Lader ikke og låser meg ute

Startet av Carl Anton Stenling, lør 31. jul 2010, kl. 16:32

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Min kjære Think var i fin form da jeg for ni dager siden plasserte den til parkering med lading ved Gardermoen Parkering. Da jeg skulle hente den var det imidlertid ikke livstegn og jeg fikk ikke engang åpnet døren (verken nøkkel eller sentrallås fungerte)!
Noen forslag til hvordan jeg kan få liv i bilen igjen?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Carl Anton Stenling

Gardermoen Parkering har feilsøkt og funnet ut at hovedsikringen hadde gått. Dessverre førte dette til at både Zebra-batteriet og 12 V-batteriet ble fullstendig utladet pga. manglende strømtilførsel i flere dager mens jeg var ute og reiste. Think-folkene på Aurskog forklarer at når 12 V-batteriet er utladet så vil ikke Zebra-batteriet starte lading og når Zebra-batteriet er utladet så vil ikke 12 V-batteriet bli oppladet.

Løsningen er visstnok å tilføre ekstern lading av 12 V batteriet og deretter starte oppvarming/opplading av Zebra-batteriet. Nå har jeg koblet til en vanlig 12 V lader og venter i spenning.

For øvrig var manglende 12 V forklaringen på at nøkkelen ikke fungerte. Det viste seg at døren lot seg åpne hvis man vridde om nøkkelen og lot den stå i mens man dro i dørhåndtaket.

Personalet på Gardermoen Parkering har vært hjelpsomme og sagt at de vil sørge for bedre overvåking av strømmen til ladestasjonene fremover.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på man 02. aug 2010, kl. 16:55
Gardermoen Parkering har feilsøkt og funnet ut at hovedsikringen hadde gått. Dessverre førte dette til at både Zebra-batteriet og 12 V-batteriet ble fullstendig utladet pga. manglende strømtilførsel i flere dager mens jeg var ute og reiste.

Det virker som en god ide at nyere el-biler får 3G innebygd ja, så man kan få varsel på mobilen om lading opphører, sjekke hvor oppladet batteriet er eller starte lading/oppvarming/nedkjøling/etc. fra en enkel applikasjon. Da unngår man ihvertfall slike irriterende opplevelser...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Også en god grunn til å vurdere Litium batteri i stedet for Zebra.

Selvutladingen på Litium er betydelig mindre enn Zebra batteriet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Dette ville sannsynligvis vært unngått ved litiumbatteri. Men siden batteripakkene basert på litium ennå er litt ferske (barnesykdommer?) tror jeg Zebra-batteriene vil vise seg mer driftsikre inntil videre.

Skulle gjerne hatt muligheten for å sjekke ladetilstand via mobiltelefon.

For øvrig har Gardermoen Parkering feilsøkt mer og mener nå at det sannsynligvis ikke har vært strømbrudd. Er derfor usikker på hva som er den faktiske årsaken til hendelsen. Lading har gått upåklagelig andre steder i 3 måneder.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lille Bilen

Det er litt skremmende at 12v batteriet ditt ble utladet. Jeg trodde ikke det var noe som skulle utlade dette når bilen står parkert. Er ikke dette et vanlig blybatteri som helst ikke skal lades helt ut og som kan stå en stund uten å lades. Ellers vil det bli vanskelig å parkere disse bilene over lenger tid uten ladning.
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

El rayo

Sitat fra: Lille Bilen på tir 03. aug 2010, kl. 17:40
Det er litt skremmende at 12v batteriet ditt ble utladet. Jeg trodde ikke det var noe som skulle utlade dette når bilen står parkert. Er ikke dette et vanlig blybatteri som helst ikke skal lades helt ut og som kan stå en stund uten å lades. Ellers vil det bli vanskelig å parkere disse bilene over lenger tid uten ladning.
I brukermanualen er det beskrevet fremgangmåte for å "fryse ned" batteriet ved lengere tids parkering. Problemet oppstår bare når man kobler til strøm og strømmen blir borte i lengere tid.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Carl Anton Stenling

Her kommer en oppdatering i forbindelse med at min Think elbil gikk tom for strøm på Gardermoen Parkering etter 9 dagers parkering. På Gardermoen Parkering forsøkte vi å varme opp fremdriftsbatteriet sammenhengende i 3 ½ døgn uten at ladeprosessen kom skikkelig i gang. Forrige torsdag ble bilen derfor tauet inn til RøhneSelmer Sandvika. De satte den på oppvarming/lading på vanlig vis i fire dager og da var bilen fulladet. De har også kjørt diagnostikk på batteri og elektronikk og ikke funnet noe unormalt.

Mest sannsynlig skyldes hendelsen at Thinken av en eller annen grunn ikke mottok ladestrøm i en periode når den var parkert og tilkoblet ladestasjon på Gardermoen Parkering. Nøyaktig årsak til dette er ikke avklart og man kan jo ikke helt utelukke feil med bilens elektriske system selv om diagnostikken ikke finner noen feil.

Hvilken lærdom kan man så trekke av denne hendelsen?

• Dersom nye Think med Zebra-batteri (høytemperaturbatteri) går helt tom for strøm og batteriet avkjøles så må man ta høyde for at det kan ta svært lang tid å varme opp igjen. Anslagsvis inntil én uke hvis utetemperaturen er lav.
  • Ved tomt fremdriftsbatteri vil også 12 V-batteriet kunne gå tomt. Da vil ingen av batteriene ta lading. Derfor bør man ha en 12 V-lader i beredskap i bilen ved langtidsparkering (for eksempel CTEK med elektronisk styring).
  • Sikker strømtilførsel til denne biltypen er viktig siden konsekvensene av manglende lading/vedlikeholdsoppvarming er såpass alvorlige.
  • Overvåking (manuelt eller automatisk) av ladeprosessen/strømtilførsel er en stor fordel. Dette kan for eksempel være alarm ved utfall av strømtilførsel eller inspeksjon av at batterimåleren ikke faller ned mot 20 %.

For øvrig har Gardermoen Parkering vært meget behjelpelig i denne situasjonen og hendelsen er å anse som et hendelig uhell som kan skje ved ny teknologi for både bil og ladestasjon. Hendelser som dette er en risiko vi har påtatt oss når vi går foran i forhold til miljøvennlig transport.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Carl Anton Stenling

Det har gått litt tid siden feilsituasjonen på Gardermoen Parkering. I forbindelse med at en lignende feil oppstod senere, så har det vist seg at bilen hadde en feil med ladeinntaket og at dette kan ha vært en mulig forklaring på feilsituasjonen hos Gardermoen Parkering. RøhneSelmer Sandvika byttet ladeinntak på garantien.

På mange måter er dette godt nytt i forhold til tilliten til at ladestasjonene på Gardermoen Parkering fungerer!

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

GliX

Sitat fra: jkirkebo på man 02. aug 2010, kl. 19:52
Det virker som en god ide at nyere el-biler får 3G innebygd ja, så man kan få varsel på mobilen om lading opphører, sjekke hvor oppladet batteriet er eller starte lading/oppvarming/nedkjøling/etc. fra en enkel applikasjon. Da unngår man ihvertfall slike irriterende opplevelser...

Det finnes screenshots av en iPhone-applikasjon for dette, men jeg har aldri hørt noe konkret om den fra Th!nk sin side.

På side 7 i denne pdf'en er screenshots'ene:
http://www.autonews.com/Assets/html/10_anec/pdf/pres_canny.pdf

Her vises Katinka Von Der Lippe sin Th!nk City med ladestatus, forventet rekkevidde, avansert ladestyring, hvor bilen befinner seg, timer for forhåndsvarme osv. 

Boogie

Noen som vet noe mer om iPhone applikasjonen til Think?
Hadde vært greit å ha...
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA