Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterigarantier

Startet av bdsigrid, torsdag 10. mars 2016, klokken 14:45

« forrige - neste »

bdsigrid

Hei, jeg driver og undersøker litt om å kjøpe en ny trilling, og så langt så har jeg forstått det som at garantiene for batteriene er:
Mizubitzi har 5 år / 100 000 km,
citroen har 5 år / 120.000km,
Peugeot har 8 år/ 100 000km.

Det er utrolig forvirrende å finne fram til om dette stemmer, ettersom de stadig oppdateres og det ikke alltid stemmer hva som står i brosjyrer, på nett eller heller ikke hva selger sier, så jeg skal ikke love 100% at det er dette som gjelder..så er det noen andre som vet om dette stemmer?

Isåfall så ser det ut til at det blir en Peugeot på meg. :)

andy76

Trodde det var 8 år på Citroen også. Men som du sier- ikke lett å bli klok på. BOS kan feks ikke si hva 8 år innbefatter, Mitsubishi garanterer vel 80% kapasitet etter 5 år mener jeg å huske.
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

Beamer Screamer

Stemmer at det er 8 år på Peugeot ja. Garantien ble økt rett etter at jeg kjøpte for 1,5 år siden  :-\

Dette er nok den beste garantien for de fleste Trilling-eierne da det er årene og ikke km som begrenser garantien for de aller fleste av oss.

Men: mens Mitsu garanterer en minste kapasitet på batteriene garanterer de franske egentlig bare at batteriet fungerer og sier ingenting om restkapasitet. Hvor lite kapasitet batteriet må ha for å anses som defekt er det foreløpig ingen som vet.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

pwb

Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 10. mars 2016, klokken 17:03
Stemmer at det er 8 år på Peugeot ja. Garantien ble økt rett etter at jeg kjøpte for 1,5 år siden  :-\

Men det positive er vel at du har 120000? km garanti og ikke skarve 100000km Har selv passert 50000 for en stund siden og bilen er ikke 2 år gammel en gang, så jeg er i hvertfall fornøyd med at jeg har lenger km garanti enn den nye garantien.

kaiat

Det er 8 år/100 000 km batterigaranti både på Peugeot og Citroen. Ville dog foretrekke Peugeot da Citroen har 50 000 km begrensing på drivverksgarantien. Peugeot har 100 000 km.

TB

Reklamasjons retten på 5 år vil komme i tillegg til garantier produsenten gir. Dvs. Citroën vil nok måtte reparere feil alvorlege feil eller manglar etter 50 000 km så lenge som det er forventa det skal fungere meir enn 2 år.

Så lenge som Mitsubishi og Peugeot dekker samme typen feil skal det gode argument til frå Citroën sin side om dei ikkje skal dekke det. Men, det kan nok vere litt tyngre "å nå fram".

Har t.d. vore rapportert sjeldne tilfeller der differensial har fått sprekker og deler hopper ut. Om dette oppstår under normal bruk, innanfor 5 år - men etter 50 000 km vil kunden ha sterke kort på handa for å få det dekka uten kostnad.

Ang. batteri. Som omtalt i andre tråder - trilling produsert etter 2012-13 har ein oppgradert type batteri enn dei fyrste.
Sitat
http://pushevs.com/2015/11/04/gs-yuasas-improved-cells-lev50-vs-lev50n/
In 2012 GS Yuasa quietly replaced LEV50 with LEV50N cells.

In the summer of 2012 Mitsubishi MiEV's French brothers, Citroen C-Zero and Peugeot iOn started using a battery with reduced capacity, 14.5 kWh (80 cells) instead of 16 kWh (88 cells). Mitsubishi i-MiEV kept the 16 kWh battery.

At the time PSA said that cars would keep the previous range because the regenerative braking was now more efficient. The truth is that there was a change in cell chemistry, LEV50 was replaced by LEV50N. A change of electrolyte that allows it to be more heat resistant, similar to what happened in the Leaf with the lizard battery. The Ragone curve (battery efficiency) also improved.

We have developed new large sized 50 Ah lithium ion cells with specific energy of 110 Wh kg for electric vehicle (EV) applications. The cells were redesigned on the basis of advanced technologies optimized composition of lithium manganese oxide positive active material and adoption of electrolyte additive. The cells exhibit excellent performances namely, the high rate discharge capability at 6 C rate at 25 °C is 96% based on 0.2 C rate, and the retained discharge capacity is 90% after 700 cycles under the condition of D.O.D. 100% at 45 °C.

These new cells retain 80 % of the initial capacity after 5.500 charge/discharge cycles (100 % DOD @ 25°C).

The new product has higher durability in a hot environment and more than two times longer life under given conditions.

When buying a used C-Zero or iOn, go for the 14,5 kWh battery, the new cells are superior to the old ones used in the previous 16 kWh battery. And since the battery efficiency improved a lot (see the Ragone curve in the PDF documents) you'll be able to get the same range.

As I said before the Mitsubishi i-MiEV kept using a 16 kWh battery but it also had its cells upgraded. When buying a used i-MiEV, chose one that was built after the summer of 2012 to be sure that you get the newer cells with increased lifespan.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tomrh

Batteriet i nye trillinger er akkurat det samme, produsert av GS Yuasa og har lang levetid som TB skriver. Se deg ikke blind på garanti, for Peugeot og Citroen har bare 14,5 kWh kapasitet (80 celler) mot Mitsubishis 16 kWh (88 celler).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TB

Sitat fra: tomrh på torsdag 10. mars 2016, klokken 22:08
Batteriet i nye trillinger er akkurat det samme, produsert av GS Yuasa og har lang levetid som TB skriver. Se deg ikke blind på garanti, for Peugeot og Citroen har bare 14,5 kWh kapasitet (80 celler) mot Mitsubishis 16 kWh (88 celler).
Ref. signaturen din - du har testa dette ut.. i-MiEV 2012 har LEV50? Der du har passert 110 000 km, mulig meir?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tomrh

Sitat fra: TB på torsdag 10. mars 2016, klokken 22:44
Sitat fra: tomrh på torsdag 10. mars 2016, klokken 22:08
Batteriet i nye trillinger er akkurat det samme, produsert av GS Yuasa og har lang levetid som TB skriver. Se deg ikke blind på garanti, for Peugeot og Citroen har bare 14,5 kWh kapasitet (80 celler) mot Mitsubishis 16 kWh (88 celler).
Ref. signaturen din - du har testa dette ut.. i-MiEV 2012 har LEV50? Der du har passert 110 000 km, mulig meir?
Ja, alt tyder på at i-MiEV 2012 har den gamle batteriversjonen. Som ligger an til å klare minst 200.000 km innenfor 70% restkapasitet. Spent å høre hvordan 2013+ modellene ligger i løypa, de bør holde 600.000 km innenfor 70%, dvs. at batteridegradering i praksis aldri vil være et tema.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bdsigrid

Tusen takk for svar på tråden :) litt klokere nå tror jeg.

Kaiat: 8 år på Citroen også? Forhandleren jeg snakket med og brosjyren sier 5 år/120000 km på batteri og drivlinje. rustgaranti er 7 år. (men kan som sagt ikke stole 100% på noen av de hehe).

For meg som ikke kjører mer enn 10000 km i året så er det år jeg ser på, men såklart, om du kjører mye så er jo Citroen sin garanti på 120000 km den beste.

Hører gjerne mer erfaringer om noen har :)

kaiat

Ifølge Citroens egen prisliste fra januar i år, er det oppgitt 8 år: http://media.citroen.no/file/18/7/prisliste-c-zero.pdf

Forøvrig 5 år/100 000 km på resten av bilen med unntak av 50 000 km-begrensingen på drivverket.


erik e

Bilen min har 5 års dag idag, 70 000km. Bilen går som et skudd og batteriet leverer som nytt. Har tatt service og div. kampanjer.  Har skiftet vacumpumpe og baksete rygg. ( ikke helt ukjente feil)  Klar for 5 nye år. Fikk lyst på ny i-MiEV , kanskje rød/hvit. Orginalen. God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA