Model 3 Norgest vanligste bil innen 5 år ?

Startet av Elraptus, lør 19. mar 2016, kl. 17:39

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: bno på man 21. mar 2016, kl. 11:42
Sitat fra: tomrh på man 21. mar 2016, kl. 10:38
Jeg tviler på at Tesla ønsker å skalere opp denne tapstjenesten også for Model 3.
Hvor fremgår det at dette er en "tapstjeneste"? Kun nysgjerrig etter som dette er inkludert i prisen man har betalt for TMS
De tjener jo ikke noe på operativ bruk av selve superladetjenesten, det er bare løpende utgifter. Hadde ladeinfrastrukturen allerede vært på plass kunne de solgt TMS til samme pris og heller økt avansen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amoss

Sitat fra: tomrh på man 21. mar 2016, kl. 11:50
De tjener jo ikke noe på operativ bruk av selve superladetjenesten, det er bare løpende utgifter.

Det kommer ann på hvordan man ser det. Korrekt nok kommer det ikke inn penger direkte fra superladetjenesten, men som du selv sier så selger de i dag Model S basert på at tjenesten er tilgjengelig. Det samme med Model X. Og det samme vil kanskje også gjelde for Model 3. De har i dag, og vil i all overskuelig fremtid så fremt ting fortsetter slik det er i dag med utvidelse av nettverket, inntekt fra superladetjenesten via salg av nye biler.

Du er inne på at andre kommersielle aktører en eller annen gang i fremtiden vil kunne levere ett godt nok ladenettverk til at superladenettverket blir "unødvendig". Godt argument, men superladenettverket vil da fortsatt kunne selge nye biler basert på at det er "gratis" og enkelt... Så Tesla kan da fortsatt synes at dette er verd å ta vare på.

Heller enn å selge nettet til ett konkurrerende nettverk tror jeg nok at Tesla vil velge å skille ut "ladetjeneste" som ett eget (i utgangspunktet) hel-eid firma. Her vil andre elbil-produsenter og/eller lade-operatører kunne kjøpe seg inn om de er interessert.
Model S 85D

tomrh

Sitat fra: Amoss på man 21. mar 2016, kl. 12:21
Du er inne på at andre kommersielle aktører en eller annen gang i fremtiden vil kunne levere ett godt nok ladenettverk til at superladenettverket blir "unødvendig". Godt argument, men superladenettverket vil da fortsatt kunne selge nye biler basert på at det er "gratis" og enkelt... Så Tesla kan da fortsatt synes at dette er verd å ta vare på.

Heller enn å selge nettet til ett konkurrerende nettverk tror jeg nok at Tesla vil velge å skille ut "ladetjeneste" som ett eget (i utgangspunktet) hel-eid firma. Her vil andre elbil-produsenter og/eller lade-operatører kunne kjøpe seg inn om de er interessert.
Ethvert firma må definere hva som er sin kjernevirksomhet. En bilprodusent tjener penger på å selge biler. Andre servicetilbud eksisterer primært for å styrke bilsalget, dette gjelder nok også Tesla. Det er en kjensgjerning at de områder som ligger utenfor kjernevirksomheten ligger laglig til for hogg om det blir behov for nedskjæringer. Ladenettverket kan fort bli et slikt område. Det blir nok ikke "unødvendig", men det kan hende at de etterhvert skiller dette ut som et eget forretningsområde, en "ladetjeneste" som du skisserer. Men da må ladetjenesten investere massivt for å kunne serve Model 3, og da må de kunne tjene penger på det operative, dvs. Model 3 kan ikke lade gratis. I tillegg vil de vurdere å la andre merker få tilgang for å skaffe seg større kundemasse.
Stjørdal

Porsgrunn

I prinsippet enig i mye av det du skriver.

Men reklame er ikke Ford sin kjernevirksomhet de bruker allikevel enorme summer på det. Tesla bruker mindre på Superladernettverket en Ford bruker på reklame.

Tesla har selv sammenlignet disse tingene og sagt noe om at de bruker penger på dette istedet for reklame. Det er derfor ikke en absolutt nødvendighet å tjene penger på lading isolert sett, det holder at mersalget nettverket gir øker inntektene mer enn utgiftene.

Ting kan og sannsynligvis vil endre seg noe med tiden. Personlig tror jeg vi vil se flere modeller for bruk enn bare fri for alltid modellen.

tomrh

Sitat fra: Porsgrunn på man 21. mar 2016, kl. 13:35
Det er derfor ikke en absolutt nødvendighet å tjene penger på lading isolert sett, det holder at mersalget nettverket gir øker inntektene mer enn utgiftene.
Ja, dette er kjernen: "Mersalget nettverket gir øker inntektene mer enn utgiftene". Ladenettverket er nok under kontinuerlig evaluering. Den dagen mersalget ikke lenger er større enn utgiftene til ladenettverket, må de tenke gjennom hva de vil gjøre.

Nissan og VW selger forøvrig endel elbiler uten å bygge ladenettverk. Men de er da avhengige av ladeutbygging og incentiver i de markedene de ønsker å selge i. Sånn sett er Tesla en viktigere pionér i andre land enn Norge.
Stjørdal

AmocoCadiz

Mange argumenterer her at styrken og suksessen til modell 3 er SC nettverket og ev. fri tilgang.
Det er nå 10500 modellS, snart kommer modell X på veien i noen tusen st. og så modell 3 som raskt skal selge 5-10000 st. Model 3 går kortere og med mindre batteri enn S vil lade saktere og 2-3 ggr oftere.
Som jeg nevnte tidligere er det spesielt ved helger og ferier, påske osv hvor alle skal ut og kjøre samtidig, at folk forventer rask og køfri aksess til SC laderne.
Dette er en utfordring allerede idag, både på SC og Fortum/GL ladenettverk.

Hvordan skal Tesla rekke å utvide SC laderne på lokasjonene i så stor grad som trengs?
Det må jo bli store investeringer i en sårbar tid for selskapet som akkurat investerer i produksjon av 3 modeller.

Har Tesla klart å legge og koble seg på nasjonale el griden på alle sine lokasjoner, både Fortum og GK melder jo stadig vekk at grunnen til de ikke klarer 2 hurtigladere rundt om kring er fordi de ikke får frem nok strøm?

Modellen med fri bruk av hurtiglading har jo vist seg å ikke fungere til den kundegruppen som skal kjøpe model 3 (folk flest, ikke entusiaster) som til nå kjøpt alle andre elbiler enn modell S. Jeg tror ikke at største kundegruppen til modell 3 er kundegruppen som har modell S nå og ønsker modell 3 som bil nr 2, men at det er den store massen som enten har kortrekkevidde el bil nå, eller som sittet på gjerdet for en elbil som går 300+km.
Alle disse vil ønske seg masse tilgjenglig bruk av SC hurtiglading som god grunn til kjøp.

Amoss

Sitat fra: tomrh på man 21. mar 2016, kl. 14:10
Ja, dette er kjernen: "Mersalget nettverket gir øker inntektene mer enn utgiftene". Ladenettverket er nok under kontinuerlig evaluering. Den dagen mersalget ikke lenger er større enn utgiftene til ladenettverket, må de tenke gjennom hva de vil gjøre.

Og her har J.B. Straubel hintet til at den grensen vil nåes med rundt 1 million biler på veiene. Da vil de nok re-evaluere denne politikken. M.a.o. ingen umiddelbar fare når de lanserer Model 3.

Nissan og VW selger forøvrig endel elbiler uten å bygge ladenettverk.

To godt etablerte aktører selger "endel" elbiler. Ja, det er ett markedet også for biler som ikke behøver stor rekkevidde. Noen har ikke behov for mer enn lokal kjøring, andre har kortrekkevidde-bilen i tillegg til en fossil. Og noen er entusiaster nok til å bruke dem til langkjøring selv om de ikke egentlig er egnet til det. Begge disse aktørene selger så vidt jeg vet godt med biler med fossile drivlinjer i tillegg.

Tesla er en fersk aktør som prøver å etablere seg i markedet, og selger elbiler som er ment å kunne erstatte fossilbilen for "folk flest", og da trengs både mer rekkevidde og bedre lading. De har ikke bare elbilen som hovedsatsingsområde, men også som den eneste drivlinjen de leverer. De er derfor helt avhengig av at de klarer å selge godt med elbiler, og at kundene har en trygghet for at det finnes muligheter for lading på veien. Derfor er disse overhode ikke sammenlignbare i denne sammenhengen.

Sitat fra: AmocoCadiz på man 21. mar 2016, kl. 14:23
Mange argumenterer her at styrken og suksessen til modell 3 er SC nettverket og ev. fri tilgang.

I dag, og i overskuelig fremtid, er det tilgangen til SC nettverket som er viktig. Først når det finnes alternative ladenettverk tilgjengelig med en tilsvarende utbredelse og hastighet vil "fri tilgang" bli det viktige (men ett godt salgsargument er det uansett). Enkelheten i bruk er også ett viktig poeng som ofte trekkes frem - bare å plugg inn, ikke noe kort/sms etc.

Model 3 går kortere og med mindre batteri enn S vil lade saktere og 2-3 ggr oftere.

Dette er pr. i dag ukjent, men godt mulig at du har gjettet rett her. Selv tipper jeg Model 3 vil få tilsvarende rekkevidde som Model S: At basis utgaven vil få tilsvarende TMS70(D) og med oppgradert batteri tilsvarende TMS85/90/100(D). Batteriet vil uansett være mindre (ved tilsvarende rekkevidde), og antagelig være litt tregere å lade (i kW, ikke i tkm).

Som jeg nevnte tidligere er det spesielt ved helger og ferier, påske osv hvor alle skal ut og kjøre samtidig, at folk forventer rask og køfri aksess til SC laderne.

På store utfartsdager bør ingen forvente kø-fritt noe-som-helst, hverken veier, bensinpumper eller ladestolper. Selv ikke på superladerne.

Har Tesla klart å legge og koble seg på nasjonale el griden på alle sine lokasjoner, både Fortum og GK melder jo stadig vekk at grunnen til de ikke klarer 2 hurtigladere rundt om kring er fordi de ikke får frem nok strøm?

Tipper at problemet ikke er først og fremst å få frem nok strøm, men å få frem nok strøm til en pris de er villige til å betale. Kanskje Tesla har vist en større betalingsvilje her?

Model S 85D

AmocoCadiz

Sitat fra: Amoss på man 21. mar 2016, kl. 15:08

På store utfartsdager bør ingen forvente kø-fritt noe-som-helst, hverken veier, bensinpumper eller ladestolper. Selv ikke på superladerne.

Tipper at problemet ikke er først og fremst å få frem nok strøm, men å få frem nok strøm til en pris de er villige til å betale. Kanskje Tesla har vist en større betalingsvilje her?
Enig i de fleste av dine svar, men akkurat den med at folk flest ikke kan forvente ventetid på bensinstasjoner i utfartsdager kjøper jeg ikke,
dette er et av hoved ankepunktene folk flest har mot elbilen, kø og ventetid ved lader og på lading,
fordi  i hvert fall i folks oppfattning er det ALDRIG kø på bensinstasjoner, og er det det, vil de maks 5 min folk må vente på ledig pumpe ikke være et faktum noe som registreres i denne brukergruppens minne.
Derfor tror jeg historier/mediedekkning av kø og treg lading på hurtigladenettverk vil være avskrekkende på folk flest til å kjøpe elbil. Foreløpig ligger SC nettverket godt an som god reklame, siden ingen slike hendelser eller historier er i omløp. Men følger ikke Tesla på med oppgradering av SC nettverket ved økt salg av nye modeller kan opinionen raskt snu.

Hvordan og til hvilken pris Tesla klarer å skaffe nok strøm er veldig interessant synes jeg, all den tid alle de andre hurtigladeaktørene ikke får det til. Finske Fortum i ryggen er ikke smågutter de heller, merkelig. Og tesla må jo ha lyktes med å forhandle med mange forskjellige strømaktører siden de er etablert så mange plasser geografisk.

bno

Sitat fra: tomrh på man 21. mar 2016, kl. 13:02
Sitat fra: Amoss på man 21. mar 2016, kl. 12:21

Ethvert firma må definere hva som er sin kjernevirksomhet. En bilprodusent tjener penger på å selge biler. Andre servicetilbud eksisterer primært for å styrke bilsalget, dette gjelder nok også Tesla. Det er en kjensgjerning at de områder som ligger utenfor kjernevirksomheten ligger laglig til for hogg om det blir behov for nedskjæringer. Ladenettverket kan fort bli et slikt område. Det blir nok ikke "unødvendig", men det kan hende at de etterhvert skiller dette ut som et eget forretningsområde, en "ladetjeneste" som du skisserer. Men da må ladetjenesten investere massivt for å kunne serve Model 3, og da må de kunne tjene penger på det operative, dvs. Model 3 kan ikke lade gratis. I tillegg vil de vurdere å la andre merker få tilgang for å skaffe seg større kundemasse.

Det er vel slik Amoss forklarer jeg også ser det og derfor mitt spørsmål. Slik det nå forholder seg har altså TMS og kommende TMX kanskje også TM3 eiere betalt for infratrukturen som Tesla har forskuttert (muligens) så da er det vel ikke kategorisk å slå fast at det er et tapsprosjekt ?

Videre er det alltid lagt en elsk på å ha optimal vertikal integrasjon og aller helst proprietær løsning og nettverket er en del av det bildet. Da er nettverket noe helt annet og en verdifull asset som Tesla har og som jeg hører andre sier også. Min oppfatning er at Tesla heller vil vedlikeholde, styrke og videreutviklet SC nettverket. Men mitt spørsmål står da ubesvart, men jeg har el forsøkt å svare noe selv også :-) dvs. at det ikke nødvendigvis er et "tapsprosjekt"

Amoss

Sitat fra: AmocoCadiz på man 21. mar 2016, kl. 16:18
Enig i de fleste av dine svar, men akkurat den med at folk flest ikke kan forvente ventetid på bensinstasjoner i utfartsdager kjøper jeg ikke,
dette er et av hoved ankepunktene folk flest har mot elbilen, kø og ventetid ved lader og på lading,
fordi  i hvert fall i folks oppfattning er det ALDRIG kø på bensinstasjoner, og er det det, vil de maks 5 min folk må vente på ledig pumpe ikke være et faktum noe som registreres i denne brukergruppens minne.

Diskuterer du med en elbil-skeptiker så vil nok påstanden være at det er "aldri" kø på bensinstasjonene. Tipper en del av disse erfarer noe annet nå i disse dager. Spesielt på neste mandag...  Men jo, det hender ellers også - spesielt på dager med priskrig...

Men ja, står det tre biler i en kø på en typisk bensinstasjon kan du regne med at du får fylle i løpet av 5 minutter. På en litt liten stasjon (eller om de foran deg i køen er litt egoistiske og går inn å betaler/låner doen/spiser pølse/boller mens bilen fortsatt står foran pumpen) så kan det fort bli 10-15 minutter å vente.

Står det tre elbiler i en kø for en enkel chademo/CCS kontakt så må man regne med å vente "litt" lengre for å si det pent :p Og DET er hva elbil-skeptikeren ser for seg. Og ja, dette er ikke en situasjon jeg heller vil ønske å komme i.

Står det tre biler i kø på en 12 stalls superlader burde man normalt ikke behøve å stå stort lengre enn på bensinstasjonen. Klart, står det mange i kø på en to-stalls "temporær superlader" (på pall) så kan det fort bli litt tid å vente ja....

Derfor tror jeg historier/mediedekkning av kø og treg lading på hurtigladenettverk vil være avskrekkende på folk flest til å kjøpe elbil. Foreløpig ligger SC nettverket godt an som god reklame, siden ingen slike hendelser eller historier er i omløp. Men følger ikke Tesla på med oppgradering av SC nettverket ved økt salg av nye modeller kan opinionen raskt snu.

Helt rett. Hele strategien her er basert på at de klarer å holde tempoet oppe i utbyggingen der det blir "trangt om plassen". På broklandsheia var det jo en del snakk om kø og ventetid, og der satte de i alle fall opp en slik "temporær superlader" i tillegg til de som var der (men den brant jo opp 1. nyttårsdag - aner ikke om den er erstattet?), og de bygget en ny stasjon på Telemarksporten ikke så langt unna. Soli har også blitt utvidet. Blir jo ny stasjon på Nebbenes snart ser det ut for og er snakk om en på Lom, og disse vil nok ta unna litt fra Lillehammer. Kommer nok flere stasjoner for å ta av litt av presset på Lier også etterhvert. Dette er de stasjonene her i Norge hvor jeg har hørt om at det har vært mest snakk om kø. Så ja, jeg regner med at de følger opp dette. Men neppe FØR de første køene kommer så klart...

Hvordan og til hvilken pris Tesla klarer å skaffe nok strøm er veldig interessant synes jeg, all den tid alle de andre hurtigladeaktørene ikke får det til. Finske Fortum i ryggen er ikke smågutter de heller, merkelig. Og tesla må jo ha lyktes med å forhandle med mange forskjellige strømaktører siden de er etablert så mange plasser geografisk.

Ja, skulle være interessant å vist mer om dette. Men jeg tror rett og slett dette er det som er forskjellen mellom å skulle overleve på raten man kan ta fra ladende og å ta ett større beløp på forskudd. Da kan man lett ha litt mer å rutte med for å bygge ut. Tesla har jo alt fått betalt for disse stasjonene (sånn stort sett), mens de andre må ta sjansen på å investere penger i håp om å tjene dem inn igjen.

Og i ett større nettverk så må det nødvendigvis være slik at ikke alle stasjoner er regnskapsmessig lønnsomme sett i isolasjon, men at verdien ligger i at nettverket er sammenhengende. Ja, man KAN kjøre fra kyst til kyst i USA, men de færreste gjør det. Men hadde Tesla droppet ett par av de minst besøkte laderne i "flyoverland" så hadde verdien av hele nettverket blitt mindre, og derved også reklameverdien. Var en grunn til at de prioriterte å få koblet sammen øst og vest før de prioriterte andre lokalisasjoner der presset og behovet var større.
Model S 85D

AmocoCadiz

Sitat fra: Amoss på man 21. mar 2016, kl. 19:02

Helt rett. Hele strategien her er basert på at de klarer å holde tempoet oppe i utbyggingen der det blir "trangt om plassen". På broklandsheia var det jo en del snakk om kø og ventetid, og der satte de i alle fall opp en slik "temporær superlader" i tillegg til de som var der (men den brant jo opp 1. nyttårsdag - aner ikke om den er erstattet?), og de bygget en ny stasjon på Telemarksporten ikke så langt unna. Soli har også blitt utvidet. Blir jo ny stasjon på Nebbenes snart ser det ut for og er snakk om en på Lom, og disse vil nok ta unna litt fra Lillehammer. Kommer nok flere stasjoner for å ta av litt av presset på Lier også etterhvert. Dette er de stasjonene her i Norge hvor jeg har hørt om at det har vært mest snakk om kø. Så ja, jeg regner med at de følger opp dette. Men neppe FØR de første køene kommer så klart...

Ja, skulle være interessant å vist mer om dette. Men jeg tror rett og slett dette er det som er forskjellen mellom å skulle overleve på raten man kan ta fra ladende og å ta ett større beløp på forskudd. Da kan man lett ha litt mer å rutte med for å bygge ut. Tesla har jo alt fått betalt for disse stasjonene (sånn stort sett), mens de andre må ta sjansen på å investere penger i håp om å tjene dem inn igjen.

Og i ett større nettverk så må det nødvendigvis være slik at ikke alle stasjoner er regnskapsmessig lønnsomme sett i isolasjon, men at verdien ligger i at nettverket er sammenhengende. Ja, man KAN kjøre fra kyst til kyst i USA, men de færreste gjør det. Men hadde Tesla droppet ett par av de minst besøkte laderne i "flyoverland" så hadde verdien av hele nettverket blitt mindre, og derved også reklameverdien. Var en grunn til at de prioriterte å få koblet sammen øst og vest før de prioriterte andre lokalisasjoner der presset og behovet var større.
Så stemmer mine beregninger at Tesla til nå har sirka 120 millioner kr fra forhåndsbetaling til å bygge sitt SC nettverk, det er jo i så fall en brukbar sum til slik investering?

THE

Jeg kommer nok til å legge inn en reservasjon på model 3, men forutsetningen for å bruke den er at Model 3 kan kjøpes med SC tilgang og større batteri. Jeg ser for meg at Model 3 leveres i en rimelig innstegsversjon med minste batteri og uten SC tilgang. Utvidet batteri og SC bør nok være tilvalg. Da kan Tesla selge både til de som primært er ute etter en erstatning/alternativ til kortrekkeviddeelbil, og til de som skal vil ha et mindre alternativ til Model S. For meg vil ikke Model 3 uten SC og med reell rekkevidde under 400 km være spesielt interessant.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amoss

Sitat fra: AmocoCadiz på man 21. mar 2016, kl. 19:41
Så stemmer mine beregninger at Tesla til nå har sirka 120 millioner kr fra forhåndsbetaling til å bygge sitt SC nettverk, det er jo i så fall en brukbar sum til slik investering?

Nå har ikke jeg regnet stort på hvor mye de har fått inn, og ikke vet man vel heller helt hvor mye fra hvert salg som faktisk går til dette. Har hørt alt fra hele beløpet på USD2.000 som de tok for tilgangen på TMS60 til USD500 pr. bil (som visstnok står i regnskapstallene). Og at det går i fra PR-budsjettet.

Er også greit å ha med seg her at det de har fått inn på salg i Norge ikke nødvendigvis behøver å bli brukt her. Vi kjører jo også en del rundt i Europa ellers...

Men ja, uansett hvordan man snur og vender på det så har de helt sikkert fått inn en betydelig sum de kan bruke på superladere her - antagelig mer enn de har brukt så langt...
Model S 85D

hgs

Det er altfor enkelt å kalle SC for et tapsprosjekt. Ingen her inne har vel innsyn i de tallene, og det er nesten håpløst å måle PR-verdien av nettverket og hvor mange biler Tesla ikke hadde solgt uten. For oss har iallfall SC til nå vært alfa og omega - selv om det bygges ut bra med andre ladere også er det en kjempenedtur de gangene man tvinges inn på dem - både økonomisk og opplevelsen av å trå 10 år tilbake i tid. Treigt - om du er så heldig å få den ene plassen som finnes.

Jeg deler imidlertid den skepsisen som jeg ser mange har - hva skjer om (eller når) Model 3 (og kanskje også andre biler om EU's ladedirektiv blir implementert) slippes inn på nettverket? Jeg tror ikke SC-nettverket kommer til å se ut akkurat som i dag i så veldig lang tid, og er enig med de som tror at Tesla nok vil bevege seg vekk fra å være en ladeaktør, og heller fokusere på kjernevirksomheten. Så vil de X-antall første Teslaene ha fordelen av 'gratis' (les forhåndsbetalt) lading, og sakte forsvinne ut med tiden. Grunnen til at SC-nettverket ble bygd ut var jo at det ikke fantes noen alternativer om Tesla skulle kunne selge Model S i et akseptabelt volum. Disse er jo nå i ferd med komme - selv om de har langt igjen til SC-nivået på alle måter.

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

tomrh

Sitat fra: bno på man 21. mar 2016, kl. 16:23
Det er vel slik Amoss forklarer jeg også ser det og derfor mitt spørsmål. Slik det nå forholder seg har altså TMS og kommende TMX kanskje også TM3 eiere betalt for infratrukturen som Tesla har forskuttert (muligens) så da er det vel ikke kategorisk å slå fast at det er et tapsprosjekt ?

Men mitt spørsmål står da ubesvart, men jeg har el forsøkt å svare noe selv også :-) dvs. at det ikke nødvendigvis er et "tapsprosjekt"
Du misforstår meg. Ethvert selskap ønsker å gå i pluss totalt sett. Isolert sett tjener ikke Tesla noe på SC-nettverket, bilsalget holdt utenfor.

En analogi: På jobben min selger vi programvare inkludert support for en årlig fast sum. Support er forhåndsbetalt (akkurat som gratis SC). Vi må tilby support men tjener mer dersom vi minimerer dette, dvs. at programvaren er selvforklarende, inneholder få feil, at kursene vi holder er effektive etc. Support-delen i seg selv er et tapsprosjekt, vi ønsker å bruke minst mulig penger på å sitte i telefonen. Men uten den ville vi ikke solgt programvaren. Vi kunne solgt support og tatt betalt pr. time (slik Tesla kunne solgt lading separat og heller solgt bilene billigere), da hadde supportavdelingen tjent penger og kunne stått på egne ben, økonomisk sett. Men da er sjansen større for at kunden lar være å ringe for å spare penger og forblir misfornøyd.
Stjørdal

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA