Side 3 tester 30 kWh - med et urealistisk utgangspunkt

Startet av ironduke, onsdag 30. mars 2016, klokken 21:05

« forrige - neste »

ironduke

Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

nr1rayner

EPA-rating stemmer nok mye bedre;
-11/-12: 117km EPA og 175km NEDC
-13-15: 121/135km EPA og 200 NEDC
30kwh: 172km EPA og som kjent 250 NEDC

De fortsetter jo med det samme, villeder med oppskrytt rekkevidde, akkurat som de gjør med fossiler.
Men forhandlerne har vel lært, og er litt mer jordnære.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Aleco

Hehe, han parkerte jaggu meg ved en "hurtigladestasjon" ja :P Joda...

moby666

Helt urealistisk er det vel ikke? Jeg har kjørt flere ganger Kolbotn-Töckfors-Kolbotn uten å lade med en Soul, senest for 1 uke siden. Kjører selvsagt veldig forsiktig men har alt av komfort på. Kommer hjem med god margin (10-20% rest). Ligger jeg i 110 på motorvegen (der det er mulig) bruker jeg ca 55-60% en vei.

bob-bob

#4
20 mil på 30Kwh  modell er realistisk på sommerstid om man kjører litt forsiktig , 15 mil på vinterstid.
Forutsetter jevnt terreng og ikke over 90 km/t.

( etter min mening - og da kjører jeg selvsagt med varme/ac på.) ;)

Den gamle 24Kwh modellen som jeg hadde før (2013 med varmepumpe) gikk ca 6 mil kortere.

Bjoris

Jeg har testet begge på samme strekning, rimelig like, snittfart da 62 km/t. Holder vel en knapp på Leaf, men det er snakk om så lite at jeg ville ikke valgt bil på det grunnlaget, forskjellen på kjørestil er nok mye større og kjører en mye motbakker er nok Soulen med litt mindre vekt bedre. Det stod R2 på begge disse bilene så ble ganske lik test. Mtp at Leafen har mye større bagasjeplass og tyngre bil er det bra at Leaf kommer like langt som Soul

AmocoCadiz

Er egentlig logisk at elbilene fra nå av også testes på denne måten.
Elbilene i Norge har tatt skrittet over i massemarkedet, de som kjøper elbil nå kommer rett fra fossilbil og er ikke trent i økokjøring, slik mange her på elbilforum er.

Folk flest kjører avgårde og har en forventning om å kunne kjøre 250km, fordi det er det Leaf 30kW er avertert med..
Så da får en test av typen fra Side3 litt generell karakter av folkeopplysning, og er med på å gi litt mer realistiske forventninger til kjørelengde slik forlk flest bruker bilen.

Blir mindre reklamasjoner etter kjøp mot Nissan og krav om å heve kjøpet av det.

Arha

Testeren har ikke forstått at en av fordelene med en elbil er at du kan utnytte tiden den står parkert til å fylle tanken.
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Martin S.

Absolutt en litt provoserende tekst og det er litt for åpenbart at Side 3 er ute etter å "ta" elbilene på at de ikke duger til ting.

Det gjør det ikke bedre at han faktisk stopper på en Shell stasjon for å drikke litt kaffe underveis, her kunne han jo påpekt at hurtiglading kunne ha hjulpet betraktelig med bare 5-10 minutter lading mens han kjøpte kaffe. Stasjonen hadde sikkert ikke lading, men dette er absolutt i vinden og det er helt åpenbart at dagens kort-distanse elbiler trenger hurtiglading for den type turer.

Men ja greit nok for folk som faktisk tror at 250 oppgitte km betyr 250 faktiske km i rekkevidde så kan jo dette til nød være fornuftig lesing, til nød.

Bjoris

Det er selvsagt ingen som kommer ut av en Nissan butikk med en slik bil og ikke har fått høre annet enn at den går 250 km. Min selger sier 130 km, uansett forhold! Helt greit!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA