Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterigaranti?

Startet av Kvikken, torsdag 10. mars 2016, klokken 17:46

« forrige - neste »

Kvikken

Når jeg kjøpte Leaf i 2013 leste jeg noe om 7-års garanti som utløses hvis man har mistet mer enn 20% kapasitet. Husker jeg feil? Hvordan er detaljene på denne garantien og hvordan fungerer den?

På 1. års service fikk jeg en batteritestrapport, det fikk jeg ikke på 2. års service. Stemmer det?

bob-bob

Det skal være 5 år . (ikke 7)
På 2016 modellene er det 8 års batterigaranti på 30kwh modellen ihvertfall.

Du skal få batteritest rapport på hver service , men den viser ikke stort.  :P

Trekkoppbil

#2
Kapasitetsgaranti:
Det er vanlig med 5 år på 24kwt batteri, og den skal garantere 70% kapasitet, og 9 barer.
Jeg innbiler meg at tap av 4 barer brukes som kriteriet. Kommer man ned på 8 barer, så skal det være et tap på 33,75% som har vart i minst 2 mnd, så jeg veit ikke helt åssen det henger sammen.
I Europa er det vanlig å bytte enkeltceller. I USA garanterte man tidligere 70% kapasitet etter cellebytte, men nå byttes hele batteriet på 2011- og 2012-modeller til nyeste batterimodell, etter et forlik.
På 30kWt batteriet er det vel 8 års kapasitetsgaranti.
Det er mulig garantiene varierer litt fra land til land, og noen biler i enkelte land har antakelig utvida garanti. Og det kan variere fra årsmodell til årsmodell.
Oppdatering: Enkelte mener at hele batteriet byttes på kapasitetsgarantien i Europa også.

Opprinnelig batterigaranti:
Her er vel 8 år vanlig, og det skal garantere at batteriet ikke er så dårlig at bilen ikke kan kjøres. Forsikring mot plutselige brudd kan man vel også få i en utvida kaskoforsikring hos et selskap. Kapasitetesgaranti er vel kommet i ettertid.

Jeg har ikke studert garantibestemmelsene i detalj, og jeg sprer kun rykter.

Kvikken

#3
Takk for suverene svar :) Da beholder jeg nok bilen i 5 år og ser ann underveis. Hvordan får man påvist at kapasiteten har krympet under garantien hvis ikke rapporten viser dette, er antall bar-linjer i bilen godt nok?

Er det noe krav om at man ikke skal ha ladet til 100% eller hurtigladet for mye ift. denne garantien?
For å komme frem til jobb om vinteren så må jeg lade 100% på 10A hjemme over natten. 80% går akkurat med litt små marginer om sommeren.

Noen som vet hva det koster å bytte eks. 1 celle på verksted og hvor mange celler 24Kwh pakken består av? Er det slik at noen celler slites mer enn andre eller slites disse forholdsvis jevnt?

nr1rayner

96 celler, men det er 48 "blokker" med 2 celler i hver. Så hvis en celle er dårlig regner jeg med det byttes ei blokk, altså 2 celler.
De som er i enden er visst litt mer utsatt. Usikker på hvordan det er koblet opp.. Husker å ha lest det et sted, så søk litt så skal du finne noe info om det.
Leafspy anbefales ;-)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bjoris

Er vel 8. bar på 30 kWh også?

Olee

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 22. mars 2016, klokken 15:42
96 celler, men det er 48 "blokker" med 2 celler i hver. Så hvis en celle er dårlig regner jeg med det byttes ei blokk, altså 2 celler.
De som er i enden er visst litt mer utsatt. Usikker på hvordan det er koblet opp.. Husker å ha lest det et sted, så søk litt så skal du finne noe info om det.
Leafspy anbefales ;-)
Hver av de 48 modulene består av 4 celler, 2 i serie og 2 i parallell. 192 celler totalt :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA