Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Useriøs kørordning for Model 3

Startet av Trond.m, torsdag 31. mars 2016, klokken 15:31

« forrige - neste »

Megaoctane

Har lyst til å reservere en Model 3 men vil se bilen først.
Uansett om jeg reserverer i dag eller i morgen vil i praksis bety at jeg får bilen 1 mnd eller 2 tidligere/senere. Når det allerede er 2 år til den kommer - så klarer man å vente 1-2 mnd til.

Mercedes skal også bygge egen batteri fabrikk, og skal komme med 2-3 rene el biler innen 2018.
BMW jobber også med en el bil på 5-serie plattformen, så tydelig at Model 3 vil få kraftig konkurranse....

Amoss

Sitat fra: Megaoctane på torsdag 31. mars 2016, klokken 17:34
Mercedes skal også bygge egen batteri fabrikk, og skal komme med 2-3 rene el biler innen 2018.

En vanlig missforståelse dette ja. De skal bygge en batteriPAKKE fabrikk, altså ikke en fabrikk der man produserer battericeller, men en fabrikk der man putter innkjøpte battericeller inn i batteripakker for bruk i egne biler. Altså i praksis det samme som de alt gjør i Gigafabrikken til Tesla mens selv første byggetrinn fortsatt er under bygging.
Model S 85D

afitch80

Sitat fra: TM på torsdag 31. mars 2016, klokken 16:09
Problemet er vel at hvis alle som har en eller flere Tesla skal få levert bil før noen andre, så er det jo umulig å vite hvilken plass man ender opp med i køen. Jeg har ikke noe problem med at en Tesla eier eller andre videreselger sin bil, men at Tesla opererer med intern prioritering av kundene. Det er det ingen andre bilforretninger som hverken ønsker eller våger å gjøre. Telsa trenger mange nye kunder for å kunne overleve, men amerikanere gjør og sier mye rart. Det er vel Trump et godt eksempel på  ;)
Uten Model S og X hadde det ikke blitt noen Model 3. S og X er laget for å tjene penger til å utvikle Model 3. Så hadde ingen kjøpt S og X, så hadde man aldri fått en 3.
Å la eksisterende kunder bli prioritert i Model 3 køen er Tesla sin måte å takke de som har vært med å gjøre Model 3 virkelighet.
Er det noen av disse som er dum nok til å spekulere så blir de nok plukket ut av køen og svartelistet.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

Råde

Fingern i jorda: hvor mange uker lenger tror dere man må vente i forhold til å reservere nå, før man overhodet har sett bilen, hvis man bestiller når man får sjans til å prøve (ref masseprodusere)?
e-Golf | X75D

Hellström

Hej,

Jag blev också 2  x 10.000 kr fattigare på kortet idag, fast jag bara beställde 1 bil.
Fick en mail kl 09.48 om jag reserverat en bil, sen en mail kl 13.48. Så verkar som att flera blivit dubbelreserverat idag.
Model 3 Order Number RN10702xxxx 31.03.2016

skyfawn

Sitat fra: Hellström på torsdag 31. mars 2016, klokken 18:03
Hej,

Jag blev också 2  x 10.000 kr fattigare på kortet idag, fast jag bara beställde 1 bil.
Fick en mail kl 09.48 om jag reserverat en bil, sen en mail kl 13.48. Så verkar som att flera blivit dubbelreserverat idag.

Det samme skjedde med meg da jeg reserverte 1x bil, 2x10.000 ble trukket fra kortet og 2x mail med reservasjonsnummer. De sa de skulle ordne det da, men har ikke hørt noe mere fra de.

Bushy

Hehe. Spørs om dem fikk blod på tann. Alle tar 2 stk. Mere rentefritt lån til tesla
S75D sept. 17

Epleskreller

For Model S var det også en egen liste for de med Roadster-prioritet Jeg syns det var helt greit all den tid Roadster -erfaring var brukt på å utvikle Model S. På samme måte har pionerene som har kjøpt Model S bidratt til at de nå kan tilby en billigere bil.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

mrm

#23
Sitat fra: TM på torsdag 31. mars 2016, klokken 15:31
Reserverte en Model 3 i dag. Jeg synes det er useriøst at leverandøren tydeligvis ikke får lov til å fortelle hvor mange som står foran en i køen.

Når man startet Model S reservasjonene fikk man et løpende kø nummer, og kunne se hvor i køen man var (i vårt tilfelle i Europa).  Men Tesla måtte slutte med dette, da informasjon ble brukt til å beregne antall reservasjoner (noe man kunne se ut fra rapportering på div forum) og dette er aksje-sensitiv informasjon, som man vel ønsker (eller er pålagt) å offentliggjøre i ordnede former.
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

Trond.m

Sitat fra: Råde på torsdag 31. mars 2016, klokken 18:02
Fingern i jorda: hvor mange uker lenger tror dere man må vente i forhold til å reservere nå, før man overhodet har sett bilen, hvis man bestiller når man får sjans til å prøve (ref masseprodusere)?
Tror nok det kan være snakk om mange mnd. ekstra ventetid for de som ikke velger å forhåndsreservere. Selv store produsenter opplever så stor pågang at ventetiden fort kan bli et år ekstra. (eks Mercedes GLC hybrid, Volvo X90 etc). Det vil nok bli stor interesse for Tesla, men mange vil kanskje falle fra hvis Opel Ampera-e kommer på markedet nesten et år før Model 3.

Carl Anton Stenling

Tenker det er helt greit at eiere av Model S og X går foran i køen. Om ikke annet så vet Tesla at dette er eiere som har utvist tålmodighet ift. retting av feil. Den første serien Model 3-biler er jo ikke nødvendigvis helt feilfri og da kan det være greit at man selekterer hvem som utsettes for barnesykdommene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amigakongen

Tesla, som bygger biler så tett opp til bestillingene som mulig, leverte 11.532 biler i andre kvartal, og kunne da rapportere et produksjonstap per bil på omlag 30.000 kroner.

Ut i fra denne her fra Din Side i august, så tjener dem ikke fett på model s, ser det ut til....Så ut fra det du sier, får du aldri noen modell 3. :P

Sitat fra: afitch80 på torsdag 31. mars 2016, klokken 17:48
Sitat fra: TM på torsdag 31. mars 2016, klokken 16:09
Problemet er vel at hvis alle som har en eller flere Tesla skal få levert bil før noen andre, så er det jo umulig å vite hvilken plass man ender opp med i køen. Jeg har ikke noe problem med at en Tesla eier eller andre videreselger sin bil, men at Tesla opererer med intern prioritering av kundene. Det er det ingen andre bilforretninger som hverken ønsker eller våger å gjøre. Telsa trenger mange nye kunder for å kunne overleve, men amerikanere gjør og sier mye rart. Det er vel Trump et godt eksempel på  ;)
Uten Model S og X hadde det ikke blitt noen Model 3. S og X er laget for å tjene penger til å utvikle Model 3. Så hadde ingen kjøpt S og X, så hadde man aldri fått en 3.

2015 BMW I3 - 11800km

Blip

Sitat fra: Amigakongen på torsdag 31. mars 2016, klokken 21:43
Tesla, som bygger biler så tett opp til bestillingene som mulig, leverte 11.532 biler i andre kvartal, og kunne da rapportere et produksjonstap per bil på omlag 30.000 kroner.

Ut i fra denne her fra Din Side i august, så tjener dem ikke fett på model s, ser det ut til....Så ut fra det du sier, får du aldri noen modell 3. :P

Sitat fra: afitch80 på torsdag 31. mars 2016, klokken 17:48
Sitat fra: TM på torsdag 31. mars 2016, klokken 16:09
Problemet er vel at hvis alle som har en eller flere Tesla skal få levert bil før noen andre, så er det jo umulig å vite hvilken plass man ender opp med i køen. Jeg har ikke noe problem med at en Tesla eier eller andre videreselger sin bil, men at Tesla opererer med intern prioritering av kundene. Det er det ingen andre bilforretninger som hverken ønsker eller våger å gjøre. Telsa trenger mange nye kunder for å kunne overleve, men amerikanere gjør og sier mye rart. Det er vel Trump et godt eksempel på  ;)
Uten Model S og X hadde det ikke blitt noen Model 3. S og X er laget for å tjene penger til å utvikle Model 3. Så hadde ingen kjøpt S og X, så hadde man aldri fått en 3.


Ok. HVEM SIN TUR ER DET Å SVARE DENNE GANGEN? :-?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Balrog

Min. Hva med å døpe om denne tråden til i-landsproblemer?

Jeg ønsker også at vi kan starte en tråd om hvor irriterende det er at det ikke er flaskeåpner i Tesla Model S, enda bilen koster mange hundre tusen.

Jeg reserverte i dag på Rud og ble betjent av en hyggelig selger og ble tilbudt juice og kake, men kom sikkert langt bak i køen og risikerer kanskje FLERE dagers seinere levering enn andre. Faen ass...
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Carl Anton Stenling

#29
Sitat fra: Amigakongen på torsdag 31. mars 2016, klokken 21:43
Tesla, som bygger biler så tett opp til bestillingene som mulig, leverte 11.532 biler i andre kvartal, og kunne da rapportere et produksjonstap per bil på omlag 30.000 kroner.

Viktig å ikke bare ta totalkostnader og dele på antall biler produsert i en gitt tidsperiode. En vesentlig del av kostnadene er relatert til fremtidige biler slik at hvis man skal regne ut kostnad per bil så må man ta med fremtidig antall som forventes produsert i regnestykket. Sagt på en annen måte: Man må regne marginallønnsomhet per bil hvis man skal kunne si noe om hvorvidt Tesla taper på å produsere bilene.

For et selskap i sterk vekst lar det seg ofte ikke med sikkerhet fastslå lønnsomhet for dagens produksjon. Det er kanskje mer interessant hvorvidt man har tilstrekkelig cashflow til å realisere investeringen fremover samt hvorvidt investeringen har et godt business case.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA