Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reell rekkevidde

Startet av Herligemeg, fredag 11. mars 2016, klokken 17:49

« forrige - neste »

sigurdi

Har en 70D.
Kjørte min ned til 0 og under for noen dager siden for test.

Kunne da leste ut litt over 4kWh i rest kapasitet rapportert fra BMS når bilen viste 0km.

Var litt seint så kjørte bare bilen ned til 2.8kWh i BMS rest (Lest av CAN leser) og hadde da begrensning på 100kW .

Skal ta en ny test til neste uke og kjøre det helt tomt med varme apparatet, siden jeg kan stå i ro og lese av batteri kapasitet uten å kjøre bilen. ;-)

Da kan jeg se hva begrensninger jeg får ved 2kWh rest, 1kWh rest og se hvor langt den lar bilen komme før den skrur sier seg fornøyd og at jeg bare MÅ lade. ;-)

Men husk at BMS verdier er kalkulerte så dersom bilen har bomma litt kan 0km faktisk være 0km, men slik det ser ut nå samler bilen litt på reserve tanken for å si det slik.

Dermed så har jeg 72.6kWh batteri kapasitet - 4kWh Brick (Er ikke med) - 4kWh under 0 og da 64.6kWh tilgjengelig til forbruk mellom 100% og 0%.

Har og et varmetap i batteriet med min kjørestil er 5.5% så kapasitet som kan brukes til fremdrift, varme osv blir:  61,4kWh
Horten
Model X90D (18.03.17)

mecanica vergara

Dette var 100% på min S60 i går. Tror det var femte gangen den ble ladet til 100%. Første gangen var ved levering. Da fikk jeg 306 km typical. Av en merkelig grunn ble typical beregnet fra 205 ved en oppdattering.
Mine erfaringer etter i overkant av 60000km med S60 er at du kommer ca. 300km på sommeren og 250km på vinteren. Og da mener jeg på samne dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

mecanica vergara

Og mitt snitt fra 20 juni 2014 til i dag er 194. Som gir en rekkevidde på ca. 290km fra 0-100%.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

EL-Chupa

Min S60 fra august 14 har ca 262 på 85% lading og rett over 300 ved 100%. Ikke helt sikkert på hvor nøyaktig dette er da jeg aldri kjører helt ned.
Tesla Model S, Sort 75D, VIN: 208506, levering 03.11.17
Tesla Model S, Sort 60, VIN: 46083, levering 25.08.14 - Solgt

mecanica vergara

#79
Sitat fra: EL-Chupa på fredag 06. mai 2016, klokken 21:08
Min S60 fra august 14 har ca 262 på 85% lading og rett over 300 ved 100%. Ikke helt sikkert på hvor nøyaktig dette er da jeg aldri kjører helt ned.
Er dette typical eller rated? Dette var omtrent det samme min viste i mai 2014.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

EL-Chupa

Dette er typical. Bilen har gått snart 37.000km
Tesla Model S, Sort 75D, VIN: 208506, levering 03.11.17
Tesla Model S, Sort 60, VIN: 46083, levering 25.08.14 - Solgt

mecanica vergara

Sitat fra: EL-Chupa på lørdag 07. mai 2016, klokken 00:49
Dette er typical. Bilen har gått snart 37.000km
Det er rart at bilene viser så stor forskjell. Er det lenge siden du testet lading til 100%. Og har kjørt de oppdatteringer som gar kommet siden 2014. Jeg tror ikke det har noen vesentlig forskjell om biken har gått 10 000km eller 150 000km. Det har nok heller ikke noen praktisk betydning om bilen viser 250km eller 308km ved 100% lading.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

EL-Chupa

Par mnd siden jeg ladet til 100%. Dette er 90% akkurat nå.
Tesla Model S, Sort 75D, VIN: 208506, levering 03.11.17
Tesla Model S, Sort 60, VIN: 46083, levering 25.08.14 - Solgt

Trallalala

Når bilen er varm og jeg deaktiverer "max battery power", så mister jeg noen kilometer gjenværende rekkevidde. Hvorfor?

Ville jo tro at for å maxe rekkevidde, så var det best å aktivere max power under lading, for så å deaktivere og legge ut på tur.

Er det kun fordi den da begynner å bruke energi på kjøling inntil temperaturen er nede på normalen igjen?

Cowboystrekk

Min S60 har 304 km på 100%. 26500km, desember 2013.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sigurdi

Sitat fra: Trallalala på tirsdag 10. mai 2016, klokken 23:00
Når bilen er varm og jeg deaktiverer "max battery power", så mister jeg noen kilometer gjenværende rekkevidde. Hvorfor?

Ville jo tro at for å maxe rekkevidde, så var det best å aktivere max power under lading, for så å deaktivere og legge ut på tur.

Er det kun fordi den da begynner å bruke energi på kjøling inntil temperaturen er nede på normalen igjen?
Max power under lading kan virke litt mot sin hensikt, siden batteriet tar best lading mellom et temperatur område, altså ikke er for kalt og heller ikke for varmt.
Ser at max power gir litt høy temperatur med tanke på dette.

Merker det godt med tysklans kjøring, batteriet må kjøles under lade prosessen og mye tid og energi går til dette istede for å lade batteriet raskere.

Er så stor forskjell at teamet som kjørte spania - nordkapp mener at det er større fordel å kjøre på vinter en sommer pga dette.
Det er fordel med sommer pga høyere temperatur, lavere luftmotstand men lengre ladetid.
Vinter høyere luftmotstand mer energi forbruk men kortere ladetid.
De hadde måledata fra turer som bekreftet dette.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

turfsurf

Kommer vel litt an på vinteren. I Tyskland sikkert riktig.


Sent from my iPad using Tapatalk
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#87
Deilig med sommer igjen. Tur- retur Oslo/Sandefjord med type 125-135 i 110-sonen endte på 199Wh/km.

Kjører på 21" kontra 19" på S85, men må si jeg nå opplever en reell forskjell i forbruk på motorvei mellom 90D'en og S85 jeg hadde før.
Tror ikke jeg kunne kjørt det strekket i den hastigheten og endt på 199 med S85.

Litt bykjøring i hver ende, men dette var absolutt ikke sparekjøring. Lover bra for danmarksturen om 4 uker, bortsett fra den enorme takboksen da.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Takboksen er god å ha om man blir uvenner med kjerringa ☺

lunitiks

Prøv å kjøre med døren lukket, det kan gi ytterligere besparelse  :P
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA