Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel- attraktivt å stjele?

Startet av andy76, lørdag 12. mars 2016, klokken 12:09

« forrige - neste »

andy76

Noen med erfaringer med å bli frastjålet Ladekabel? Jeg har gravert inn reg nr flere steder på min l-on kabel, i tillegg til en liten lås som gjør det litt mer kronglete å ta den. Uansett- hvor vanlig er ev tyverier av dette? Egenandel i Gjensidige var 4000,- så i praksis intet å hente på forsikring. Er litt bekymret når jeg lader andre steder enn hjemme. Er det grunn til bekymring?
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

KjellG


Magster

Den sitter vel fast i bilen? Eller er den lett å dra ut med makt?

AmocoCadiz

Blir nok mer og mer vanlig dessverre,
hørt om flere som blitt frastjålet ladekabel.

Med de kunstig høye prisene importørene har på ladekabel vil det dessverre være interesant å stjele ladekabler for tyver.

Inngravering og hengelås hjelper på impulsive tyver, men de gangene alle ladende  elbiler i hele rekka er blitt fraståjelt sine ladekabler, er det nok mer organisete tyverier, de kan sikkert låse de opp/utløse kablene fra ladestolpene.
Så har du de uvitende tyvene som rykker og drar av låste kabler til kontakten i bilen ryker, så et tveegget sverd hvordan man skal beskytte seg mot tyveri på åpen gate...?

andy76

Sitat fra: Magster på lørdag 12. mars 2016, klokken 17:39
Den sitter vel fast i bilen? Eller er den lett å dra ut med makt?


Dessverre ingen innebygd sikring på min Ion, bare å dra rett ut. Mener å ha hørt at det annerledes med Golf GTE (og da sikkert både eGolf og E-up?
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

Electrix

Dette er også en av grunnene til at type2 kontakter bør brukes mer, kabelen låses fast i ladestasjonen og i tillegg er den enklere og mindre verdifull.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

KjellG

Flytt ladekontakten til bagasjerommet, legg kabel og kladd i bagasjen og bruk en billig skjøteledning.

andy76

Sitat fra: KjellG på lørdag 12. mars 2016, klokken 21:34
Flytt ladekontakten til bagasjerommet, legg kabel og kladd i bagasjen og bruk en billig skjøteledning.

Prøvd :-)
Dessverre var ledningen til pistolen for tykk, og bagasjerommet lot seg ikke låse. Tilsynelatende lot den seg lukke men fjernkontrollen tillot ikke at bilen ble låst.
Kunne kanskje prøvd og smelt igjen hardere men redd for å skade ledningen.
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

KjellG

Vel, skal en være innovativ, så flyttes ladekontakten fra der den står på bilen til et punkt inne i bilen. Ny kabling legges fra kladden frem til ny kontakt montert bak ladeporten. En trenger ikke lenger kabel i dørsprekken.
Kabel i døra er uansett ingen god idé, faren for skader er for stor.

Å føre kabel inn gjennom vindu kan være en løsning om en vil bruke originalkontakten ute. Ev med "noe", list e.l. som lukker mesteparten av sprekken.

Homecast

Løsningen er helt enkel, type 2 biler har låsing på alle modeller.

Alle skikkelige ladestasjoner/veggbokser har også låsing.
min leaf låser også type 1, kia soul 2016 har vel også det?

så andelen som ikke låser er liten, dersom man da har mode 3 kabel så låser denne både i ladestasjon/veggboks og i bil, og da er det plutselig ikke så enkelt å stjele allikevel. (joda det går men er litt mer enn bare å nappe ut.)

klar over at det ikke er til hjelp for de modellene som ikke har disse funksjonene, men dette er jo noe av det jeg ihvertfall vurderer når jeg kjøper bil!
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA