evt får bilen) og bagasje er jeg usikker på. Håper åpninga har blitt en del større på produksjonsmodellene.

Tesla påstår at Model 3 "seats 5 adults comfortably", så i forhold til kupéen bør det være tilstrekkelig. Men bagasjeplassen er jo et stort usikkerhetsmoment fremdeles. Hengerfeste (og evt. mulighet for taklast) hjelper på de ukurante fasongene på bagasjen, men når man f.eks. skal til en flyplass så er jo henger ganske uaktuelt for å få med kofferter.

Men åpninga skulle også ifølge Elon Musk bli større - men hvor mye større vet jo ingen.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

spirrevipp

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 22. mars 2017, klokken 11:04
Håper virkelig ikke Y får måkevinger. Tror det vil være elendig for Tesla på alle måter. Ca 60% av TMX-eierne sa ifølge ei undersøkelse at de skulle ønske bilen ikke hadde den dørløsninga. Det er fordyrende, mer kan gå galt og temmelig upraktisk i enkelte situasjoner.

Ditto. Håper Model Y får vanlige dører, høy(ere) sittestilling, brukbar plass i baksete, hengerfeste, samt praktisk og romslig bagasjerom.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Counterpointer

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 22. mars 2017, klokken 13:26

Tesla påstår at Model 3 "seats 5 adults comfortably", så i forhold til kupéen bør det være tilstrekkelig. Men bagasjeplassen er jo et stort usikkerhetsmoment fremdeles. Hengerfeste (og evt. mulighet for taklast) hjelper på de ukurante fasongene på bagasjen, men når man f.eks. skal til en flyplass så er jo henger ganske uaktuelt for å få med kofferter.
En får også oppbevaringsboks til hengerfeste Jeg ville aldri hatt det men det løser nevnte problem.

https://www.google.no/search?q=lasteboks+til+hengerfeste&client=safari&hl=nb-no&prmd=ivmn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi-wtK7y-rSAhVlDZoKHZJsAgsQ_AUIBygB&biw=375&bih=559#imgrc=czlpkrNChBQs_M:

Rolf Gjerdsjø

2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA