43kW RIP?

Startet av ZOE, mandag 21. mars 2016, klokken 18:58

« forrige - neste »

THE

@matt, Arctic roads have two fast chargers (Vestby and Grelland) which are supporting 120kW Chademo, but this is not according to the Chademo standard, and I guess charging is limited to 50 kW on DC. It looks like the fast charger at Grelland offers 43kW AC, and that will be the only 43kW AC charger Arctic roads have. All other AC type 2 outlets are 22kW.

When I spoke to AR support last summer they told me they would not offer 43kW AC, only 22kW, at their charging locations.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

THE

Her er de laderne jeg vet med sikkerhet er 43kW som det ikke er planer om å bytte ut.

Fjøsanger (Bergen), 1 stk ABB (BKK)
Trengereid, 2 stk ABB (BKK)
Dale, 1 stk ABB (BKK)
Voss Amfi, 1 stk ABB (Voss energi)
Vinje/Vossestrand, 2 stk ABB (Voss energi)
Fagernes, 1 stk ABB (Valdres energi, driftes av Fortum)
Aksdal, 1 stk ABB (Grønn kontakt)
Vassenden, 1 stk
Sokna, 2 stk ABB (Ringerikskraft, driftes av Fortum)
Hønefoss, 2 stk ABB (Ringerikskraft, driftes av Fortum)
Nes i Ådal, 1 stk ABB (Grønn kontakt)

Det betyr at jeg kan kjøre østover til Oslo og Vestover til Bergen også i framtida på 43kW lading. Det som er  dumt er at Enova-laderne som skal opp på Håbakken og Borlaug i Lærdal kun blir 22kW, så det vil ikke være mulig å kjøre E16 Oslo - Bergen kun på 43kW lading. Rv52/Rv7 Hemsedal og Hallingdal og E134 Haukeli er heller ikke godt dekket med 43kW, så den beste ruta med Zoe Q210 mellom Bergen og Oslo blir nok muligens gjennom Valdres ser det ut til.

De laderne jeg er tilnærmet 100% sikker på er 43kW AC, og som ikke blir byttet ut (antar at samtlige ladere er ABB):

Nordheimsund, 1 stk (Kvam energi)
Straume, 1 stk (BKK)
Mongstad, 1 stk (BKK)
Halhjem, 1 stk (BKK)
Oppedal, 1 stk (BKK)
Knarvik, 1 stk (BKK)
Romarheim, 1 stk (BKK)

De 43kW KIWI-laderne som det irriterer meg skikkelig at byttes ut med 22kW er:

Aurdal
Dokka
Otta
Øyer
Noresund

E6 Gudbrandsdalen blir ikke en tur jeg orker å planlegge med Zoe i alle fall.

Lurer på om jeg må lage meg et Excel ark med oversikt over 43kW AC lademuligheter. Må vel ta med avstand mellom laderne, moh der laderne er plassert og betalingsløsning også for å kunne planlegge turer litt bedre.

Hvis noen har sikre opplysninger om flere 43kW AC ladere, så legg gjerne ut info, så skal jeg prøve å sammenstille ei oversikt.

zbk

Jeg har sendt ny tilbakemelding til Renault kundeservice med henvisning til pressemeldingen fra våren 2014. Har ikke involvert Gadsbøll ennå, men det skjer nok om de ikke svarer innen rimelig tid.

Flere ladepunkter som ser ut til å bestå foreløpig.

Grønn Kontakt:
- Flekkefjord
- Etne

Statoil(/GK):
- Ølen
- Forus
- Telemarksporten

Suldal Energi:
- Sand

Lyse sine hurtigladere i Stavangerområdet (håpløs prising, dog)

Uten 43kW mellom Flekkefjord og Telemarksporten blir det nok ikke flere Tønsberg-/Oslotyrer med Zoe for meg. Strekket (nesten) Kristiansand til Bergen ser heldigvis ut til å kunne fungere bra videre også.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

aronesen

Sitat fra: zbk på torsdag 31. mars 2016, klokken 10:34
Jeg har sendt ny tilbakemelding til Renault kundeservice med henvisning til pressemeldingen fra våren 2014. Har ikke involvert Gadsbøll ennå, men det skjer nok om de ikke svarer innen rimelig tid.

Flere ladepunkter som ser ut til å bestå foreløpig.

Grønn Kontakt:
- Flekkefjord
- Etne

Statoil(/GK):
- Ølen
- Forus
- Telemarksporten

Suldal Energi:
- Sand

Lyse sine hurtigladere i Stavangerområdet (håpløs prising, dog)

Uten 43kW mellom Flekkefjord og Telemarksporten blir det nok ikke flere Tønsberg-/Oslotyrer med Zoe for meg. Strekket (nesten) Kristiansand til Bergen ser heldigvis ut til å kunne fungere bra videre også.

Ladestasjonen i Flekkefjord er skikkelig bra. 43kW AC på multiladeren + en 22kW AC stolpe ved siden av.. Skulle gjerne sett mange flere av denne typen ladeplasser..
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

THE

Da har jeg fått sendt mail til kundeservice om 43kW AC i Kiwi-avtalen som blir fjernet.

Har også tatt med en del spørsmål om markedsføring, blant annet av 11kW hjemmelading som Renault fremdeles lyver om i markedsføring, og ja jeg kan bevise at de driver med løgn da markedsføringen bryter med termodynamikkens første hovedsetning: energi kan aldri oppstå eller tilintetgjøres, men kan kun gå over i andre former.

Markedsføringen til Renault krever at batteriet blir tilført høyere effekt enn det 11kW PodPoint teoretisk kan levere ut til bilen. Lader i bilen må dermed ha en effektivitet på over 100% og må dermed skape sin egen energi for klare 0-80% lading på 100 minutter som Renault lover.

Har også spesifikt spurt om type2 adapter til Zapcharger portable blir inkludert i den prisen vi allerede har betalt for Zapcharger.

Venter spent på svar, men har vel ikke store forhåpninger til innholdet i svaret....

zbk

Flott! Bortsett fra emnet ZapCharger har jeg gjort ca det samme i et par kommunikasjonstråder mor Renault. Effekten på hjemmeladinga har jeg tatt gjennom forhandler. 43kW-tråden har jeg foreløpig direkte med kundeservice hos Renault Norge, men de er rimelig håpløse til å svare.

Kopierte du Gadsbøll også? Jeg har drøyd det, men er fristet til å blåse det opp med å inkludere både media og Gadsbøll dersom de fortsetter å snakke generelt tullprat. Tipper mange nettaviser kan tenke seg å blåse opp saker som "Renault fjerner hurtiglading for bileierne" og "Ladetidsbløff fra Renault".
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs

THE

Satte ikke Gadsbøll på kopi i den første mailen, men la ved samarbeidsavtalen mellom Nissan, Renault og Norgesgruppen der jeg uthevet uttalelsen fra Gadsbøll om at samtlige 50-65 KIWI ladere skal ha mulighet til å levere 43kW både på AC og DC lading.

Gir ikke Renault Norge mer enn et forsøk på å svare før jeg tar det direkte med Gadsbøll.

aronesen

Tommel opp! Kjempebra. :) Jeg har ingen problem med at de pusher 22kW ladere, tvert i mot. Men det burde ha kommet som tillegg til 43kW. Ikke i steden for...
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

hsa77

DBT-laderen på Kiwi Minnesund har blitt byttet ut med en ABB-lader med Chademo/CCS og 43kw AC. Er ikke sikker på når den ble byttet ut, men det må ha vært i år. Rart at de fortsetter med 43kw noen steder og ikke alle. Den nye ladestasjonen på Espa har 2*22kw AC på egen stolpe.

En av grunnene til at jeg valgte R240 var nettopp at jeg fryktet at AC 43 ikke kom til å bli bygget ut lenger ettersom Renault som var den eneste som støttet standarden så ut til å forlate den. Dessverre ser det ut som om jeg fikk rett - forstår godt at dere som kjøpte Q210 føler seg lurt.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

Da er bare i Norge at dei har gått vekk frå 43 kw. I dei andre Europeiske landa der dei bygger ut hurtigladarar så brukar dei 43 kw standarden. Ser ut til at da bare er Fortum som har lagt seg på 22 kw.

Sjå på Danmark og Sverige. Clever bygger bare med trippelstandard ABB lader med 43 kw. Ein fryd å vera på utenlandstur med Zoe.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

sven erik

vist disse støtter DC lading  har noen prøvd overgangen til tesla  fra chademo  til type 2 ?

ZOE

Det er  opprettet en side på facebook hvor man planlegger en felles tilnærming til RBI Norge i forbindelse med det klare løftebruddet disse har gjort mot sine bilkjøpere.

Jeg oppfordrer alle eiere av R210 med 43kW lader til å melde seg inn der. Der ligger også maildialog med RBIs ledelse.

Link til siden er https://www.facebook.com/groups/104464173293367/

Personer med direkte eller indirekte tilknytting til Renault, RBI eller MotorForum frabes å besøke siden.

Jeg kommer til å kjøre hardt mot RBI på dette.

zbk

Jeg har ingen planer om å skaffe meg facebook-konto, så hold gjerne denne tråden sporadisk orientert om hva som skjer. Jeg har i alle fall fått bare tåkeprat til svar.

ZOE

Sitat fra: zbk på torsdag 21. april 2016, klokken 22:47
Jeg har ingen planer om å skaffe meg facebook-konto, så hold gjerne denne tråden sporadisk orientert om hva som skjer. Jeg har i alle fall fått bare tåkeprat til svar.

Sendte deg en melding med det jeg har fått

sven erik

synn de  ikke bygger ut  fler men Artic road  kommer nå med det dere trenger av fart

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA