Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange km får dere på display når fulladet?

Startet av Myrvang, søndag 27. mars 2016, klokken 17:49

« forrige - neste »

tomrh

Det der har jeg opplevd utallige ganger. Jeg antar det har med batteritemperatur å gjøre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 17. mai 2016, klokken 01:31
GOM på trillingene kan til tider være morsom,
parkerte med 96km igjen på GOM, ingen lading under natta,
neste dag viser GOM 107km tilgjenglig,
ikke dårlig uten tilførsel av strøm...!
Opplevde å komme fram til jobb med 9 gjenværende streker i morges. Da jeg skulle hjem var det blitt 10. :) Og det 10. streket holdt mange kilometer.

Som jeg skrev skylder jeg på temperatur. I morges var det 5 sure grader, på ettermiddagen ihvertfall tosifret.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bruisepristine

137 km. 2013 mjau. 45 000km. Kjører fortsatt på vinterdekk.

i-MiEV 2013
MG4 2023

Dani Jacobsen

Når man bor i et flat land som lille Danmark og det er varmt i vejret så kan man rulle langt på medvind. :)


Mr.Zero

Utrolig..! Tenk om det var slik en kald vinterdag..! Da skulle jeg aldri ha bytta ut zero'n. Nå går det mot et bilbytte da mere kø og kaos i og rundt Oslo vil gjøre hverdagen mere strømkrevende når vinteren setter inn...snufs...
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

bruisepristine

#35
Kryper oppover her og, pendler Jessehim-Oslo om noen skulle lure.

i-MiEV 2013
MG4 2023

65lars

Hmmm  :D
Vet ikke hvordan bil Dani kjører - men er det en trilling?
Og at bruisepristine får 158...på Mjauen sin.  Har den bedre batterier en Zeroen?
Gjør det noen forskjell om man lader på 8 amp eller 14?  Jeg lader til kladden blinker, men har ikke kommet over 117 foreløpig.

Og hahaha - jeg lurte på definisjonen av GOM, og sjekket her:
http://www.abbreviationfinder.org/no/acronyms/gom.html
Mange valg, men går ut ifra at det står for: "brutto driftsmargin"   :)
Trilling, bestilt KIA

bruisepristine

Guessometeret (som jeg liker å kalle det) er ganske nyttesløs i mine øyne. Det lengste jeg har kjørt på én lading er litt over 12 mil, Gardermoen-Holmestrand.

Jeg kjører aldri lenger med guessometeret på, og de gangene jeg skal på lengre turer tar jeg utgangspunktet maks 7 mil mellom hver hurtiglading vinterstid, og maks 10 mil mellom hver hurtiglading sommerstid. Slik kan jeg kjøre uten at det går noe særlig utover komfort.
i-MiEV 2013
MG4 2023

bkv

Kjørte en gang i fjor sommer Røyken -  Modum tur retur. Det var litt over 120 km, men mye 50 og 60 km/t. Gjenstående på guessometeret var litt under 30. Tilsammen altså ca 150 km. Pleide rett som det var å ha 140-150 etter en fullading. I år får jeg ikke mer enn 125. Svakere batteri?
Mitsubishi i-Miev 2017

tomrh

Kan være svakere ja, mitt har vel sikkert 18-19% tap nå, skal måle med evbatmon når jeg får meg obd2-adapter som virker. Sliter med å komme særlig over 100, til tross for dekk med rullemotstand A bak og C foran. Har ikke vært mye 20+ grader ute enda, skylder litt på det, men tror ikke jeg kommer særlig høyere enn 110. Sommeren 2013 kunne det ofte være 140-150 km ved oppstart. Merker at jeg mister km i bunnen, ofte at jeg har 3 streker og bare 13-14 km på GOM, dette pleide å stå på to streker før.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

AmocoCadiz

Sitat fra: tomrh på mandag 23. mai 2016, klokken 23:42
Kan være svakere ja, mitt har vel sikkert 18-19% tap nå, skal måle med evbatmon når jeg får meg obd2-adapter som virker. Sliter med å komme særlig over 100, til tross for dekk med rullemotstand A bak og C foran. Har ikke vært mye 20+ grader ute enda, skylder litt på det, men tror ikke jeg kommer særlig høyere enn 110. Sommeren 2013 kunne det ofte være 140-150 km ved oppstart. Merker at jeg mister km i bunnen, ofte at jeg har 3 streker og bare 13-14 km på GOM, dette pleide å stå på to streker før.
Flott med over 110000km i trilling, du antar ca 18-19% tap nå.
Hva er er din faktiske  sirka makskjørelengde vinter og sommer nå med slikt tap?
Hurtigladerne vil jo kunne holde liv i bilen en god stund fremover også,
selv om det blir noe kortere mellom hvert stopp.
Blir intressant å høre dine tall fra EvBatmon også når du får tak i de.

tomrh

Målingene mine fra servicer viser en nedadgående ca. lineær trend på 0,76 Ah pr. 10.000 km med nullpunkt i 48 Ah (nytt batteri). Jeg hadde 40,4 Ah ved 100.886 km. Så nå ved ca. 113.500 km skal jeg da ha ca. 39,4 Ah eller 18% tap.

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 24. mai 2016, klokken 00:18
Hva er er din faktiske  sirka makskjørelengde vinter og sommer nå med slikt tap?
Jeg klarer fremdeles tur/retur jobb uten lading (2 x 42 km mest i 90-sone) dersom det er minst 6-7 pluss ute, bilen er forvarmet, det er klarvær og jeg kjører omtrent uten varme. Da bilen var ny kunne jeg kjøre denne strekningen 3 ganger på en varm sommerdag husker jeg, var en gang jeg måtte returnere til Trondheim igjen fordi jeg hadde glemt noe.

Somrene 2012 og 2013, før hurtigladeren på Orkanger kom, kjørte jeg ofte fra Trondheim til hytta vår i Rindal, det er ca. 10 mil og 240 meter netto stigning. Kunne typisk komme fram med 1-2 gjenværende streker på en sommerdag. Jeg prøvde meg på det en gang i fjor sommer men fikk rekkeviddeangst så det holdt, karret meg såviiidt fram med skilpadde. Nå dropper jeg ikke hurtigladeren på Orkanger lengre.

Om vinteren går den jo kortere uansett, vi aksepterer bare lav GOM og legger ikke ut på noen lange turer. Men vet at da bilen var ny kunne vi kjøre hjemmefra til Stjørdal sentrum, handle og kjøre hjem igjen (2 x 10 km) på 5 streker i sprengkulde og varmen på fullt. I vinter gikk det alltid 6 streker. På samme måte, fra Trondheim og hjem (42 km, 100 meter netto stigning) holdt det vanligvis med 10 streker i vinterkulda, men nå bør vi ha 12 for å være helt sikre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

65lars

Takk for det. Guess-O-Meter - GOM - I should have guessed, that!   :)
Neida, jeg har ikke "rekkeviddeangst" av noe slag, men gleder meg til å få kjørt batteriet veldig lavt, ved optimal eco-kjøring - og en annen gang uten det.
Fremdeles "Newbie" her.
Trilling, bestilt KIA

bkv

Sitat fra: tomrh på mandag 23. mai 2016, klokken 23:42
Kan være svakere ja, mitt har vel sikkert 18-19% tap nå, skal måle med evbatmon når jeg får meg obd2-adapter som virker. Sliter med å komme særlig over 100, til tross for dekk med rullemotstand A bak og C foran. Har ikke vært mye 20+ grader ute enda, skylder litt på det, men tror ikke jeg kommer særlig høyere enn 110. Sommeren 2013 kunne det ofte være 140-150 km ved oppstart. Merker at jeg mister km i bunnen, ofte at jeg har 3 streker og bare 13-14 km på GOM, dette pleide å stå på to streker før.

Jeg får håpe det beste. Vår bil fikk faktisk nytt driftsbatteri etter halvannet år pga feil, og jeg
håpet jo at dette skulle forskyve degraderingen.

Måles dette på service?
Mitsubishi i-Miev 2017

tomrh

Sitat fra: bkv på tirsdag 24. mai 2016, klokken 17:46
Måles dette på service?
Annenhver service fikk jeg vite, først på 40.000 km. Jeg ba om ekstra batterimåling også på 60.000, kostet 800 kroner ekstra. Men fra nå av kan jo EvBatMon gjøre det gratis. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA