Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteri varmer?

Startet av morten69, fredag 11. mars 2016, klokken 14:29

« forrige - neste »

morten69

ved for varming, leser av rundt -1 til 0 grader på batteriet når temp ute er -2 grader og bilen er satt til for varming.
Trodde Zoe hadde varmeteppe på batteriet?
Burde det ikke være minst 5-6 grader når bilen er satt til for varming?
Noen andre som har CanZe og kan lese av batteri temp ved for varming?
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

hsa77

Sitat fra: morten69 på fredag 11. mars 2016, klokken 14:29
ved for varming, leser av rundt -1 til 0 grader på batteriet når temp ute er -2 grader og bilen er satt til for varming.
Trodde Zoe hadde varmeteppe på batteriet?
Burde det ikke være minst 5-6 grader når bilen er satt til for varming?
Noen andre som har CanZe og kan lese av batteri temp ved for varming?
Nå er det heldigvis iferd med å bli for varmt her til å bekymre seg for slikt!

Jeg har drevet og lekt meg litt med CanZE i vinter og fant i likhet med deg ut at batteritemperaturen dessverre ikke øker nevneverdig med forvarming. Varmeteppet på ZOE er nok i likhet med varmeteppe på Leaf der for å beskytte batteriet i ekstrem kulde, ikke til å forvarme batteriet for å oppnå bedre ytelse.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

AppleKnocker

En Renaultselger påsto at gen 1 & 2 av Zoe ikke har batterivarmer, men at gen 3 har batterivarmer som også kan brukes til å forvarme batteriet. Fikk ikke helt klarhet i hva som var gen 1,2 og 3. Men han påsto også at R240 som selges nå er gen 3.

Kjenner at jeg ikke stoler helt på disse selgerne. Er det noe hold i det han sier?

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

zbk

Tror jeg hadde tatt det meste av det tekniske pratet til bilselgerene med en klype salt, dersom du da ikke vet at denne personen er svært oppdatert på bilen/emnet. Tror jeg har til gode å finne en elbilselger som har vært bedre informert om noe som helst teknisk informasjon om bilene enn det jeg selv har hatt på forhånd.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

morten69

1 av tingene som sto om den nye som kommer nå er at den for bedre kontroll på batteri varming/kjøling. Hva det innebærer er ikke lett å si. Faren min var den første som bestilte bil i Oslo så blir spennende å se når han får den. Skal låne den en helg og da skal jeg koble opp canZE og lese ut forskjeller:)
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Måkemannen

Tipper gen 3 er den nye med det store batteriet. Hva ellers kan gen 3 være?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


AppleKnocker

Dette minner om Teslas system for å holde batteritemp på rett nivå.
The electronic management system of the battery optimises the ZOE's energy use on the move, while the new air circulation system maintains the temperature of the ZOE's battery at a constant level, making the car economical to run in very hot or very cold weather. - sitat Eric Feunteun – Vice President, Electric Vehicle Programme

I følge et innlegg på SpeakEV kommer noen med følgende oppskrift
Protip:
Activating with a timer more than 3 hours away will activate battery conditioning + AC conditioning.
Activating with a timer less than 3 hours away will only activate AC conditioning.


Gammel innlegg, så antar det gjelder nåværende ZOE. Kan noen bekrefte at det stemmer?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Litt mer info om Zoe ZE40 batteri fra noen makedonere:
Det står at nye Zoe får et system som varmer batteriet til mellom 15-18 grader når det er kaldt. I hvertfall i følge google translate...

Hvis det er riktig bør det ha ganske mye å si for rekkevidden vinterstid  8)

http://automedia.mk/objavi/26528
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

bjaolsen

Har brukt "pre-soak" over natta når det var kaldt, neida ikke kaldt-kaldt, men kjølig hvertfall....

Da er batteriet 8-9 grader på morgenen.

Vet ikke om det også blir varmet når pre-soak blir satt på mindre enn 3 timer i forkant, men har inntrykk av at det hjelper.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

overter

Hva er "pre soak" og hvordan aktiveres den?
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

asgeirn

På min R240 får jeg sms om fullt batteri på kvelden, og så ny sms om fullt batteri omkring et kvarter før tidspunktet for forvarming.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

bjaolsen

Sitat fra: overter på onsdag 07. desember 2016, klokken 17:02
Hva er "pre soak" og hvordan aktiveres den?

Pre-soak er forvarming som er aktivert fra konsollet i bilen (Timerknappen på viftehastighet).

Når en velger tid der (husk å trykke "Fullfør" etterpå)) og åpner/lukker døra og er tilkoblet strøm, så kommer det opp et symbol i dashboardet som viser en stikkontakt,ur og varmebølger (eller noe slik). I tillegg står det "Pre-soak active" når denne funksjonen kjører.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

AppleKnocker

Lurer på om det nye systemet for kontroll av batteritemperatur fungerer bare når man forvarmer, eller om det også fungerer under kjøring, lading og evnt også når bilen ikke er tilkoblet.

Tesla batteriet kan forvarmes før avreise, og slår inn ved ekstreme temperaturer. Man kan også velge om batterivarmeren skal være virksom når man kjører.

Jeg finner ikke noe presis informasjon om hvordan dette funker på Zoe.


Fra Renault pressemelding om Zoe ZE 40
– An innovation previously developed for Scandinavian countries has been used to improve the battery's thermal management to ensure that it operates efficiently even when it is very cold outside. The new air circulation system has been designed to maintain the temperature of the Z.E. 40 battery at a constant level, between 15 and 18°C, whatever the weather.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA